شناسهٔ خبر: 49635691 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت الله عیسی قاسم:

رژیم آل خلیفه «مردم» را منشأ قدرت بداند

رهبر نهضت اسلامی بحرین راه‌ حل‌های اخیر ارائه شده از سوی حکومت بحرین برای به اصطلاح تغییر را اقدامی ظاهری و دروغین برشمرد و تأکید کرد راه حل منصفانه این است که حکومت باید مردم را به عنوان مصدر و منشأ قدرت به رسمیت بشناسد. رهبر نهضت اسلامی بحرین راه‌ حل‌های اخیر ارائه شده از سوی حکومت بحرین برای به اصطلاح تغییر را اقدامی ظاهری و دروغین برشمرد و تأکید کرد راه حل منصفانه این است که حکومت باید مردم را به عنوان مصدر و منشأ قدرت به رسمیت بشناسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از المقاوم، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر نهضت اسلامی بحرین با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: رژیم آل خلیفه به خوبی می‌داند که برای حفظ بقای خود محکوم به تغییر و اصلاح است از همین رو مخالفان بحرینی نباید فریب این ظواهر را خورده و با ایجاد هماهنگی میان مواضع خود خواستار اصلاحات واقعی یعنی به رسمیت شناخته شدن ملت به عنوان منشأ قدرت باشند.

اعضایی از پارلمان بحرین اعلام کرده‌اند که رژیم آل خلیفه قصد دارد در راستای اجرای قانون مجازات جایگزین که در همین سال جاری میلادی تصویب شده است، شماری از فعالان سیاسی را از زندان آزاد کند و به جای آن با مجازات‌هایی نظیر حبس خانگی، تبعید و ... مجازات کند.

بیانیه آیت‌الله قاسم با این عنوان آورده شده است که «حکومت بحرین بین دیروز و امروز... حکومت می‌داند که محکوم به تغییر و اصلاح است، مخالفان به انتظار چه نشسته‌اند؟»

در این بیانیه آمده است: تا چندی قبل که خیلی هم دور نیست، رژیم حاکم بر بحرین نه از لحاظ روحی و نه از لحاظ عملی و نه در حرف، حتی در حد یک کلمه، آمادگی هیچ گونه اصلاح و تغییری را در وضع سیاسی و حقوقی عمومی و وضعیت بدی که ساخته دست خودش بود، نداشت.

شیخ قاسم تصریح کرد: اما امروز با تغییر وضع جهان و منطقه که بر رژیم‌هایی از نوع رژیم حاکم بر کشور ما بحرین فشار می‌آورد، اعمال تغییر برای حفظ بقای این رژیم‌ها و پیشگیری از هشدارهای خطیری که با آن مواجهند، عملاً برای این رژیم‌ها اجتناب‌ناپذیر شده است.

رهبر انقلاب بحرین گفت: امروز موضوع و درگیری این رژیم‌ها برچیدن مطالبه عملیات تغییر و تفکر در آن نیست، بلکه آنها درگیر این موضوعند که چگونه عملیات تغییر را به کمترین حد ممکن تنزل دهند یا تبدیل به عملیاتی تا حد امکان ظاهری و صوری کنند و تمامی تلاش را به کار می‌گیرند که نظر عامه را به رنگی از رنگ‌های راه حلی صوری و دروغین راضی کنند، راه حلی که چیزی از حقیقت ظلم و به حاشیه رانده شدنی که ملت در آن به سر می‌برد، تغییر نمی‌دهد.

وی افزود: چشم‌انداز حکومت در این خصوص و راهی که برای تحقق آن اتخاذ کرده واضح است، مجدانه و سخت برای تحقق آن به طور عملی می‌کوشد و ابزاری مطالعه شده و مناسب را به کار گرفته و سیاست‌هایش هم در این جهت مشغول آماده نمودن راه حل‌های صوری ناچیزند.

به تعبیر آیت الله قاسم، اما آنچه غریب است وضعیت و حال معارضین (اپوزوسیون) است که دست روی دست گذاشته و ایستاده و ناظر آنچه هستند که از سوی رژیم حاکم در حال وقوع است، انگار که منتظر است ببینید تصمیم رژیم در خصوص سرنوشت ملت و قضیه و آرمانی که مدت‌های مدیدی مسئولیت آن را به دوش کشیده چیست، سرنوشتی که سرنوشت خود معارضین نیز هست.

برخلاف تلاش‌های رسمی رژیم برای دور زدن وضعیتی که مقتضی تغییر است، هیچ گونه تفاهم و مطالعه‌ای بین طرف‌های معارض و فعالان وجود ندارد و هیچ هماهنگی، تجمیع نیروها و متحد کردن مواضع به نفع و در جهت نجات از این وضعیت، بازپس‌گیری حق و حقوق و موفقیت در تحقق خواسته‌ها از طرف معارضین وجود ندارد.

رهبر انقلاب بحرین تأکید کرد: این منتظر ماندن و به انتظار این نشستن که اراده دیگری (حکومت) چه خواهد بود، اقدامی غیرمسئولانه و تسلیم شدن به اراده حکومت در اجرا و تنفیذ است و شاید دلیل این انتظار این باشد که درگیری شدیدی بین معارضین وجود دارد، که اگر‌ راه حلی تحمیلی و متزلزل از سوی دولت مطرح شد، حکومت زمینه را در افکار عمومی و هم در میان معارضه آماده کرده باشد.

در پایان بیانیه آیت‌الله قاسم آمده است: اگر جهت حرکت به سوی تحقق استقرار و ثباتِ ملیِ قابلِ بقا و ایجاد فرصت برای ساخت کشور به طور قوی باشد، هم معارضین و هم حکومت هر دو در اشتباهند اگر که فکر می‌کنند هدف توافقی بر راه حلی اسمی و صوری و بدون محتوای جدی است، راه حل منصفانه برای مردم باید ـ بعد از عبودیت مردم در برابر خداوند ـ مردم را به عنوان مصدر و منشأ قدرت حکومت به رسمیت بشناسد.

انتهای پیام

نظر شما