شناسهٔ خبر: 49617947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار می‌شود

زارعی از برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی «روایت راهیان» خبر داد و گفت: در این همایش سه گروه نمایشی به زبان عربی، یک گروه فارسی و یک گروه سنج و دمام به اجرای برنامه در کشور عراق می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «کوروش زارعی» امروز (شنبه 27 شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی «روایت رهیان» خبر داد و اظهار کرد: کلید برگزاری این همایش سال 95 زده شد و از انجا که در سفر اول اشراف کاملی به فضای پیاده‌روی اربعین در عراق نداشتیم بیشتر اجراهای ما از جمله تعزیه، نقالی، تئاتر خیابانی به زبان عربی برگزار شد ولی از سال دوم با همکاری هنرمندان خوزستانی اجرای برنامه‌ها را به زبان عربی آغاز کردیم که با استقبال بسیار خوبی به ویژه از سوی کشورهای عربی مواجه شد.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور افزود: پس از آن تعداد گروه‌های نمایشی خوزستانی افزایش یافت و با توجه به اینکه همایش بین‌المللی است گروه‌های زبان ترکی و نقالی به زبان انگلیسی نیز به برنامه اضافه شد و این همایش اکنون در کشور عراق جای خود را باز کرده است.

 

وی با بیان اینکه این همایش در واقع نذر فرهنگی است که توسط گروه‌های نمایشی در اربعین حسینی اجرا می‌شود اضافه کرد: هر سال حدود 150 تا 200 نفر در قالب این همایش به عراق اعزام می‌شدند، سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزها همایش برگزار نشد.

 

زارعی با اشاره به اینکه امسال با توجه به محدودیت حضور زائران در عراق حدود 55 تا 60 سهمیه به همایش اختصاص داده شد عنوان کرد: این همایش با 6 اثر نمایشی عربی توسط سه گروه نمایشی، یک گروه فارسی و یک گروه سنج و دمام برگزار می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: این گروه‌های نمایشی 30 یا 31 شهریور به نجف اعزام می‌شوند و 2 روز در نجف، سه روز در مسیر نجف به کربلا و 2 روز در کربلا اجرا دارند.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر کار همایش بین‌المللی اربعین حسینی توسط هنرمندان خوزستانی برگزار می‌شود، دبیرخانه دائمی آن در این استان راه‌اندازی شده و مسئولیت آن با محمد شهباز گهروئی مدیر حوزه هنری خوزستان است.

 

وی ابراز امیدواری کرد امسال نیز با توجه به شرایط اجراهای خوبی را شاهد باشیم و بتوانیم نذر فرهنگی خود را ادا کنیم گفت: با رایزنی‌هایی که در تهران صورت گرفته بنا شده تعدادی از گروه‌های حشدالشعبی در عراق نیز در برگزاری این همایش به ما کمک کنند تا کار بیشتر دیده شود.

 

«محسن میرزاعلی» نیز در این نشست تعزیه را هنری شناخته شده و بین‌المللی دانست و اذعان کرد: به عنوان یک خادم در همایش‌های سال گذشته «روایت راهیان» حضور پیدا کردم و اتفاقات خوبی را با هراهی دیگر هنرمندان رقم زدیم.

 

رئیس دفتر تعزیه و هنرهای آیینی حوزه هنری ادامه داد: در سال‌های قبل برنامه‌های خود را از لب مرز آغاز می‌کردیم و مخاطبان ما از ایران، عراق و سراسر کشورها بودند که ارتباط خوبی با آثار برقرار کردند.

 

وی اربعین را فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگی میان ایران و عراق و سایر کشورها دانست و یاد آور شد: در این میان حضرت سیدالشهدا (ع) نقطه اتصال همگان هستند.  

 

در این نشست احکام آرش ساربان به عنوان دبیر اجرایی پنجمین همایش بین‌المللی تعزیه اربعین حسینی و سید مصطفی موتورچی به عنوان دبیر هنری این همایش اهدا شد. مرشد محسن میرزاعلی رئیس دفتر تعزیه و هنرهای آئینی حوزه هنری کشور نیز گروه‌های تعزیه را به عنوان نقال همراهی می‌کند.

 

 

پایان پیام/72

نظر شما