شناسهٔ خبر: 49634136 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

عضو هیئت‌مدیره خانه صمت تهران: عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای برای اقتصاد ما بابرکت است

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای برای اقتصاد ما بابرکت است، گفت: این تجارت مشروط بر این است که بتوانیم کیفیت کالاهای ایرانی را ارتقا و قیمت تمام‌شده را کاهش دهیم.

صاحب‌خبر -
علیرضا‌ حائری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای، گفت: پیمان شانگهای نشان‌دهنده قدرت دیپلماسی در دولت فعلی است الحاق به این پیمان و قرار گرفتن در رده ۸ کشور که با ایران به ۹ کشور افزایش پیدا می‌کند آثار و برکات زیادی برای کشور در ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: در بعد اقتصادی ممکن است این آثار و برکات را با تأخیر در طولانی‌مدت و میان‌مدت در اقتصاد کشور مشاهده کنیم درهرصورت باید از این فرصت استفاده کنیم و باوجود ۹ کشوری که حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای‌داده‌اند همچنین تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند بتوانیم در زمینه تجارت آزاد و یا حتی تجارت ترجیحی مناسبات را برقرار کنیم که برای اقتصاد ما خیلی بابرکت است.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه گفت: این تجارت مشروط بر این است که بتوانیم کیفیت کالا‌های ایرانی را ارتقا و قیمت تمام‌شده را کاهش دهیم که در جریان یک تجارت آزاد و تجارت ترجیحی، سایر کشور‌های این پیمان اشتیاق و میل داشته باشند که از کالا‌های ایرانی استفاده کنند.

حائری اظهار کرد: کیفیت، سر وعده بودن، وفای به عهد، مطابق میل و سلیقه کشور‌های هدف کالا را تولید کردن بسیار مهم است چنانچه بخواهیم از این فرصت استفاده کنیم علاوه بر اینکه تولیدکنندگان ما باید بتوانند کیفیت و قیمت تمام‌شده کالا‌های خود را اصلاح و مناسبات بهتری را برقرار کنند دولت هم باید از صدور بخشنامه‌های متعدد و خلق‌الساعه که بر امر صادرات و ایفای به‌موقع تعهدات صادرکنندگان اثرات منفی دارد پرهیز کند و یک بستر مناسبی را فراهم کند تا کشورما بتواند از این بازاری که ۴۰ درصد جمعیت جهان را در برمی‌گیرد نهایت استفاده را کند.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: قدرت‌های بزرگ مثل چین، روسیه و هند در این بلوک حضور دارند و می‌توانیم نهایت استفاده را در امر صادرات، واردات و تجارت خارجی از این بلوک کسب کنیم.

وی تأکید کرد: این پیمان آثار سیاسی هم دارد البته  آثار سیاسی زودتر خود را نشان می‌دهد و می‌تواند آثار تحریم‌ها را کمرنگ‌تر کند و فشار غرب را بر ایران از طریق تحریم‌ها کاهش دهد و آن‌ها احساس کرده‌اند با عضویت ایران در پیمان شانگ‌های دیگر مثل قبل نمی‌توانند این فشار‌ها را به کشورمان وارد کنند خیلی‌ها امیدوار بودند که نتوانیم در این دوره به عضویت پیمان شانگهای دربیاییم و همچنان فشار‌های بر کشور و اقتصاد وارد کنند  که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و عضویت محقق شده است.

عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران بیان کرد: ایران در حال حاضر جزء ۹ کشور اصلی این پیمان است عضویت هر کشور جدید و الحاق هر عضو جدید منوط به موافقت تمامی کشور‌های عضو ازجمله ایران است اگر ایران به‌تنهایی با الحاق کشوری مخالف باشد آن کشور مادام اینکه نتواند موافقت ما را جلب  کند امکان عضویت در این پیمان را ندارد.

وی اذعان کرد: فرصت مناسبی است که در امر تجارت از این موقعیت و امتیازی که به‌دست آوردیم نهایت استفاده را ببریم همچنین در خصوص کشور‌هایی که درخواست عضویت دارند حتماً می‌توانیم امتیاز‌های اقتصادی خوبی بگیریم تا آن‌ها بتوانند رأی موافق کشور ما را جلب کنند.
 

 

انتهای پیام/

 

نظر شما