شناسهٔ خبر: 49634092 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

نگاهی به فینال بیست و یکمین دوره والیبال قهرمانی مردان آسیا

ایران چشم انتظار هنرنمایی والیبال؛ پروژه انتقام در سرزمین آفتاب

تهران (پانا) - تیم‌های ملی والیبال ایران و ژاپن ساعت 13:30 امروز دیدار فینال مسابقات والیبال قهرمانی آسیا را برگزار خواهند کرد تا تکلیف جام بیست و یکم مشخص شود.

صاحب‌خبر -

پرونده بیست و یکمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا که به میزبانی ژاپن در حال برگزاری است، امروز با برگزاری آخرین دیدارها بسته می‌شود و در نهایت با برگزاری دیدار فینال بین تیم‌های ملی ژاپن و ایران قهرمان قاره کهن مشخص خواهد شد، دیداری که برای هر دو تیم علاوه بر فینال بودن، از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد.

پیش از این بازی هم براساس برنامه تیم‌های ملی چین و چین تایپه برای کسب مدال برنز رقابت می‌کنند و در نهایت دیدار فینال ساعت 13:30 آغاز خواهد تا پرونده جام بسته شده و برنامه آماده‌سازی برای بیست و دومین دوره رقابت‌ها در سال 2023 به میزبانی ایران آغاز شود.

به امپراتور نزدیک شو

فینال جام بیست و یکم امروز در حالی برگزار خواهد شد که در جدول افتخارات این جام تیم ملی والیبال ژاپن با اقتدار کامل و با کسب 9 قهرمانی، 3 نایب قهرمانی و 4 عنوان سومی در صدر جدول افتخارات جام قرار دارد و تا سال‌های سال تیمی نمی‌تواند اقتدار تاریخی سامورایی‌ها را در قاره کهن به خطر بیاندازد، آنها حداقل تا سال 2031 این صدرنشینی را در اختیار خواهند داشت.

اما ایران که امروز برای ششمین بار در فینال حاضر خواهد شد، مدافع عنوان قهرمانی است در کارنامه خود 3 قهرمانی، 2 نایب قهرمانی و یک عنوان سومی را دارد و فعلا در رده چهارم جدول افتخارات است و اگر امروز بتواند تیم ملی ژاپن را شکست دهد، در جدول افتخارات از چین عبور خواهد کرد و به رده سوم می‌رسد. البته حضور در رده سوم در حالی است که در صورت پیروزی ایران، تعداد قهرمانی‌های تیم ملی کشورمان با کره جنوبی یکسان می‌شود اما نایب قهرمانی‌های بیشتر کره جنوبی این تیم را در رده دوم باقی می‌گذارد، تیم ملی کره جنوبی تاکنون 4 قهرمانی، 4 نایب قهرمانی و 9 عنوان سومی را در کارنامه خود دارد.

انگیزه سه‌جانبه انتقام

با نگاهی به تاریخ دیدارهای تیم‌های ملی ایران و ژاپن، می‌توان انگیزه بالای گرفتن انتقام از سامورایی‌ها در تیم ملی والیبال ایران دید. آنها امروز برای سومین را در تاریخ برگزار کننده فینال مسابقات والیبال قهرمانی آسیا خواهند بود، ( دو فینال قبلی در سال‌های 2009 و 2015 برگزار شده) نکته مهم این است که دو فینال قبلی با برتری 3 بر یک ژاپن تمام شده و به عبارت دیگر ایران در فینال مسابقات والیبال قهرمانی آسیا تاکنون نتوانسته ژاپن را شکست دهد. البته نباید فراموش کرد که برتری در فینال فقط مربوط به مسابقات قهرمانی آسیا است و ژاپن در فینال بازی‌های آسیایی 2014 با همین نتیجه مغلوب ایران شد. نکته مهم دیگر که انگیزه انتقام دوم برای تیم ملی والیبال ایران محسوب می‌شود به این برمی‌گردد که در آخرین میزبانی ایران از مسابقات والیبال قهرمانی آسیا، فینال بین دو تیم در تهران برگزار شد و حالا فرصت خوبی است که ژاپنی‌ها مقابل چشم هوادارانشان طعم تلخ شکست از دست رفتن جام را بچشند.

در نگاه دیگر اگر به بازی‌های روبروی دو تیم نگاه کنیم، به برتری ژاپن در دیدارهای آخر خواهیم رسید. تیم ملی ایران در سه تورنمنت جام جهانی، لیگ جهانی و المپیک 2020 به صورت متوالی 3 بار به تیم ملی ژاپن باخته است و امروز با مربی ایرانی فرصت خوبی است تا این روند متوقف شود.

آمار ایران را آماده‌تر می‌داند

اما عملکرد تیم‌های ملی ایران و ژاپن تا به اینجا کار در چام بیست و یکم حکم به برتری تیم ملی والیبال ایران می‌دهد. تیم ملی والیبال ایران تمام بازی‌های خود تا فینال را با برد پشت سر گذاشته و تنها یک ست باخته ( مقابل تیم ملی والیبال چین در نیمه نهایی) دارد. این در حالی است که تیم ملی ژاپن در مرحله دوم گروهی مقابل تیم ملی چین شکست خورده است.

نظر شما