شناسهٔ خبر: 49627555 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

رئیس جامعه مدرسین:

برای ترویج وقف نهضتی فراگیر ایجاد شود

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به‌ضرورت ترویج وقف و ایجاد موقوفه‌های جدید اشاره کرد و گفت: باید نهضت وقف را در جامعه راه‌اندازی کرد، افرادی که تمایل به‌وقف دارند شناسایی، و نیازهای جدید نیز برای آنها تبیین شود.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف‌وامور خیریه قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف استان قم اظهار داشت: فعالیت‌های خوبی توسط سازمان اوقاف و اداره کل اوقاف قم صورت گرفته و چشم‌انداز آینده اقدام‌ها نیز مثبت است.

وی افزود: وقف یکی از سنت‌های اصیل دینی و انسانی است و در اسلام نیز شخص حضرت محمد(ص) به‌صورت عملی پایه‌گذار وقف بوده‌است.

حسینی بوشهری با بیان اینکه علماوبزرگان نیز درتوصیه به‌وقف و هم به‌صورت عملی پیشگام بوده‌اند و موقوفه‌های بسیاری از آنها به‌یادگار مانده است، گفت: موقوفه‌ها همواره ناظر به‌نیازهای مردم و موضوع‌های انسانی، دینی‌واقتصاد جامعه بوده‌اند.

وی ادامه داد: امروزه نیاز به‌وقف درزمینه مسائل علمی داریم، موضوع‌هایی که به‌پیشرفت همه جانبه کشور منجر شوند و نخبگان را مورد حمایت قرار دهند.

حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: درجوامع دیگر که حتی بحث مسائل مذهبی‌ودینی هم درمیان نیست، موقوفه‌هایی برای پیشرفت علمی و اقتصادی وجود دارد و اندیشکده‌ها و دانشگاه‌های بسیاری بر پایه وقف بنا شده‌اند.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه ظرفیت‌های وقف بیش از اینهاست که امروزه می‌بینیم گفت: در عین حال موقوفاتی وجود دارد که همه یا بخشی از آنها تصرف شده و حقوق آنها ادا نمی‌شود، بنابراین باید برنامه‌ای جامع برای بازپس‌گیری حقوق موقوفه‌ها اجرایی شود.

وی با اشاره به‌موقوفه‌های حوزوی تصریح کرد: اگر این موقوفه‌ها به‌طور کامل احیا و از تصرف برخی نهادها و افراد خارج شود، بسیاری از نیازمندی‌های حوزه‌ها تامین خواهد شد، و این امر نیاز به‌پیگیری جدی دارد.

حسینی بوشهری افزود: برخی مواقع می‌بینیم تصرف‌هایی تاریخی درموقوفه‌ها صورت گرفته و تلقی عمومی، مالکیت خصوصی آنها است، و مقدمات بسیاری لازم است تا بتوان حقوق این‌گونه موقوفه‌ها را احیا کرد.

رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه حساسیت این‌گونه موارد بسیار زیاد است، گفت: باید با دقت نظر برای احیای موقوفه‌های این چنینی اقدام کرد تا مشکل‌های اجتماعی به‌وجود نیاید و ضرر آن بیش از نفعش نباشد، همچنین افزایش اجاره بهای موقوفه‌ها نیز باید با لحاظ کردن شرایط اقتصادی جامعه باشد.

وی به‌ضرورت ترویج وقف و ایجاد موقوفه‌های جدید پرداخت و خاطرنشان کرد: باید نهضت وقف را درجامعه راه‌اندازی کرد، برای این منظور لازم است افرادی که تمایل به‌وقف دارند، شناسایی شوند و مزایای وقف و دقت نظر اوقاف برای اجرای امینانه نیت واقفان را برای آنها تبیین کرد.

حسینی بوشهری با بیان اینکه فروش برخی املاک موقوفه به‌صورت سرقفلی نیز مشکل‌هایی برای احیای آنها به‌وجود آورده، گفت: باید تیمی متخصص با درنظر گرفتن فایده و هزینه‌ها، اقدام به‌این کار کنند تا حساسیت‌ برانگیز نشود.

مدیرکل اوقاف‌وامور خیریه قم نیز طی سخنانی گفت: سرمایه‌گذاری درموقوفه‌های قم برای احیای بهتر و درآمدزایی افزون‌تر، از سال گذشته شروع شده و درسال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

 حجت‌الاسلام عباس اسکندری با اشاره به‌تعداد موقوفه‌های متصرفی‌وغیرمتصرفی قم و رقبه‌های آنها اظهار داشت: همچنین با احتساب مقابر علما و صلحا، ۱۱۳ بقعه دراستان وجود دارد.

وی ادامه داد: درطول روزهای مختلف سال، برنامه‌های مختلفی با محوریت این بقاع متبرک و موقوفه‌ها درسطح استان اجرایی می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه اجرای امینانه نیت موقوفه‌ها درکنار حفظ عین موقوفه‌ها، مهمترین وظیفه سازمان اوقاف به‌شمار می‌رود، یادآور شد: دردوره جدید مدیریتی سازمان، یکی از مباحث دراین زمینه، سرمایه‌گذاری درموقوفه‌ها است تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، شاهد رشد عواید موقوفه‌ها باشیم و به‌مبالغ اندکی که بابت اجاره به‌دست می‌آید اکتفا نشود.

مدیرکل اوقاف قم، نصب پنل‌های خورشیدی روی بام بقاع متبرک را یکی از مصادیق این سرمایه‌گذاری‌ها دانست، و تصریح کرد: عواید حاصل از فروش برق این نیروگاه‌ها، به‌همان بقاع تخصیص داده می‌شود، ضمن اینکه طرح‌های گوناگون دیگری درحوزه کشاورزی نیز دردستورکار قرار گرفته‌اند.

 انتهای پیام/

نظر شما