شناسهٔ خبر: 49694482 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات افغانستان؛

انتصابات جديد کابينه طالبان/ ارتش پاکستان: طالبان به وعده‌هاي خود عمل خواهد کرد

صاحب‌خبر -
انتصابات جديد کابينه طالبان/ ارتش پاکستان: طالبان به وعده‌هاي خود عمل خواهد کرد
خبرگزاری آریا- طالبان امروز سه شنبه تعدادی دیگر از اعضای کابینه خود را معرفی کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در یک نشست خبری اعلام کرد: حاجی نورالدین عزیزی به عنوان سرپرست وزارت تجارت، حاجی محمد بشیر معاون اول وزارت تجارت، قلندر عباد سرپرست وزارت بهداشت و درمان، عبدالباری عمر و محمد حسن غیاثی معاونان وزارت بهداشت و درمان، ملا محمد ابراهیم معاون امنیتی وزارت کشور، نظر محمد مطمئن سرپرست کمیته المپیک منصوب شده اند.
وی افزود: مجیب‌الرحمان عمر به عنوان معین وزارت انرژی و برق، غلام غوث به عنوان معاون وزارت ضد حوادث، محمد فقیر به عنوان سرپرست اداره مرکزی آمار، محمدگل محمد به حیث معاون وزارت امور مرز‌ها، گل‌زرین کوچی به عنوان معاون دوم وزارت امور مرز‌ها، ارسلا خروتی به عنوان معاون وزارت مهاجرین، لطف‌الله خیرخواه به عنوان معاون وزارت آموزش عالی و نجیب‌الله به عنوان رییس اداره انژری اتمی از سوی طالبان تعیین شده اند.
ذبیح الله مجاهد معتقد است که در انتصاب این افراد معیار تخصص در نظر گرفته شده است.
مجاهد همچنین فهرست دیگری از انتصاب پانزده مسئول جدید در کابینه طالبان را اعلام کرد که در میان آن‌ها رییس پلیس مرزبانی، معاون مبارزه با مواد مخدر، روسای روابط عمومی و مطبوعات و رییس اداره گذرنامه نیز دیده می‌شود.
سخنگوی طالبان در این نشست خبری گفته است که در این دوره از انتصاب‌های کابینه از میان دیگر اقوام از جمله قوم هزاره نیز انتصاب شده است که به گفته او محمد حسن غیاثی معاون وزارت بهداشت و درمان از قوم هزاره است.
در همین حال، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان امروز در نشست خبری گفت: مراسم تحلیف اعضای کابینه طالبان لغو شده است و این مراسم برگزار نخواهد شد.
وی افزود: رهبری طالبان لازم دانسته است که اعضای کابینه بدون از دست دادن فرصت، کار‌های خود را آغاز کنند، کارکرد اعضای کابینه اهمیت زیادی دارد.
مجاهد درباره رسانه‌ای نشدن برخی از مسوولان و سرپرست‌های وزارتخانه‌های افغانستان گفت: چهره‌های این مسوولان به زودی رسانه‌ای خواهد شد و مردم آن‌ها را می‌بینند، اما کارکرد مسوولان مهمتر از رسانه‌ای شدن آن‌ها است، سرپرست‌های کابینه باید نیاز‌های مردم افغانستان را شناسایی کنند و در امور محوله جدی باشند.
چهره‌های برخی از اعضای کابینه طالبان در حالی رسانه‌ای نشده است که نام برخی از آن‌ها از جمله ملایعقوب و سراج الدین حقانی سرپرست وزارتخانه‌های دفاع و کشور طالبان در فهرست سیاه آمریکا و سازمان ملل متحد قرار دارد.

طالبان استانداران ننگرهار و کنر را برکنار کرد
دولت موقت طالبان در افغانستان، استانداران ننگرهار و کنر را در پی وقوع انفجار‌ها و ناامنی‌های اخیر در این دو استان برکنار کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره؛ در پی وخامت اوضاع امنیتی در شرق افغانستان، استانداران ننگرهار و کنر برکنار شدند.

بازداشت 40 نفر در ارتباط با انفجار‌های اخیر در جلال آباد
افراد طالبان چهل نفر را در ارتباط با انفجار‌های اخیر در شهر جلال آباد مرکز استان ننگرهار افغانستان بازداشت کردند.
رئیس امنیت ملی طالبان در استان ننگرهار افغانستان اعلام کرد: نیرو‌های طالبان چهل نفر را در ارتباط با انفجار‌های اخیر در شهر جلال آباد مرکز استان ننگرهار بازداشت کردند و بازجویی از آن‌ها آغاز شده است.
وی افزود: در پشت صحنه انفجار‌های اخیر در شهرجلال آباد، دست‌های اطلاعاتی در کار است.
براثر دستکم چهار انفجار در شهر جلال آباد که در هفته جاری به وقوع پیوست هشت نفر کشته و بیست و پنج نفر دیگر زخمی شدند.
گروه تروریستی داعش مسوولیت این حملات را برعهده گرفت.
پس از اعلام کابینه موقت طالبان، انفجار‌های جلال آباد خونین‌ترین انفجار‌ها در افغانستان بوده است.

طالبان: قدرت مهار داعش را داریم
معاون وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ کابینه موقت طالبان می‌گوید که داعش هیچ گونه تهدیدی برای افغانستان نیست.
به گزارش طلوع نیوز، ذبیح الله مجاهد، معاون وزارت اطلاع‌رسانی و فرهنگ طالبان می‌گوید: داعش هیچ گونه تهدیدی برای افغانستان نیست و ما توان مهار کردن این گروه را به گونه کامل داریم.
ذبیح الله مجاهد به طلوع‌نیوز گفت: دو گروه در پیوند با رویدادهای اخیر در شهر جلال آباد، نیز بازداشت شده‌اند.
در زمان حکومت پیشین، گروه داعش در شینواری ولایت ننگرهار حضور فعال داشت، اما پس از نبردهای سخت، اعلام شد که این مناطق از وجود گروه داعش پاکسازی شده‌اند.
این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شوند که در بیش از یک ماه پسین، داعش مسؤولیت چندین حمله را در کابل و ننگرهار به عهده گرفته است.
داعش مسؤولیت حمله‌های اخیر در ننگرهار را پذیرفته است. با این همه، مجاهد این گروه را تهدید جدی برای افغانستان نمی‌داند.
ذبیح الله مجاهد گفت: "داعش از این لحاظ خطر نیست زیرا که فکر داعش در میان مردم، فکری منفور است و کسی از آن‌ها حمایت نمی‌کند. دوم اینکه مبارزه ما در گذشته هم در برابر داعش موثر بوده است و ما تکنیک خنثی کردن آن‌ها را داریم".
اما شمای از آگاهان مسایل سیاسی با اشاره به حمله‌های اخیر گروه داعش در ننگرهار و کابل، به این باور هستند که گروه داعش هنوز هم در کشور حضور فعال دارد.
ابراهیم باحث، فعال سیاسی به طلوع‌نیوز گفت: "فکر کنم هدف شان این بود که نشان دهند در افغانستان حضور فعال دارند و اراده دارند که به جنگ شان در برابر حکومت فعلی ادامه دهند".

ارتش پاکستان: طالبان به وعده‌های خود عمل خواهد کرد
سخنگوی ارتش پاکستان گفت: ما اطمینان داریم طالبان به وعده‌های خود به ویژه در زمینه امنیتی عمل خواهد کرد.
پایگاه خبری رادیو پاکستان اعلام کرد: ژنرال «بابر افتخار» سخنگوی ارتش پاکستان در مصاحبه‌ای با رد اتهامات و شایعات پیرامون دخالت‌های نظامی پاکستان در امور داخلی افغانستان گفت: این اخبار متکی بر اطلاعات ساختگی و ضد پاکستانی است که باید از انتشار آن اجتناب شود.
وی افزود: پاکستان اطمینان دارد که طالبان به تعهد خود مبنی بر جلوگیری از سوء استفاده از خاک افغانستان توسط سازمان‌های تروریستی علیه کشور‌های منطقه از جمله پاکستان عمل خواهد کرد.
ژنرال بابر افتخار گفت: به صورت مداوم با مقامات طالبان افغان برای تامین امنیت ملی در تماس است.
سخنگوی ارتش پاکستان تصریح کرد: ما همچنین از طالبان افغان خواسته ایم تا یک دولت فراگیر شامل همه قومیت‌ها از جمله تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ازبک‌ها تشکیل دهند.
کارشناسان پاکستانی معتقدند که سوء استفاده از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی علیه پاکستان مهمترین دغدغه اسلام آباد از تحولات آینده افغانستان است.


نظر شما