شناسهٔ خبر: 49636131 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

کارشناسان در نشست روز گذشته بررسی کردند

ضرورت استقرار میز صنعت چاپ در وزارت صمت/ دفتر مرکزی اتحادیه‌های چاپ کشور تشکیل شود

کارشناسان در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت چاپ، با تاکید بر لزوم تشکیل دفتر مرکزی نمایندگان چاپ ۲۸ استان، خواستار اختصاص میز صنعت چاپ در وزارت صنعت، معدن و تجارت شدند.

صاحب‌خبر -
ضرورت استقرار میز صنعت چاپ در وزارت صمت/ دفتر مرکزی اتحادیه‌های چاپ کشور تشکیل شود
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت چاپ با موضوع مطالبات صنف از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم عصر روز گذشته (شنبه 27 شهریور) با حضور جمعی از پیشکسوتان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در سخنانی گفت: این نشست در ادامه مراسم روز صنعت چاپ و به دنبال جمع‌آوری نظرات و دیدگاه‌های اهالی صنعت چاپ است و این نشست‌ها با دیگر اهالی این حوزه ادامه خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه هیات مدیره جدید کارهای خود را بر دو محور پویایی و مطالبه‌گری آغاز کرده است، عنوان کرد: در بحث مطالبه‌گری سعی کردیم که با وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت تعامل برقرار کنیم و ارتقا دهیم که این تعاملات تاکنون نتایج بسیار خوبی داشته؛ هرچند امروز با جایگاه واقعی بسیار فاصله داریم. 
 
ابوالحسنی افزود: با مسئولان و تصمیم‌گیران رده بالای مدیریتی مانند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت‌ها دیدار داشتیم و یکی از مطالبات صنف چاپ این است که در دولت سیزدهم اختیارات مرتبط با چاپ به اتحادیه چاپخانه‌داران واگذار شود.
 
وی با بیان اینکه این دیدارها در دولت سیزدهم ادامه خواهد داشت، گفت: طی روزهای آتی به دنبال جمع‌بندی مطالبات و خواسته‌های صنعت چاپ با دو وزیر دیدار خواهیم داشت تا مشکلات و دغدغه‌های فعالان این حوزه را پیگیری کنیم.
 
تورم قیمت و تاثیر آن بر چاپخانه‌ها
در ادامه این نشست، عباس ابوالفتحیان، مدیر چاپ قائم نیز در سخنانی عنوان کرد:  یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون صنعت چاپ با آن دست به گریبان است، بحث واردات و  ثبت سفارش مواد اولیه چاپ است،‌ در این زمینه اغلب باید از کانال واردکنندگانی بگیریم که کالا چند دست گشته و مجبوریم با قیمت بالا خریداری کنیم که امیدواریم برای این موضوع راهکاری اندیشیده شود.
 
وی ادامه داد: بالا رفتن بی‌رویه هزینه‌های سربار و نوسانات نرخ ارز موجب شده است که با مشکلات زیادی روبه‌رو شویم، تورم سالانه هزینه‌های سربار ما را در تولید محصولات چاپی بالا برده و موجب شده است که به لحاظ قیمتی نتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم.
 
به گفته ابوالفتحیان، مسأله افزایش سالیانه دستمزد کارگر و تورم افسارگسیخته از جمله مواردی است که هزینه‌های سربار تولید را بالا برده و باید در نشست‌های اتحادیه با مسئولان مرتبط مطرح شده و برای رفع آن فکری شود.
 
وی با بیان اینکه وقتی تورم بالا می‌رود، دولت مجبور به افزایش حقوق می‌شود، گفت:‌ اگر دولت بتواند تورم را کنترل کند، هزینه‌ها برای کارمندان و کارگران پایین بیاورند تا افزایش حقوق قطع شود و تولیدکننده کالای خود را با قیمت ثابتی تولید کنند.
 
لزوم تشکیل دفتر مرکزی اتحادیه‌های چاپ کشور
اسکندر خمسه‌پور، مدیر ورنی چاپ دیگر سخنران این نشست بود، وی که از پیشکسوتان این حوزه به شمار می‌آید در سخنانی گفت: از آنجایی که مشکلات و مطالبات صنعت چاپ در سراسر کشور مشترک است، بنابراین بهتر است از تمام اتحادیه‌های چاپ بخواهیم درخواست‌ها و مطالبات خود را به اتحادیه چاپخانه‌داران تهران اعلام کنند.
 
وی افزود: ما الان آمار نداریم که چند چاپخانه و کارگر یا چه میزان سرمایه داریم، اما صنعت چاپ یکسری دردهای مشترک در همه جای کشور دارد که رسیدگی و رفع آن‌ها ضروری است.
 
خمسه‌پور در ادامه با ارائه یک پیشنهاد، توضیح داد: اگر بتوانیم با اخذ مجوز از مراجع  قانونی، یک سندیکا، اتحادیه یا دفتر مرکزی متشکل از نمایندگان ۲۸ استان اتحادیه چاپ فعال در کشور راه‌اندازی کنیم تا از این طریق سیاست‌ها، تصمیمات و اقدامات مرتبط با چاپ به صورت سراسری اعمال و اجرایی شود.
 
به گفته وی، این کار موجب می‌شود مسئولان متوجه شوند وقتی درخواستی برای رفع مشکلات این حوزه از سوی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران اعلام می‌شود، فقط مشکل تهران نیست؛ بلکه سایر شهرها و استان‌ها هم با آن درگیر هستند.
 
ساختار ذهنی به صنعت چاپ باید تغییر کند
در ادامه این نشست، مجید خادمی، مدیر چاپ پویا هنر نوین نیز با طرح این موضوع که  در صنعت چاپ ما با افراد و طیف‌های خاصی از نیازها و مطالبات روبه‌رو هستیم، گفت: به همین دلیل باید صنف چاپ را برحسب فعالیت، نیازها و خواسته‌هایش دسته‌بندی و طبقه‌بندی کرد، یکی از دغدغه‌های فعالان بزرگ صنف چاپ،  دستیابی به تسهیلات بانکی و امکانات خاص تولید است که  تنها در مجموعه وزارت صمت ارائه می‌شود.
 
وی ادامه داد: در این میان معتقدم بزرگترین ضربه‌ای که به صنعت چاپ وارد شده به خاطر این بوده که زیرمجموعه وزارت صمت نبوده‌ایم و اکنون وقت آن است که چاپ زیرمجموعه وزارت صمت قرار بگیرد و در آنجا برایش، جایگاه تعریف شود.
 
همچنین مجیدرضا اسماعیل‌زاده، مدیر کیانچاپ نیز به برگزاری مراسم روز ملی چاپ اشاره کرد و گفت: در این مراسم رئیس اتحادیه در حضور جمع مسئولان و فعالان این صنعت با کنار گذاشتن تعارفات معمول، بسیار محکم خواسته و مطالبات صنف چاپ را در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد.
 
وی با بیان اینکه امروز بخش حاکمیتی، ذهنیت درست و منطقی از صنعت چاپ کشور ندارد، افزود: بخش حاکمیتی، صنعت چاپ را در اندازه و مقیاس بسیار کوچکی می‌بیند، از این رو ساختار ذهنی بخش حاکمیتی باید تغییر کند و این تغییر، وظیفه اتحادیه چاپخانه‌داران است که باید یک تصویر درست از چاپ ارائه دهد.
 
اسماعیل‌زاده ادامه داد: تا زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آگاهی و تصویر درستی از صنعت چاپ نداشته باشد نمی‌تواند به سایر نهادها و دستگاه‌ها از جمله بانک‌‌ها اطلاعات و آمار درستی از نیاز واقعی این صنعت برای جذب سرمایه و تسهیلات ارائه دهد.
 
وی با اشاره به آغاز دولت سیزدهم و لزوم ارائه درستی از صنعت چاپ به مسئولان، گفت: ما باید بتوانیم جایگاه واقعی صنعت چاپ در دنیا و ایران را در قالب یک فایل تصویری آماده کنیم و به دست مسئولان برسانیم و مطمئنم در این زمینه تاثیر زیادی در آگاهی بهتر از این صنعت خواهد داشت.
 
کمبود نقدینگی در صنعت چاپ جدی است
همچنین در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا روح روان، مدیر چاپ ایران سپهر دربا بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا امروز هیچ نگاه حمایتی به صنعت چاپ نداشته است، گفت: این نگاه در حوزه تامین مواداولیه و در زمینه تجهیز ماشین آلات و صادرات وجود نداشته است و به همین دلیل معتقدم جایگاه چاپ قرار گرفتن در زیر مجموعه وزارت صمت است و نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات صنعت چاپ کمبود نقدینگی است؛ متاسفانه زمانی که به عنوان یک صنعتگر برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه می‌کنیم، باید همان روند و فرآیندی را طی کنیم که یک متقاضی غیرصنعتی طی می‌کند.
 
روح روان با بیان اینکه نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ نگاهی غیرصنعتی است، گفت: برای تامین نقدینگی لازم برای توسعه و دریافت تسهیلات ویژه واحدهای صنعتی باید زیرمجموعه وزارت صمت قرار گیریم.
 
وی همچنین درباره تسهیلات و اعتباراتی که چاپخانه‌داران از بانک‌ها دریافت می‌کنند، توضیح داد: ما امروز با سودهای بالایی مجبور به دریافت تسهیلات هستیم درحالی که امروز صنعت چاپ با مشکلاتی مثل نبود ماشین‌آلات به روز، نبود قطعات مصرفی و نوسانات نرخ ارز روبه‌رو است.
 
به گفته روح روان، در بخش صادرات نیز هیچ نگاهی در صنعت چاپ وجود ندارد، زیرا باید 58 درصد تعهد ارزی به دولت پرداخت کنیم، این درحالی است که قبلا ما برای صادرات تشویق صادراتی و مالیاتی دریافت می‌کردیم و قیمت صادراتی ما الان در حوزه رقابتی با کشورهای منطقه بالاتر تمام می‌شود.
 
این فعال صنعت چاپ به بحث قطعات و مواد اولیه هم اشاره کرد و یادآور شد: حدود 90 درصد قطعات و مواد مصرفی ما وارداتی است و در این زمینه مشکل داریم. در این بین نگاه وزارت صمت به ما یک نگاه صنعتی نیست و همه صنعت چاپ را به نام چاپ کارت ویزیت و چاپ روزنامه نگاه می‌کنند.
 

 
رقابت چاپخانه‌های دولتی و پیشنهاد تشکیل میز چاپ
علی مخزن، مدیر چاپ طلایه مرجان در ادامه این نشست،‌ با بیان اینکه یکی از مشکلات صنعت چاپ کشور،  فعالیت چاپخانه‌های دولتی است،‌ عنوان کرد: این چاپخانه‌ها با قیمت‌های بسیار پایین خدمات چاپی ارائه می‌دهند و بیشتر چاپخانه‌های افست با این موضوع درگیر هستند زیرا سفارش کار چاپخانه‌های خصوصی را می‌گیرند.
 
وی ادامه داد: برای شروع کار یک چاپخانه کوچک حدود یک میلیارد تومان سرمایه نیاز است، در کنار آن نیاز به ماشین‌آلات نو و جدید رول است که هزینه بالایی دارد و ما برای تهیه آن‌ها با مشکل روبروییم.
 
مخزن همچنین درباره لزوم تعیین سرنوشت صنعت چاپ در دو وزارتخانه صمت و ارشاد، گفت: معتقدم تا زمانی که صنعت چاپ زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد وضعمان بدتر می‌شود که بهتر نمی‌شود زیرا هیچ بودجه‌ای برای چاپ در وزارت ارشاد پیش‌بینی نشده است.
 
در ادامه داوود مهرعلیان، مدیر چاپ رامند نگین نیز با بیان اینکه اتحادیه چاپخانه‌داران باید برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنف چاپ، اطلاعات و آمار به روز در این زمینه از واحدهای چاپی استخراج کند، گفت: بهترین کارشناسی این صنعت را اتحادیه دارد و این تشکل صنفی باید برای تامین مواد اولیه کارهای کارشناسی انجام دهد و در تعامل با وزارت صمت این مواد را تامین کند.
 
وی افزود: این اتحادیه باید به نهادهای حاکمیتی مرتبط با چاپ خط فکری بدهد و توصیه می‌کنم میز چاپ در وزارت صمت ایجاد شود تا با مشورت اتحادیه چاپخانه‌داران برای صنعت چاپ تصمیم بگیرد.
 
مهرعلیان با اشاره به اینکه وزارت صمت ما را به رسمیت نمی‌شناسد، تاکید کرد: این میز برای صنعت چاپ باشد تا در تعامل با مشاورات اتحادیه دغدغه‌ها و مشکلات صنعت چاپ را مرتفع کنند.
 
لزوم حمایت از تولیدکنندگان در کشور
در ادامه نیز حمید متواضع، مدیر چاپ ابیانه با اشاره به روند فعالیت چاپخانه‌داران در طول سال‌های گذشته، گفت: در گذشته سیستم چاپخانه‌های ایران، کاملا با یکدیگر هماهنگ بود، به این معنا که سال ساخت و عمر ماشین‌آلات در تمام واحدهای چاپی یکی بود و سفارش‌دهنده هیچ‌گاه سردرگم نمی‌شد.
 
وی افزود: یکی از مساله‌های جدی ما این است که ما امروز داده‌های اطلاعاتی درستی از وضعیت صنعت چاپ در اختیار نداریم و باید شرایطی فراهم شود که اعضای صنف چاپ به اتحادیه چاپخانه‌داران و شرکت تعاونی صنف اتکا داشته باشند و از این طریق امید به بهبودی ایجاد شده و ضریب همکاری در صنعت چاپ بیش از پیش افزایش یابد.
 
همچنین سعید علیرضائی، مدیر چاپ نورتک با طرح این موضوع که عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت از صنعت چاپ موجب بروز مشکلات زیادی در صنعت چاپ کشور شده است، گفت: متاسفانه این دو وزارتخانه خود را مسئول حمایت از صنعت چاپ نمی‌دانند. صنعت چاپ اینترنتی، صنعت بزرگی است و در بخش تامین ماشین‌آلات آن ارقام میلیاردی هزینه می‌شود.
 
وی ادامه داد: کشور ایتالیا از پنج سال پیش تاکنون، صنعت چاپ خود را به شکلی ویژه حمایت کرده است، این کشور در این مدت با تامین نقدینگی مورد نیاز، نگرانی و دغدعه مالی تولیدکننده را جهت تجهیز ماشین‌آلات از بین برده است.
 
علیرضایی با بیان اینکه در این کشور دولت به مدت ۱۰ سال مالیات از چاپخانه‌دار نمی‌گیرد، یادآور شد: این درحالی است که کشور ایتالیا به لحاظ اقتصادی در شرایط مناسب قرار دارد و جزو ۱۰ اقتصاد برتر جهان به شمار می‌آید، ولی با این حال از تولیدکننده خود به ویژه در حوزه چاپ حمایت می‌کند.

نظر شما