شناسهٔ خبر: 49618798 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تأکید بلینکن بر حمایت از طرح به بن‌بست خورده سازش با رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، واشنگتن همچنان از طرح به بن‌بست خورده سازش میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه بر حمایت واشنگتن از طرح شکست‌خورده عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بلینکن در نشستی مجازی با حضور همتایان خود در کشورهای عربی طرف این توافق و «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت، امیدوار است کشورهای بیشتری به عادی‌سازی روابط با این رژیم وارد شوند.

با وجود عدم استقبال کشورهای منطقه از این طرح ناکام، بلینکن با طرح ادعاهایی درباره منافع اقتصادی آن گفت: «این دولت به تلاش‌های موفقت‌آمیز دولت قبلی برای پیش بردن عادی‌سازی‌ها ادامه خواهد داد».

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، دولت «جو بایدن» به تقویت روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده، بحرین، مراکش و سودان کمک خواهد کرد و تلاش می‌کند روابط این رژیم با مصر و اردن را تعمیق کند.

بلینکن بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ دوازده روزه علیه مردم فلسطین گفت، واشنگتن کشورهای بیشتری را به دنبال کردن این توافق ترغیب می‌کند و «می‌خواهیم حلقه دیپلماسی مسالمت‌آمیز را گسترش دهیم».

این دیپلمات ارشد آمریکایی در تلاش برای توجیه نادیده گرفته شدن حقوق فلسطینی‌ها در این توافقات عادی‌سازی گفت: «همه ما باید این روابط تقویت و عادی‌سازی‌ها تداوم بخشیم تا زندگی فلسطینی‌ها را به طور محسوسی ارتقاء دهیم و درخصوص هدف پیش‌برد مذاکرات صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها پیشرفت حاصل کنیم».

لاپید نیز در این نشست مجازی با دستاویز قرار دادن منافع ششصد و پنجاه میلیون دلاری تبادلات تجاری بین طرف‌های این توافق گفت: «باشگاه توافق ابراهیم برای اعضای جدید باز است».

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد قصد دارد در ماه جاری میلادی به بحرین سفر کند.

در ادامه، وزیر امور خارجه دولت سرکوبگر بحرین در پیامی ضبط شده، افزایش تلاش‌ها برای «یافتن راه‌حلی منصفانه و جامع» برای منازعات رژیم صهیونیستی و فلسطین را خواستار شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا شهریور سال گذشته میزبان امضای توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و بحرین بود. یک ماه پس از آن، سودانی‌ها نیز اعلام کردند به عادی‌سازی روابط با این رژیم جنایت‌کار می‌پردازند. اواخر سال گذشته میلادی و در آستانه روی کار آمدن دولت بایدن نیز مراکش با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

مقامات فلسطینی عادی‌سازی روابط این کشورها با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و آن را خیانت در حق فلسطین اعلام کرده‌اند.

در این میان، به گفته تحلیل‌گران، عربستان سعودی یکی از حامیان اصلی سازش میان کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی است. آذر ماه سال گذشته، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند نخست‌وزیر سابق این رژیم به همراه «یوسی کوهن» رئیس وقت دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به شهر نئوم در شمال غرب عربستان سعودی سفر کرده و با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار کرده است.

نشریه «لوموند» فرانسه درباره این دیدارها نوشت، بن سلمان مخالفتی با رهایی هم‌پیمانان عرب خود از قید و بند ابتکار «عبدالله بن عبدالعزیز» عموی متوفای خود، ندارد؛ ابتکاری که اتحادیه عرب آن را در سال ۲۰۰۲ پذیرفت و بر اساس آن، به‌ رسمیت شناختن اسرائیل به برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی مشروط دانست.

هفته گذشته «گلعاد اردان» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد که جشنی در نیویورک به مناسبت نخستین سالگرد امضای توافق ننگین سازش برگزار کرده بود، از تلاش این رژیم برای برقراری روابط با ریاض و چند کشور آفریقایی خبر داد.

انتهای پیام/م

نظر شما