شناسهٔ خبر: 49632628 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در ضمن حضور در مجمع عمومی سازمان ملل؛

نخست وزیر انگلیس برای دیدار با بایدن به آمریکا می رود

نخست وزیر انگلیس به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و دیدار با بایدن در واشنگتن راهی آمریکا خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دفتر «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بوریس جانسون به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک راهی آمریکا خواهد شد.

در این بیانیه همچنین گفته شده نخست وزیر انگلیس پس از نیویورک به واشنگتن خواهد رفت و در آنجا با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و شماری از مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار خواهد کرد.

بوریس جانسون قرار است در هفتادوششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند و در حاشیه این اجلاس سالانه با شماری از رهبران جهان دیدار و پیرامون مسائل آب و هوایی و تغییرات اقلیمی گفتگو کند.

سفر جانسون به واشنگتن، نخستین دیدار او با جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید خواهد بود.

مسائل روابط دو جانبه، تحولات بین‌المللی از جمله اوضاع افغانستان، کووید ۱۹و تغییرات اقلیمی از محورهای این دیدار عنوان شده است.

به نظر می‌رسد که موضوع افغانستان و همچنین معاهده سه جانبه انگلیس با آمریکا و استرالیا که این روزها بسیار پر سر و صدا شده، مهمترین موضوعات مورد بحث در دیدار نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

سران سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا شامگاه چهارشنبه با امضای یک توافقنامه همکاری سه جانبه از آغاز برنامه ساخت زیردریایی با سوخت هسته‌ای برای استرالیا خبر دادند.

در همین ارتباط، شماری از وزرای کابینه استرالیا از جمله «اسکات موریسون» نخست وزیر این کشور روز پنج شنبه در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که «پیگیری فناوری زیردریایی با سوخت هسته‌ای به معنای آن است که استرالیا دیگر به برنامه ساخت زیردریایی متعارف از رده تهاجمی با شرکت گروه نیروی دریایی [فرانسه] ادامه نخواهد داد». طبق این بیانیه، «تغییرات سریع در حوزه امنیت منطقه‌ای، زیردریایی‌های متعارف را برای رفع نیازهای عملیاتی استرالیا در دهه‌های پیش رو نامناسب می سازد».

دولت استرالیا در بخشی دیگر از این بیانیه ابراز امیدواری کرد که همکاری نزدیک و مثبت با فرانسه ادامه یابد.

در مقابل، وزارت خارجه فرانسه نیز فسخ قرارداد مزبور از سوی دولت استرالیا را اقدامی تأسف بار خواند که با روح همکاری دوجانبه فرانسه- استرالیا همخوانی ندارد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز در اعتراض به این اقدام کانبرا گفت: «مثل این بود که از پشت خنجر بزنید. ما بر پایه صداقت با استرالیا رابطه برقرار کرده ایم، حال آنکه این اعتماد خدشه دار شده است. من امروز از خاتمه یافتن این توافق عصبانی هستم».

وی همچنین گفت که از استرالیا و آمریکا بابت این اقدام توضیح خواهد خواست.

نظر شما