شناسهٔ خبر: 49607386 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

حضور فعال‌تر جنوبی‌ها در فضای مجازی

اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی از میانه‌های دهه90 تاکنون بسیار پرطرفدار شده‌اند و اکنون 65درصد ایرانی‌ها حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -


اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی از میانه‌های دهه90 تاکنون بسیار پرطرفدار شده‌اند و اکنون 65درصد ایرانی‌ها حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند. در اواسط دهه 90این میزان 50درصد بود. این آمار نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی با وجود اعمال فیلترینگ به سرعت در ایران پر‌طرفدار شده‌اند و تعداد کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی از مرز 55میلیون نفر فراتر رفته است.
به گزارش همشهری، اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شیب عضویت در شبکه‌های اجتماعی صعودی است؛ چنان‌که طبق آمار رسمی، میزان عضویت ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی از نرخ رشد 22درصدی برخوردار شده است. با افزایش علاقه ایرانی‌ها به شبکه‌های اجتماعی میزان عضویت ایرانی‌ها از 53درصد در اواسط دهه90 به 65درصد رسیده است. معنی این ارقام آن است که 55میلیون ایرانی حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو هستند. براساس گزارش الکسا، کاربران ایرانی رتبه نهم را در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام دارند. این اطلاعات نشان می‌دهد که به‌تدریج مدت زمان حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده به‌طوری که میزان استفاده ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی نیم ساعت افزایش یافته و از یک ساعت و 4دقیقه در روز به یک ساعت و 32دقیقه رسیده است.

کدام شبکه اجتماعی؟
مرکز آمار ایران اعلام کرده که میزان عضویت کاربران ایرانی در واتساپ بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی است. مرکز آمار ایران، تأکید کرده 88.5درصد کاربران ایرانی در واتساپ و 68درصد در اینستاگرام عضویت دارند. در این آمار به سایر شبکه‌های مجازی اشاره‌ای نشده است.
به گزارش همشهری، نکته حائز اهمیت در مورد میزان عضویت کاربران ایرانی در واتساپ این است که در میانه‌های دهه 90میزان عضویت کاربران ایرانی در این شبکه بسیار کم بود و اغلب ایرانی‌ها امور روزانه خود را از طریق تلگرام انجام می‌دادند اما با محدودیت‌هایی که ظرف چند سال گذشته برای فعالیت در تلگرام ایجاد شد بسیاری از کاربران، به‌صورت همزمان واتساپ را نیز روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کرده‌اند. اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سطح عضویت کاربران ایرانی در واتساپ در سال 1396معادل 24درصد بود اما بعد از 3سال این رقم با رشد قابل توجهی به 88.5درصد رسیده است.
با وجود این داده‌های آماری، اطلاعات میدانی نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از کاربران ایرانی در تلگرام حضور دارند زیرا بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی و حتی شبکه‌های خبری و اطلاع‌رسانی به تلگرام وابستگی زیادی پیدا کرده‌اند. طبق آخرین گزارش‌ها 45میلیون ایرانی در تلگرام عضو هستند که روزانه 15میلیارد پیام از طریق این شبکه اجتماعی رد و بدل می‌کنند.
اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی نشان می‌دهد که تلگرام هفدهمین سایت برتر در ایران است و ایرانی‌ها تاکنون 170هزار کانال در این پلتفرم ایجاد کرده‌اند که از این میزان 11هزار کانال بیش از 5هزار عضو دارند. همچنین کانال‌های ایرانی روزانه 1.5میلیون مطلب منتشر می‌کنند و جمع کل بازدید ایرانی‌ها در تلگرام به 3میلیارد بازدید در روز هم می‌رسد. هم‌اکنون هرکاربر ایرانی به‌طور میانگین در 13کانال عضو است و 81درصد از ترافیک کانال‌ها در تلگرام در اختیار ایرانی‌ها است.
برخی اطلاعات نشان می‌دهد هم‌اکنون 32هزار کسب‌وکار اینترنتی در ایران فعال هستند که بخش عمده آنها در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند.

استان‌های برتر
اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که مردم استان‌های البرز، بوشهر و تهران بیش از سایر استان‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و هم‌اکنون 77.1درصد ساکنان استان البرز و 75.6درصد از شهروندان بوشهری در شبکه‌های اجتماعی فعالند و تهرانی‌ها هم با 75درصد در رتبه سوم هستند. استان‌های گلستان، خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان هم کمترین میزان مشارکت را در شبکه‌های اجتماعی دارند.
نکته جالب توجه این است که هموطنان جنوبی بیشتر از سایر نقاط کشور در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و میانگین زمانی که آنها در هر روز صرف شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام می‌کنند بیش از 2‌ساعت است، چنان‌که استان هرمزگان با 132دقیقه، بوشهر با 123دقیقه و خوزستان با 114دقیقه در صدر همه استان‌ها قرار دارند.

نظر شما