شناسهٔ خبر: 49606137 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لزوم احیای بافت تاریخی شهر کرمانشاه و حفظ هویت فرهنگی آن

معاون فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه گفت : بافت تاریخی جزئی از هویت فرهنگی شهر کرمانشاه است و باید این بافت باز سازی و احیا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بهزاد مسعودی اصل معاون فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه گفت : بافت تاریخی شهر کرمانشاه جزیی از سرمایه ملی و فرهنگی کشور است که نه تنها به لحاظ خاطرات جمعی بلکه از منظر هویت بخشی ارزشمند بوده و محل سکونت و معیشت هزاران نفر محسوب می‌شود.

او گفت : با این حال این بافت دارای مشکلاتی، چون گسستگی بافت، آشفتگی در ساختار اجتماعی و آشفتگی در ساختار کالبدی است که منجر به تخلیه ساکنین اصیل بافت شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمانشاه افزود: درحال حاضر در بافت تاریخی شهر کرمانشاه اکثریت محلات فرسوده در فضای شهری وجود دارد که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در خود دارد.

او ادامه داد: این محلات و بافت‌ها که دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید و وجود معضلات روبنایی و زیرساختی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات متعدد است، با این حال از مهمترین بافت‌های ناکارآمد شهر کرمانشاه محسوب می‌شوند که روند احیای آن به واسطه وجود جریان‌های عمیق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، همچنین ویژگی‌های کالبدی آن چندان آسان نیست و نیازمند برنامه ریزی و مداخله هماهنگ برای ساماندهی و ارتقاء کیفیت سکونت است.

مسعودی اصل افزود: مهمترین مشکلات بافت تاریخی شهر کرمانشاه عبارتند از «کمبود خدمات بهداشتی، فقر امکانات شهری، نارسایی شبکه‌های تاسیساتی موجود، نبود فضا‌های سبز و سایر نارسایی‌های زیست محیطی که با توجه به گستردگی پدیده فقر شهری در مناطق فرسوده شهر، این محدوده‌ها مناسب‌ترین عرصه برای بروز انواع بزه‌های اجتماعی» بوده که موجب کاهش میزان امنیت محله و نارضایتی ساکنان از محیط خواهد شد.

او گفت: مشکلا دیگر ساخت و ساز‌های بی‌رویه و خارج از برنامه و ضعف نظام کنترل ساخت و ساز در نواحی بافت تاریخی، پایین بودن سطح مشارکت در نوسازی بافت با توجه به درآمد پایین ساکنان آن منطقه، ناپایداری کالبدی، مقاوم نبودن ساختمان‌ها و فرسودگی ساختاری، نفوذ ناپذیری و نارسایی‌های موجود در شبکه ارتباطات و عرض کم معابر، طولانی بودن زمان دسترسی به خدمات و وسایل نقلیه اضطراری از قبیل ماشین‌های آتش‌نشانی و آمبولانس است.

معاون شهرداری کرمانشاه گفت: آنچه که در بافت تاریخی شهر کرمانشاه قابل توجه و متفاوت به نظر می‌رسد آن است که این بافت علی‌رغم فرسودگی، هنوز برخی از ظرفیت‌های پویایی و سر زندگی خود را حفظ نموده و دارای ظرفیت‌های مناسبی برای حفاظت و احیاء می‌باشد، لذا جهت حفظ و نگه‌داری آن و جلوگیری از عواملی که تا کنون مانع رشد و توسعه متوازن بافت شده و به سر زندگی آن آسیب رسانیده است، باید زمینه‌های مناسب جهت ساماندهی بافت را به همراه موانع و مشکلات موجود در آن را شناسایی نموده و سپس با ارائه اهداف و راهکار‌های مناسب در بر طرف کردن این مشکلات تلاش نمود که این ساماندهی باید ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و... را شامل شود تا به تمامی ابعاد بافت قدیم با نگاهی یکپارچه برخورد گردد .

انتهای پیام/د

نظر شما