شناسهٔ خبر: 49608548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

جادوی سیاسی ایران در منطقه شامات

تایید لیست وزرا کابینه لبنان پس از ۱۳ ماه، لغو برخی تحریم‌های سوریه و خروج گروهی از نظامیان آمریکا از این کشور در کنار بازتولید قدرت و محبوبیت مردمی حزب‌الله در لبنان عملا موجب خنثی شدن توطئه مشترک آمریکا، سعودی و فرانسه شد و دو متحد اصلی ایران در منطقه شامات یعنی حزب‌الله و سوریه را در موقعیت ممتاز قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، جمعه گذشته لبنان بالاخره پس از سیزده ماه بلاتکلیفی صاحب دولت شد و «نجیب میقاتی» به عنوان نخست‌وزیر توانست تائید کامل کابینه خود را از «میشل عون» رئیس جمهور این کشور بگیرد.

لبنان از اوت ۲۰۲۰ و به دنبال استعفای «حسان دیاب» نخست‌وزیر این کشور یک هفته پس از انفجار بزرگ بندر بیروت، عملا با دولت پیشبرد امور اداره می‌شد.

در مدت این سیزده ماه، غرب با محوریت آمریکا و رژیم صهیونیستی و بازی‌گردانی فرانسه و سعودی تمام تلاش خود را به کار بست تا به اشکال مختلف حزب‌الله را از عرصه سیاسی لبنان حذف کرده و دولتی کاملا هم‌سو با خود را در این کشور بر سر کار آورد.

ایالات متحده در این مسیر، ابتدا تمام کمک‌های بین‌المللی وعده داده شده به لبنان پس از انفجار بیروت را منوط به حذف جریان‌های هم‌سو با مقاومت به ویژه حزب‌الله از عرصه قدرت سیاسی کرد اما وقتی با اعتراضات مردمی در این خصوص مواجه شد با تحریم لبنان سعی کرد فشار اقتصادی بر مردم این کشور را تشدید کرده و از این رهگذر حزب‌الله و شخص «سیدحسن نصرالله» را عامل وضع موجود معرفی کند.

تداوم این سیاست غربی‌ها، لبنان را تا آستانه فروپاشی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیش برد و با هدایت آمریکا و رژیم سعودی توانست برخی اعتراضات برنامه‌ریزی شده را علیه حزب‌الله سامان‌دهی کند.

عدم تشکیل دولت قانونی و تغییر مکرر نخست‌وزیران مکلف به همراه بازی خطرناک «سعد حریری» در این رابطه، عملا موجب تقویت سیاست آمریکا و عربستان در لبنان شد و می‌رفت تا نقشه ضد مردمی آنها به طور کامل پیاده‌سازی شود.

در این میان اما؛ همکاری نزدیک ایران و حزب‌الله و درایت تحسین برانگیز سیدحسن نصرالله عملا تهدید شکننده ایجاد شده را به فرصتی استثنایی تبدیل کرد و پازل چیده شده غربی‌ها را بر هم زد.

ایران با پذیرش فروش سوخت مورد نیاز مردم لبنان به تجار هم‌سو با مقاومت، عملا سناریوی تحریم لبنان را دور زد و با محور شدن حزب‌الله، قدرت بازیگری این جریان در پشتیبانی همه‌جانبه از مردم این کشور در شرایط سخت بیش از پیش نمایان شد.

آمریکا و رژیم صهیونیستی که با ابتکار عمل ایران و حزب‌الله عملا در موضع انفعال قرار گرفته بودند ابتدا سعی کردند با تهدید جلوی ارسال محموله‌های سوختی را بگیرند اما قدرت‌نمایی مجدد حزب‌الله و حمایت مردمی ایجاد شده که با افزایش نفرت از آمریکا، فرانسه و رژیم سعودی همراه بود، این بن‌بست را نیز شکست.

با ایجاد شرایط جدید، ایالات متحده که طراحی‌های پرهزینه انجام شده را نافرجام می‌دید تلاش کرد که با تغییر جهت ۱۸۰ درجه‌ای، این‌بار در جایگاه خیرخواه مردم لبنان ظاهر شده و برای تامین برق مورد نیاز لبنان اقدام نماید.

به بیان دقیق‌تر؛ جادوی سیاسی ایران در منطقه شامات سبب شد تا محور غربی-سعودی-صهیونیستی که به خیال خام خود می‌خواست با اعمال تحریم‌های هدفمند، شرایط سخت اقتصادی لبنان را سکوی پرشی برای رسیدن به اهداف خود در منطقه قرار داده و جریان مقاومت را در برابر معیشت مردم قرار دهد، در نهایت نه تنها به اهداف خود نرسید بلکه مجبور شد برای جلوگیری از افزایش نفرت مردم لبنان علیه خود ضمن عقب‌نشینی از مواضع قبلی در مسیر رفع نیازمندی‌های معیشتی لبنان گام بردارد.

فعال شدن آمریکا برای تامین برق لبنان از مسیر مصر و اردن و ضرورت استفاده از شبکه انتقال برق سوریه موجب شد که آمریکا ضمن لغو برخی از تحریم‌های سوریه برای انتقال برق از مسیر این کشور، پیش‌شرط خروج بخشی از نظامیان واشنگتن از سوریه را نیز بپذیرد.

هفته گذشته شبکه «العالم» در خبری اختصاصی از خروج بی سرو صدای نیروهای نظامی آمریکا از چند پایگاه مهم در سوریه خبر داد که اخبار تکمیلی این رخداد از مرتبط بودن آن با موضوع انتقال برق از خاک سوریه به لبنان حکایت دارد.

تایید لیست وزرای کابینه لبنان پس از ۱۳ ماه، لغو برخی تحریم های سوریه و خروج گروهی از نظامیان امریکا از این کشور در کنار بازتولید قدرت و محبوبیت مردمی حزب‌الله در لبنان عملا موجب خنثی شدن توطئه مشترک آمریکا، سعودی و فرانسه شد و دو متحد اصلی ایران در منطقه شامات یعنی حزب‌الله و سوریه را در موقعیت ممتاز قرار داد.

رخدادهای چند هفته اخیر در منطقه شامات در کنار دیگر شکست‌های پی‌درپی غربی‌ها در غرب آسیا، آن‌چنان برای آنها و به ویژه سران رژیم صهیونیستی گران تمام شده که نشریه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در گزارشی نوشته: «پس از افغانستان، آمریکا اکنون دارد برای سازش با بشار اسد آماده می‌شود. آنها پس از دست شستن از افغانستان، حالا پرچم سفیدی در سوریه برافراشته‌اند و دارند این کشور را به دست اسد و هم‌پیمانانش می‌سپارند.»

«اسرائیل هیوم» در این گزارش ضمن اشاره به موضوع خروج ارتش آمریکا از افغانستان پس از دو دهه اشغال‌گری بی‌نتیجه به موضوع همکاری ایران و حزب‌الله برای تامین سوخت مورد نیاز مردم در لبنان پرداخته و آمریکا را بازنده مجموع تحولات در منطقه خوانده است.

در این گزارش تاکید شده است: در سایه بحران اقتصادی عمیق در لبنان و به سبب کمبود شدید نفت و گاز که زندگی روزمره مردم را در این کشور مختل کرد، سیدحسن نصرالله با همکاری هم پیمانانش در تهران، تلاش درخشانی برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی به راه انداختند و ایرانی‌ها با فرستادن نفت به لبنان توسط حزب‌الله نشان دادند که به هنگامه نیاز، چه کسی حقیقتا به فکر مردم لبنان است.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/

نظر شما