شناسهٔ خبر: 49633882 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

در پی توافق AUKUS؛

فرانسه: انگلیس همیشه فرصت طلب است

وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگویی تلویزیونی ضمن تاکید بر خیانت آمیز خواندن معاهده تسلیحاتی جدید بین استرالیا، انگلیس و آمریکا، مبنای منطق اقدامات لندن را «فرصت طلبی» محض عنوان کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در پاسخ سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا فرانسه سفیر خود در لندن را فرا نخوانده است، گفت که با توجه به «فرصت طلبی دائمی» انگلیس، هیچ فایده‌ای در انجام این کار نمی‌بیند.

لودریان در گفتگو با تلویزیون فرانسه، در این باره گفت: فراخواندن سفیر ما در لندن ضروری نبود، زیرا ما از قبل می‌دانیم که منطق دولت انگلیس بر مبنای فرصت طلبی دائمی است.

وی همچنین افزود که نقش انگلیس در پیمان تسلیحاتی جدید استرالیا-انگلیس-آمریکا موسوم به AUKUS، به عنوان «پنجمین چرخ در کالسکه» است. پاریس این معاهده را عملی فریبکارانه و خیانت آمیز می‌داند. به گفته لودریان، «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا فقط یک ساعت قبل از علنی شدن پیمان جدید، او را از لغو توافق قبلی مطلع کرده بود.

لودریان گفت: به همین دلیل است که من می‌گویم فریب کاری، تحقیر و دروغ وجود داشته است و وقتی شما متحدی در حد و اندازه فرانسه دارید، با او اینگونه رفتار نمی‌کنید. وقتی ما شاهد این هستیم که رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر استرالیا به همراه بوریس جانسون در حال اعلام توافق جدید هستند، (متوجه می‌شویم که) اعتماد شدیداً نقض شده است.

وی پیشتر نیز در سخنانی آمریکا و استرالیا را به دروغگویی متهم کرده بود.

لودریان این اظهارات را در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا اتخاذ کرده و درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا نیز، این موضوع را نشان دهنده عمق بحران عنوان کرد.

به گفته لودریان این توافق پیامد‌هایی را برای آینده ناتو به همراه خواهد داشت.

لازم به توضیح است که استرالیا قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندو-پاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی شد.

آمریکا و انگلیس متعهد شدند که زیردریایی‌های اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخواند.

نظر شما