شناسهٔ خبر: 49624743 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعتراض نبیه بری به تخلف تل‌آویو در منطقه مورد منازعه لبنان و فلسطین اشغالی

انتشار اخباری مبنی بر برنده شدن یک شرکت آمریکایی برای حفاری در منطقه مورد منازعه میان لبنان و رژیم صهیونیستی با واکنش تند رئیس پارلمان لبنان روبه‌رو شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز (شنبه) خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت آمریکایی «هالیبرتون» برنده قراردادی برای استخراج نفت و گاز در منطقه مورد منازعه میان لبنان و رژیم صهیونیستی شده است.

این خبر با واکنش «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان روبه‌رو شد. بری از وزارت خارجه لبنان خواست اقداماتی فوری در شورای امنیت و جامعه بین‌الملل درباره احتمال تجاوز جدید رژیم اسرائیل به حاکمیت و حقوق لبنان انجام دهد.

بر اساس گزارش «العهد»، بری گفت، اقدام رژیم صهیونیستی در دادن امتیاز یا بستن قرارداد با شرکت هالیبرتون یا شرکت‌های امثال آن در منطقه مورد منازعه در دریا، نقض چارچوب مذاکرات مرزی است که بر سر آن توافق شده و آمریکا و سازمان ملل نیز ناظر آن هستند.

بری سپس اعلام کرد، تعلل کنسرسیوم «توتال، نواتک و انی» (کنسرسیومی شامل شرکت های توتال فرانسه، انی ایتالیا و نواتک روسیه) در آغاز حفاری و اکتشاف در بلوک شماره 9 که قرار بود چند ماه پیش آغاز شود علامت‌سوال‌های زیادی ایجاد کرده است. تدام این تجاوز اسرائیلی، تهدیدی برای امنیت و صلح بین‌المللی است.

نبیه بری سال گذشته (2020) از یک توافق بر سر چارچوب مذاکرات ترسیم مرزی خبر داد و لبنان برای تعیین چارچوب مذاکرات بر توافق آوریل، قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل، برگزاری نشست‌ها در مقر نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان (الناقوره) و تحت نظارت این سازمان و همزمان بودن ترسیم مرزهای دریایی و زمینی اصرار داشته است.

بری گفت، افسرانی از ارتش و تحت نظارت «میشل عون» رئیس‌جمهور این پرونده را بر عهده دارند و وی پس از این نقشی در پرونده مذکور ایفا نخواهد کرد.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آن است.

بنا به گزارش یک وب‌سایت لبنانی، لبنان در  مذاکرات ترسیم مرزی به دنبال حفظ حقوقش در خشکی و دریا با نظارت بین‌المللی است، این کشور همچنین می‌خواهد زمینه سیاسی، امنیتی و بین‌المللی برای آغاز حفاری و اکتشاف نفت و گاز در آب‌های منطقه‌ای‌اش را فراهم کند. در مقابل رژیم صهیونیستی می‌خواهد استخراج نفت و گاز در چاه‌های نزدیک به لبنان را با آرامش آغاز شد تا در وهله بعدی شاید بتواند به زعم خودش روابطش را لبنان را عادی‌سازی کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

نظر شما