شناسهٔ خبر: 49666947 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کاخ الیزه اعلام کرد؛

فرانسه دیدار «ماکرون» و همتای سوئیسی اش را لغو نکرده است

همزمان با اوج گیری تنش های دیپلماتیک بین پاریس و متحدان غربی اش بر سر توافق «آکوس»، رسانه ها از لغو دیدار روسای جمهور فرانسه و سوئیس به علت امتناع برن از خرید جت های فرانسوی، خبر داده بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کاخ الیزه در بیانیه ای اعلام کرد که دولت فرانسه ملاقات بین «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور و «گای پارملین» همتای سوئیسی اش را به علت تصمیم «برن» برای خرید جنگنده های آمریکایی به جای جنگده های فرانسوی، هرگز لغو نکرد.

رسانه های سوئیسی پیشتر گزارش داده بودند که دیدار بین ماکرون و پارملین به دلیل عصبانیت پاریس از مذاکرات غیر سازنده دولت سوئیس در زمینه خرید جنگنده های فرانسوی، لغو شده است.

سوئیس در اواخر ماه ژوئن اعلام کرد که تصمیم گرفته است هواپیمای «اف -۳۵ ای لایتنینگ ۲» ساخت شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» را خریداری کند و از گزینه جنگنده های «رافائل» ساخت شرکت فرانسوی «داسو» صرف نظر کرده است.

اما دو روزنامه سوئیسی به نقل از منابع دیپلماتیک ناشناس مدعی شده اند که پاریس از اقدام وزارت دفاع سوئیس به خاطر ادامه مذاکرات با شرکت داسو حتی در زمانی که تصمیم گرفته بود گزینه آمریکا را دنبال کند، خشمگین بوده است.

دولت فرانسه با رد ادعاهای فوق به خبرگزاری این کشور اعلام کرد که مقدمات این دیدار هنوز در حال بحث است.

کاخ الیزه در بیانیه ای ضمن توضیح اینکه تاریخ جلسه روسای جمهور دو کشور «هنوز مشخص نشده است»، اعلام کرد که دیدار مذکور هرگز لغو نشد، به ویژه به خاطر دلایلی که گفته می شود.

کاخ الیزه در همین رابطه استدلال کرد که سوئیس می خواست این گردهمایی را در ماه نوامبر برگزار کند اما پاریس زمان بندی این دیدار را «پیچیده» عنوان کرد.

دفتر رئیس جمهور سوئیس نیز تایید کرد که زمانبندی این جلسه هنوز تکمیل نشده است و این تاخیر نباید به عنوان «لغو یک قرار تایید شده» تلقی شود.

همه این موارد در حالی است که اخیراً تنش های دیپلماتیک بین فرانسه در یک سوی ماجرا و آمریکا، استرالیا و انگلیس در سوی دیگر بر سر پیمان تسلیحاتی اخیر بین کانبرا، لندن و واشنگتن، بالا گرفته است.

استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندو-پاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس» AUKUS شد.

مطابق این توافق نامه تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخواند.

نظر شما