شناسهٔ خبر: 49666792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام کرد:

برنامه‌ریزی برای دستیابی به رشد اقتصادی ۷.۶ درصدی استان تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از برنامه‌ریزی یک ساله سازمان برنامه و بودجه کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی ۷.۶ درصدی در استان تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود شفیعی در جلسه بررسی طرح‌ها و برنامه‌ها برای تحقق رشد اقتصادی ۷.۶ درصدی استان تهران، گفت: در نظام برنامه‌ریزی و راهبری توسعه کشور، توسعه را بیشتر از منظر تعداد پروژه‌ها می‌سنجیم در صورتی‌که باید به فرآیندها و ساختارهایی که توسعه را شکل می‌دهد نیز توجه شود.

شفیعی با بیان اینکه برای تحقق رشد ۸ درصدی کشوری که برای استان تهران رقم رشد ۷.۶ درصدی در نظر گرفته‌شده است لازم است ۲ عنصر سرمایه‌گذاری و بهره‌وری مورد توجه جدی قرار گیرد، خاطرنشان‌کرد: در پروژه‌هایی که استانداری تهران اطلاعات اقتصادی آن را در اختیار سازمان مدیریت گذاشته است، می‌توان رقم بهره‌وری را مشخص کرد.

وی با اشاره به اینکه برای تعیین میزان بهره‌وری در پروژه‌ها، تعیین منابع اعتباری آن بسیار مهم است، افزود: در پروژه‌های بخش کشاورزی با تعیین رقم سرمایه‌گذاری و منابع اعتباری می‌توان رقم بهره‌وری را مشخص کرد و لازم است در پروژه‌های مطرح‌شده در استانداری با توجه به بخش‌های مورد اشاره در رشد اقتصادی همچون کشاورزی، معدن، خدمات و صنعت، پروژه‌ها به‌طور مجزا در بخش مربوطه مورد بررسی قرار گیرند.

شفیعی ادامه داد: همچنین در کنار این تفکیک پروژه‌ها لازم است اثرگذاری هر طرح در تحقق رشد ۷.۶درصدی استان مشخص شود و نهادهای متولی هر بخش همکاری لازم را در ارائه اطلاعات لازم داشته باشند.

بخش صنعت و خدمات زمینه‌ساز تحقق رشد اقتصادی ۷.۶ درصدی استان

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: به‌منظور تحقق این میزان رشد اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، معدن، صنعت و خدمات لازم است ابتدا نگاهی به میزان رشد اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر داشته باشیم تا بتوانیم به‌درستی برنامه‌ریزی کنیم.

شهرام عدالتی  ادامه داد: در بخش کشاورزی، جنگل‌کاری و ماهیگیری در این سال‌ها کاهش ارزش‌افزوده را شاهد بودیم که با توجه به گلخانه‌های صنعتی که در حال افزایش است، می‌توان به افزایش رشد اقتصادی در این بخش امیدوار بود؛ ضمن اینکه با بودجه‌های در نظر گرفته‌شده در این بخش برای تغییر شیوه‌های آبیاری توانستیم اثرگذاری مثبتی در این بخش داشته باشیم.

عدالتی با اشاره به اینکه در سند آمایش استان برای هر شهرستان ظرفیت‌های بخش کشاورزی مشخص شده است، متذکر شد: با بهره‌مندی از این سند می‌توانیم در بخش کشاورزی تغییرات مثبت و بنیادین ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بخش معدن استان تهران طی سال‌های اخیر کمتر از نیم درصد رشد اقتصادی داشته است، ادامه داد: می‌توان در این زمینه نیز رشد بیشتری داشت اما تعداد شاغلین در این بخش در استان قابل مقایسه با استان‌های معدنی نیست و اثربخشی در این بخش برای استان ما کمتر خواهد بود.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در خصوص سهم بخش صنعت در رشد اقتصادی استان اضافه کرد: در این بخش که حوزه ساختمان نیز در آن قرار دارد می‌توان سهم قابل قبولی برای استان ایجاد کرد و در بخش خدمات نیز استان تهران با ۳۵.۶ درصد، بیشترین سهم را در محصول ناخالص داخلی دارد و با سایر استان‌ها فاصله معنادار دارد که نشان‌دهنده ظرفت های استان در این بخش است.

عدالتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هدف پیشنهادی برای رشد اقتصادی استان تهران در بخش‌های کشاورزی، معدن، صنعت و خدمات به ترتیب ۹.۷، ۱۲.۳، ۱۰ و ۷.۱ است، گفت: عوامل موثر بر رشد اقتصادی؛ ثبات اقتصاد کلان، عوامل تولید، ثبات در تصمیم‌سازی‌ها، تجارت آزاد و بهبود و افزایش بهره‌وری است، که باید مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/50

نظر شما