شناسهٔ خبر: 49609817 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

درگذشت علی لیمویی شاعر پیشکسوت کرمانشاهی

علی لیمویی، شاعر پیشکستون و متخلص به «ثابت کرمانشاهی» درگذشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، «علی لیمویی» شاعر و پژوهشگر پیشکسوت کرمانشاهی متولد سال ۱۳۱۶ در شهر کرمانشاه بود. بعد از اتمام تحصیلات متوسطه، در اداره ثبت اسناد و املاک استخدام و در سال ۱۳۷۴ از این اداره بازنشسته شد.

وی از جوانی با ذوق و استعدادی که داشت، سرایش شعر در قالب‌های گوناگون قصیده، غزل، مثنوی، دوبیتی و رباعی را در دو زبان کُردی کرمانشاهی و فارسی کرمانشاهی آغاز کرد.

وی یکی از فعالان ادبیات بومی کرمانشاه بود و ۹ اثر از خود به یادگار گذاشت.

از آثار او می‌توان به کتاب‌های «ترانه‌های ترنم» ۳۰۰ ترانه از ۸۵ شاعر کرمانشاهی (1377)، «در حلقه عشاق» (١٣٨٧)، «شهر من کرمانشاه و واژه‌نامه جامع فارسی کرمانشاهی» (انتشارات باغ‌نی-1389)، «واژه‌نامک گویش کرماشانی» (انتشارات ورجاوند–1390)، «هفتاد و هفت غزل عرفانی» (انتشارات یاردانش–1397) «شنه‌ی یار» (انتشارات گوتار–1395) «یاد قدیما...» (گذری‌ کوتاه بر خلقیات‌ فراموش‌شده مردم کرمانشاه) (انتشارات زوار– 1393) و «کرمانشاه شهر بی‌ستون» (انتشارات ماهواره– 1398) اشاره کرد.

چندی پیش کتاب «دلبر شیرین‌زوان» در معرفی شرح حال و مرور آثار ثابت کرمانشاهی به قلم «حجت‌اله مولایی‌فر» توسط انتشارات «سرانه» در کرمانشاه، در 184 صفحه چاپ و منتشر شده بود.

علی لیمویی که به دلیل سکته مغزی حدود یک سال خانه‌نشین شده بود، غروب روز جمعه 26 شهریورماه در سن 84 سالگی درگذشت.

برچسب‌ها:

نظر شما