شناسهٔ خبر: 49611770 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عملیات رفع تصرف و آزادسازی از رودخانه‌های اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: عملیات رفع تصرف و آزادسازی تاکنون در ۶۰۰ هکتار از رودخانه‌های استان اصفهان و ۴۰۰ هکتار از دریاچه سد زاینده‌رود انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  منصور شیشه‌فروش  مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از ۳ هزار کیلومتر رودخانه در استان مطالعات بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر انجام و نقشه‌ها تهیه شده است، اظهار داشت: امسال ۷۰۰ کیلومتر قرارداد بسته شده تا مطالعات حریم بستر انجام شود.

وی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق بالادستی، لایروبی رودخانه‌ها، انهار و آبر‌اهه‌ها، اجرای طرح‌های احیای مراتع و پوشش‌های گیاهی از جمله اقداماتی برای پیشگیری از وقوع سیل در استان بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه مطالعات مرحله دوم ساماندهی رودخانه‌ها تا پایان سال است، گفت: ۲۴۰ کیلومتر از مطالعات حریم بستر رودخانه انجام و امسال ۶۴۱ کیلومتر قرارداد بسته شده که تعیین اولویت‌ها را انجام دهند، تاکنون ۵۶۰ کیلومتر از دیواره رودخانه‌ها لایروبی و ۸۰ کیلومتر دیواره‌سازی شده و امسال حدود ۳۰ کیلومتر لایروبی و دیواره‌سازی در رودخانه‌های مهم و اولویت‌دار اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به آب منطقه‌ای برای قرارداد حفاظت از رودخانه‌ها اختصاص داده شده است، گفت: ۸ تیم در قالب ۱۱۰ نفر در مناطق رودخانه‌ها مستقر هستند، عملیات رفع تصرف و آزادسازی تاکنون در ۶۰۰ هکتار از رودخانه‌های استان اصفهان و ۴۰۰ هکتار نیز در دریاچه سد زاینده‌رود انجام شده، یکی از موارد دیگر نصب تابلو‌های هشدار است که در مناطق مختلف ۳۲۰ تابلو نصب شده است.

شیشه‌فروش بیان کرد: شناسایی سازه‌های پر خطر در رودخانه‎ها انجام شده که ۱۹۰ سازه تقاطعی شناسایی شده است و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده تا در اسرع وقت در مدت معینی نسبت به اصلاح و بازسازی آن‌ها اقدام کنند.

وی ادامه داد: مطالعات پهنه‌بندی سیلاب‌ها در کل استان با دور بازگشت ۲ تا ۱۰۰ و ۲۰۰ ساله در حوضه‌های آب ریز کارون، زاینده‌رود، خور و بیابانک انجام شده است، با توجه به این مطالعات تغییرات کاربری مشخص می‌شود، ۸۱ طرح آبخیزداری در ۲ سال گذشته با هدف کنترل سیل در بالادست انجام شده که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دربر داشته است، امسال نیز ۲۴ طرح آبخیزداری اجرا خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: به شهرداری‌ها ابلاغ شد که باید زیرگروه‌های گشت و نظارت بر رودخانه‌ها و بازگشایی رودخانه‌ها را در داخل شهر را داشته باشند، شهرداری‌ها باید به هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی بپردازند تا از دسترس خارج نشود، همچنین ابلاغ شده برای داشتن نیروی انسانی مناسب، کاهش مخاطرات جوی، آموزش و اطلاع‌رسانی به بهره‌برداران کشاورزی برای پیشگیری خسارت ناشی از سیل، سرمازدگی و طوفان انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ بیمه در بین کشاورزان بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: ایمن‌سازی قنوات، انجام اقداماتی برای تأمین سوخت مورد نیاز در زمستان، استقرار تیم‌های عملیاتی راهداری در مناطق برف‌گیر و سیل خیز استان باید توسط اداره راه آماده شود، پیش‌بینی و تجهیز مکان‌های مناسب به منظور ارائه خدمات امدادی از جمله اسکان اضطراری از جمله اردوگاه‌هایی که پیش‌بینی شده است.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: راه‌های منتهی به رودخانه‌ها باید در هنگام عبور سیل مسدود شود و آموزش‌های لازم برای امکانات پشتیبانی در هر منطقه توسط هلال احمر انجام شود، به آب منطقه‌ای گفته شده که لوله‌هایی با قطر بالا را در مناطق پل‌های تخریب شده اجرا کنند و ایمن‌سازی روستا‌ها و بازگشایی مادی‌ها انجام شود.

 

انتهای پیام/ی

نظر شما