شناسهٔ خبر: 49615455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

حیدری: ادامه مذاکرات برجام منوط به دستیابی به نتیجه است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه ادامه مذاکرات برجامی مشروط به رسیدن به نتیجه است، گفت که رویکرد دولت این بوده که در صورتی مذاکرات ادامه پیدا کند که به نتیجه برسد و مذاکره برای مذاکره هیچ فایده ای ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، شهریار حیدری اظهار کرد: از سال ۲۰۱۵ تاکنون برجام ادامه داشته است. در مرحله اول نتایجی حاصل شد. جمهوری اسلامی شفاف سازی کرد و در حالی که داشت موضوع رفع تحریم ها به سرانجامی می رسید با خروج آمریکا، برجام به نقطه اول برگشت.

وی افزود: از حدود شش ماه گذشته مجددا مذاکراتی با طرف های برجامی توسط وزارت خارجه صورت گرفت. این بار ماهیت گفت وگوها با گذشته تفاوت داشت بر این اساس که نظر حاکمیت و تمامی مسئولان و مقامات این بود که باید مذاکرات به نتیجه رسیده و ادامه مذاکرات بدون نتیجه فایده ای ندارد و صرفا از ما زمان می گیرد. یکسری از مباحث هم مطرح شد که باید با شرط و شروط مذاکره کنید و در صورتی مذاکره استمرار پیدا کند که تحریم ها کاملا لغو شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تمامی اقدامات ایران در حوزه هسته ای در چارچوب قواعد بین المللی و آژانس بوده، افزود: ما کاری خلاف مقررات بین المللی انجام نداده و نمی دهیم. با این وجود کشورهای طرف برجام ابراز نگرانی داشته و خواستار شفاف سازی درباره برنامه هسته ای ایران هستند. ما برنامه ها را شفاف اعلام می کنیم مشروط بر اینکه تحریم های ظالمانه و ناعادلانه در طول ۴۰ سال گذشته تاکنون لغو شود. تحریم هایی که به بهانه برجام افزایش پیدا کرده و اکنون با نهایت آن مواجه هستیم.

وی افزود: با وجودی که ما از قِبَل تحریم ها در بسیاری از حوزه ها خودکفا شدیم اما خود را بخشی از دنیا می دانیم و می خواهیم با کشورهای مختلف تعامل داشته باشیم. البته اگر کشوری قصد ایجاد رابطه بین المللی را ندارد ما هم تمایلی نداریم.

حیدری با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم درباره برجام گفت: آقای رئیسی به این موضوع اشاره داشته که ادامه مذاکرات برجام منوط به نتیجه بخشی آن است و مذاکره برای مذاکره فایده ای ندارد. چون زمانی گفت وگوها اثربخش است که مردم خروجی آن را در لغو تحریم ها و به دنبال آن در زندگی و اقتصادشان ببینند. مجلس، دولت و دستگاه های مختلف نظام اعلام کردند که حاضر به ادامه مذاکره در صورت نتیجه بخش بودن آن و لغو تحریم ها هستند و الا اگر قرار به انجام مذاکرات همچون گذشته باشد و تحریم ها لغو نشود ادامه مذاکرات به صلاح کشور نیست. می توان گفت رویکرد دولت سیزدهم این است که مذاکره در صورتی ادامه پیدا کند که به نتیجه برسد.

نظر شما