شناسهٔ خبر: 49631991 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

جدال انتقامی والیبالیست‌ها با ژاپن در فینال آسیا

درخشش صابر و ایران جوان

صابر کاظمی، پشت‌خط‌زن تیم‌ملی ایران در ماه‌های اخیر به‌خوبی از مصدومیت امیر غفور و همچنین خداحافظی شهرام محمودی از تیم‌ملی استفاده کرد و توانست خود را به‌عنوان یکی از ستاره‌های آینده‌دار والیبال ایران مطرح کند. کاظمی در لیگ ملت‌های والیبال فراتر از انتظار ظاهر شد و خیلی زود نامش را به‌عنوان یکی از پدیده‌های والیبال ایران مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم‌ملی والیبال ایران که در رقابت‌های المپیک 2020 توکیو نتوانست انتظارات را برآورده کند و با هدایت ولادیمیر آلکنو مشهور نتایج ضعیفی در این تورنمنت کسب کرد، به فاصله کوتاهی از آن مسابقات حالا در رقابت‌های قهرمانی آسیا حضور دارد و توانسته با تیمی متحول‌شده و جوان و یک مربی بومی تا فینال این رقابت‌ها پیش برود. ملی‌پوشان ایران در مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات دیروز به مصاف چین رفتند و با برتری 3 بر یک برابر این تیم شرق آسیا حضور خود در دیدار نهایی را قطعی کردند.

امیدوار به تیم عطایی

حضور آلکنو روی نیمکت تیم‌ملی ایران امیدواری‌ها به موفقیت ملی‌پوشان والیبال در المپیک را افزایش داده بود، اما شاگردان این مربی در رقابت‌های لیگ ملت‌ها نمایشی ناامیدکننده داشتند تا انتقادات از او افزایش یابد. عملکرد تیم در آن مسابقات باعث شد حتی شایعاتی مبنی‌بر احتمال اخراج این سرمربی روس هم مطرح شود، اما او پس از بازگشت از این مسابقات گفت در این رقابت‌ها تیمش را برای حضور در المپیک آماده کرده است. فدراسیون ایران با این هدف‌گذاری تیم را به آلکنو سپرد که او بتواند والیبال ایران را در بین 4 تیم برتر المپیک قرار دهد، اما شاگردان او حتی موفق به صعود از گروه خود هم نشدند تا درنهایت قراردادش تمدید نشود و حضور این مربی باتجربه روی نیمکت تیم‌ملی ایران بیش از چندماه به درازا نکشد.

آلکنو از ایران رفت و فدراسیون ایران نیز باتوجه به اینکه رقابت‌های قهرمانی آسیا درپیش بود، ترجیح داد به‌سراغ یک گزینه ایرانی برود و بهروز عطایی را که به‌همراه تیم‌ملی جوانان نتایج بسیار خوبی کسب کرده بود، به‌عنوان سرمربی جدید تیم‌ملی معرفی کرد. عطایی در رقابت‌های قهرمانی زیر 21 ساله‌های جهان در سال 2019 توانست نتیجه‌ای فراتر از انتظار کسب کند و برای نخستین‌بار تیم ایران را قهرمان این رقابت‌ها کرد. هزینه بالای استخدام سرمربی خارجی در شرایط کنونی سبب شد تا مدیران فدراسیون به‌سراغ عطایی بروند تا او ملی‌پوشان ایران را در رقابت‌های قهرمانی آسیا هدایت کند.

عطایی تیمش را با تغییرات زیادی راهی این مسابقات کرد و تیم‌ملی ایران که پیش از آن در توکیو روزهای خوبی را سپری نکرده بود این‌بار راهی دو شهر دیگر ژاپن شد تا شاید بتواند با جام قهرمانی از کشوری که مهم‌ترین رقیب کنونی آنها در این مسابقات محسوب می‌شود به خانه برگردد. موفقیت این مربی ایرانی می‌تواند مسیر تازه‌ای را پیش‌روی والیبال ایران قرار دهد و پس از سال‌ها حضور مربیان خارجی روی نیمکت تیم‌ملی ایران حالا یک کادر فنی بومی این فرصت را دارند تا توانایی‌های خود را ثابت کرده و نشان دهند که می‌توانند همپای مربیان خارجی والیبال ایران را به موفقیت برسانند. او ترجیح داد به بسیاری از ستاره‌های سال‌های اخیر والیبال ایران برای این مسابقات استراحت داده و ترکیبی جوان را با خود به این رقابت‌ها ببرد.

شروع مسابقات در مرحله گروهی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، برای ایران با موفقیت و به‌راحتی سپری شد و ملی‌پوشان ایران سه پیروزی 3 بر صفر برابر هنگ‌کنگ، تایلند و پاکستان کسب کردند تا راهی دور بعد شوند. در مرحله بعد هم چین تایپه، کره‌جنوبی و پاکستان رقبایی نبودند که بتوانند از شاگردان عطایی حتی یک ست کسب کنند و به آسانی تسلیم درخشش ستاره‌های جوان ایران شدند. در مرحله نیمه‌نهایی بالاخره تیم ایران نخستین ست را به رقبای خود داد، اما برابر چین هم کار خیلی سختی برای برد نداشت و با برتری 3 بر یک حریف ژاپن در دیدار نهایی این مسابقات شد.

دو ستاره آینده‌دار

میثم صالحی و صابر کاظمی، دو ستاره جوان و آینده‌دار تیم‌ملی ایران هستند که در دیدارهای اخیر تیم نقشی مهم و تعیین‌کننده داشته‌اند. صالحی که در ابتدای امسال لژیونر شد و به تیم اولشتین لهستان پیوست در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال نمایش خوبی در ترکیب تیم ایران داشت و توانست آلکنو را متقاعد کند که او را با تیم‌ملی به المپیک ببرد. صالحی در رقابت‌های المپیک هم نمایش قابل‌قبولی داشت و حالا یکی از ستاره‌های اصلی تیم عطایی در مسابقات قهرمانی آسیا محسوب می‌شود. عملکرد خوب صالحی در فصل گذشته لیگ ایران و در ترکیب تیم شهرداری ارومیه سبب شد تا باشگاه لهستانی برای به‌خدمت گرفتن او به‌سرعت دست به‌کار شود تا صالحی هم به‌عنوان یکی دیگر از لژیونرهای والیبال ایران راهی اروپا شود.

صابر کاظمی، پشت‌خط‌زن تیم‌ملی ایران نیز در ماه‌های اخیر به‌خوبی از مصدومیت امیر غفور و همچنین خداحافظی شهرام محمودی از تیم‌ملی استفاده کرد و توانست خود را به‌عنوان یکی از ستاره‌های آینده‌دار والیبال ایران مطرح کند. کاظمی در لیگ ملت‌های والیبال فراتر از انتظار ظاهر شد و خیلی زود نامش را به‌عنوان یکی از پدیده‌های والیبال ایران مطرح کرد. آلکنو که استعداد و توانایی بالای این بازیکن جوان را دیده بود، او را به‌عنوان یکی از 12 ملی‌پوش ایران به المپیک 2020 برد و در آنجا هم کاظمی هر زمان که راهی زمین شد توانست عملکردی خوب ارائه کند.

این ستاره جوان در رقابت‌های قهرمانی آسیا هم به یکی از نفرات تاثیرگذار و امتیازآور ایران تبدیل شده و بعید نیست در پایان رقابت‌ها عنوان تاثیرگذارترین بازیکن جام را از آن خود کند. البته مصدومیت عجیب او پیش از دیدار دیروز برابر چین باعث شد کمی دیرتر در ترکیب تیم ایران قرار گیرد، اما با ورود او به زمین عملا جریان بازی به سود شاگردان عطایی تغییر کرد و مشخص شد کاظمی چه نقش مهمی در تفکرات این مربی دارد و همان‌گونه که او پس از این مسابقه گفت، مصدومیت این بازیکن شوک به تیم ایران بود. درنهایت تیم ایران با درخشش کاظمی توانست از سد چین هم عبور کرده و علاوه‌بر رسیدن به فینال آسیا، جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2022 را که تابستان سال آینده در روسیه برگزار خواهد شد، دریافت کرد.

عطایی حالا امیدوار است در بازی امروز برابر ژاپن بتواند کاظمی را آماده و سرحال از ابتدا در ترکیب خود داشته باشد تا هم انتقام شکست در المپیک را از این تیم بگیرد و هم تیم ایران را برای چهارمین‌بار به مقام قهرمانی برساند تا درکنار کره‌جنوبی به‌عنوان دومین تیم‌های پرافتخار قاره آسیا قرار بگیریم. درطول 20 دوره‌ای که این رقابت‌ها در سطح قاره آسیا برگزار شده است، تیم ژاپن با 9 عنوان قهرمانی فاصله زیادی با رقبای خود دارد و در این دوره هم در خانه امید زیادی دارد تا تعداد قهرمانی‌هایش را دورقمی کند.

فرصت انتقام

ژاپنی‌ها در المپیک به لطف برتری برابر ایران توانستند به‌عنوان یکی از 4 تیم برتر گروه خود راهی مرحله بعدی رقابت‌ها شوند و البته در یک‌چهارم نهایی با شکست برابر برزیل از دور مسابقات کنار رفتند. آنها در رقابت‌های قهرمانی آسیا هم همانند ایران شروع خوبی داشتند و با عبور از سد قطر، بحرین و هند راهی مرحله بعدی شدند، اما در دور بعد با شکست 3 بر یک برابر چین سورپرایز شدند، درنهایت به‌همراه این تیم به مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند. ژاپنی‌ها با این شکست صدرنشینی در رنکینگ آسیا را نیز که به‌تازگی به‌دست آورده بودند از دست دادند و دوباره این تیم ایران بود که به صدر این فهرست صعود کرد. آنها در نیمه‌نهایی هم برابر تیم چین تایپه 3 بر یک پیروز شدند تا حریف ایران در فینال مسابقات شوند.

عطایی و شاگردانش حالا این فرصت را دارند تا ثابت کنند نسل جدید والیبال ایران می‌تواند راه ستاره‌های سال‌های اخیر این رشته را ادامه داده و از عنوان قهرمانی خود در آسیا دفاع کنند. سایت «والیبال آسیا» درباره دیدار ایران برابر چین می‌نویسد: «تیم ایران با مربی جدید خود توانست چین را هم از پیش‌رو برداشته و بدون شکست به فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا در ژاپن برسد. تیم ایران بازی را در غیاب کاظمی که درجریان گرم کردن پیش از مسابقه در برخورد با هم‌تیمی خود از ناحیه بینی مصدوم شد، خوب شروع کرد و ست نخست را از حریف گرفت، اما در ست دوم این چینی‌ها بودند که بهتر عمل کردند و بازی را به تساوی کشاندند. سرمربی ایران در ست سوم کاظمی را از ابتدا راهی زمین کرد تا جریان بازی را به سود تیمش عوض کند و در این هدف نیز موفق بود. مجرد و عابدینی از کناره‌ها تلاش داشتند دفاع حریف را از کار بیندازند و کاظمی و عبادی‌پور هم با حرکات سرعتی خود باعث شدند تیم ایران درنهایت در این مسابقه به برتری رسیده و راهی فینال شود. حالا تیم ایران توانست یکی از دو سهمیه آسیا در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کند و همچنین امیدوار است روز یکشنبه برای چهارمین‌بار جام قهرمانی را بالای سر ببرد. آنها در سال‌های 2011، 2013 و همچنین دوره قبلی در سال 2019 این عنوان را تصاحب کرده بودند.»

کاظمی اگرچه به‌دلیل مصدومیت بخشی از این مسابقه را از دست داد، اما درنهایت با کسب 18 امتیاز برای تیم ایران به‌عنوان امتیاز‌آورترین بازیکن زمین معرفی شد تا بازهم ارزش‌های فنی خود را به رخ بکشد.

حضور تیم‌ملی ایران در ژاپن البته بدون حاشیه هم نبود و انتقاداتی که بابت کمبود وعده‌های غذایی ملی‌پوشان در اردوی تیم وجود داشت باعث شد تمرکز ملی‌پوشان و کادر فنی تیم در این رقابت‌های مهم به‌هم بریزد و حتی عطایی در یکی از مصاحبه‌های خود به این مشکل اشاره کرده و خواستار رفع آن شده بود.

نظر شما