شناسهٔ خبر: 49608535 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

اعزام ۱۰۰ طلبه مبلغ به عراق و استقرار در ۳ نقطه از پیاده‌روی اربعین

مسئول دبیرخانه مردمی مبلغین اربعین گفت: علی‌رغم اعلام آمادگی فراوان طلاب مبلّغ، حدود ۱۰۰ نفر از آنان با سه شرط به پیاده‌روی اربعین اعزام می‌شوند؛ زبان‌دان باشند، هر دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند و از مبلغان قوی و مسلط باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی استقامت، مسئول دبیرخانه مردمی مبلغین اربعین کشور به تشریح برنامه‌های این ستاد در اربعین ۱۴۰۰ پرداخت که مشروح آن را می‌خوانید.

ستاد اعزام مبلغ اربعین، کی و به چه نیتی تأسیس شده است؟

تشکیل ستاد اعزام مبلغ اربعین در سال ۱۳۹۴ به صورت مردم‌نهاد و توسط گروه‌های خودجوش طلبگی شکل گرفت و هدف آن ارائه خدمات تبلیغی، فرهنگی و دیگر خدمات به زوار اربعین بود که از سراسر دنیا به زیارت حضرت سیدالشهداء سلام‌الله علیه مشرّف می‌شدند. نیازهای زوار اربعین با توجه به کارکردهای حضور طلاب در پیاده‌روی اربعین احصاء شد؛ از جمله بیان احکام شرعی، روضه‌خوانی، حوزه کودک و نوجوان، خدمات به خانواده، روانشناسی، نماز جماعت، تصحیح قرائت و دیگر کارهای فرهنگی و خدماتی که طبق فراخوانی که با هماهنگی دستگاه‌های اعزام مبلّغ کشور از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه، نهاد ائمه جمعه، نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و ... صورت گرفت با استقبال بسیار خوب طلاب و اساتید حوزه مواجه شد و کارهای مهم و تأثیرگذاری در این زمینه انجام گرفت.

در سال گذشته، یعنی سال ۱۳۹۹ که برای حضور زوار اربعین ممنوعیت ایجاد شد این ستاد چه کاری انجام داد؟

در سال گذشته به علت شیوع این بیماری و ممنوعیت حضور زوار به عراق به فکر جایگزین کارهای اربعینی در داخل ایران افتادیم و در این زمینه با عنایت حضرت سیدالشهداء سلام‌الله علیه کارهای بسیار خوبی رقم خورد. ما مبنای کار خود در ستاد را در سال گذشته این هدف و شعار قرار دادیم: سبک زندگی حسینی بر مبنای زیست اربعینی و فعالیت‌هایی که در اربعین صورت می‌گرفت و امکان انجامش داخل ایران میسر بود، احصا کردیم و به واسطه مبلغ‌های اربعینی که سال‌های گذشته با ما همکاری داشتند، توانستیم در کل کشور پیاده کنیم. مبنای زیست اربعینی در واقع موضوع گذشت، ایثار و انفاق برای سیدالشهدا بود و طلاب در این زمینه اصطلاحاً نقش کاتالیزور، تسهیل‌کننده و پیشنهاددهنده را داشتند و این مردم بودند که این زیست اربعینی را با راهنمایی طلاب انجام می‌دادند. پارسال در این طرح، حدود ۱۰۰۰ طلبه مبلغ در سراسر کشور همکاری کردند و بیش از ۲۰ استان و ۱۰۰ شهرستان در این طرح شرکت کردند. در همین طرح به واسطه مردم کارهای بزرگی صورت گرفت؛ از جمله آبرسانی به بعضی روستاهای محروم، اطعام اربعینی به مردم محروم، برگزاری زیارت خانوادگی اربعین، برگزاری روضه‌های ایام اربعین با رعایت مسائل بهداشتی و ... که بازخوردهای بسیار خوبی در این زمینه بین مردم داشتیم.

اربعین امسال با توجه به حضور محدود زوار در اربعین آیا طلاب مبلغ در عراق حضور پیدا می‌کنند و چه برنامه‌هایی در این زمینه دارید؟

امسال با توجه به محدودیت‌های حضور زوار در اربعین و همچین سردرگمی زائران، مخصوصاً در سخت‌گیری‌هایی که نسبت به تزریق دو دوز واکسن از طرف دولت انجام شد، مبلغان بسیار کمی را در عراق خواهیم داشت و مانند پارسال اولویت فعالیت مبلغین ما در ایران خواهد بود.

چه تعداد طلاب مبلغ در عراق حضور پیدا می‌کنند و چه برنامه‌هایی دارند؟

همان طور که بیان کردم به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده علی‌رغم اعلام آمادگی فراوان طلاب مبلغ، حدود ۱۰۰ نفر از طلاب مبلغ ما اعزام خواهند شد که سه شرط را دارا هستند؛ اولا زبان‌دان هستند که در بین این عزیزان مبلغ ما، طلاب زبان‌دان عربی و انگلیسی و دیگر زبان‌ها وجود دارد. ثانیاً هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند و ثالثاً از مبلغان قوی و مسلط ما هستند که از سازمان‌های اعزام مبلغ کشور گلچین شده‌اند. ان‌شاءالله در ۳ محور نجف، بین راه نجف تا کربلا و شهر کربلا مستقر خواهند شد و به مردم خدمت خواهند کرد.

ستاد اعزام مبلغ اربعین در ایران در ایام اربعین امسال چه برنامه‌هایی قرار است انجام دهد؟

امسال نیز همانند پارسال اکثر ظرفیت مبلغین اربعینی ما در این ایام در داخل کشور استفاده خواهد شد و بنا بر فراخوانی که انجام دادیم نزدیک ۲۰۰۰ مبلغ در سراسر کشور ما را در این زمینه همراهی خواهند کرد. برنامه ما از ۱۸ صفر یعنی دو روز قبل از اربعین آغاز می‌شود و تا آخر ماه صفر ادامه خواهد داشت و در این زمینه طرح‌های مهمی قرار است اجرا شود. همانطور که بیان کردم آنان برای مردم با سبک زندگی حسینی با زیست اربعینی در این ایام فعالیت خواهند کرد و طلاب نقش تسهیل‌گری و هماهنگی در امور اجرایی و نظارت و هدایت بر امور اجرایی را خواهند داشت. این خود مردم هستند که نقش‌آفرین خواهند بود. با توجه با شعار امسال که «الحسین سفینة النجاة» اعلام شده است سعی کردیم در این راستا فعالیت کنیم. یکی از طرح‌های ما در اربعین امسال «هوای دل و سوغات اربعین» است که هدف آن ترویج فضای اربعینی در سطح شهر و بین مردم است که از جمله آن می‌توان به سیاهپوشی اربعینی در سطح شهر، ایجاد ایستگاه‌های صلواتی و اطعام با رعایت مسائل بهداشتی، راهپیمایی خودرویی و شابلون‌زنی اربعینی و... اشاره کرد.

طرح بعدی ما و البته بسیار مهم ما «هر خانه یک موکب» است که در روز اربعین کارهای ساده‌ای می‌تواند در خانواده انجام بگیرد که هدف از آن ایجاد سبک زندگی حسینی با تحکیم روابط خانواده و ازدیاد محبت و انس بین اعضای خانواده به برکت نام سیدالشهداست که به طور مثال مادر خانواده می‌تواند در روز اربعین غذایی که درست می‌کند به نیت اطعام اربعین باشد و روضه خانگی ولو کوتاه در روز اربعین داخل خانه برگزار شود و فامیل‌ها، دوستان و آشنایان همدیگر را بر انجام این کار در داخل خانه‌های خود تاکید کنند و در گروه‌های مجازی خانوادگی این فعالیت‌ها ترویج شود. همچنین در مکان‌هایی که آپارتمانی است، می‌توانند روضه و اطعام ساده اربعینی را برای اهالی ساختمان برگزار کنند که واقعا تاثیرگذار است. از جمله کارهای دیگر که بسیار مهم است، ایجاد صلح و صفا بین اقوام و فامیل‌هایی که بین آنها کدورت ایجاد شده است که به برکت همدلی اربعینی به صلح ختم شود. نکته جالب این‌که موارد زیادی از دعواهای خانوادگی در سال گذشته به برکت اربعین امام حسین به آشتی و صلح رسید که امسال نیز این قضیه را دنبال خواهیم کرد. همچنین محرومیت‌زدایی و خدمت جهادی در بیمارستان‌ها مخصوصا برای بیماران کرونایی و تهیه کپسول اکسیژن و بسته‌های معیشتی برای بیماران کم برخوردار از دیگر برنامه‌های اربعینی ستاد است. برنامه دیگری که در حال پیگیری هستیم، خدمت‌رسانی به عزیزان افغانستانی است که به دلیل مسائل اخیر این کشور در مرزهای ایران اسکان داده شده‌اند. البته موارد و طرح‌هایی که در این زمینه داریم، زیاد است و ان‌شاءالله با عنایت سیدالشهدا توسط مبلغین اربعینی ما در داخل ایران دنبال خواهد شد.

نظر شما