شناسهٔ خبر: 49604861 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

چرا طلای جهانی ارزان شد؟ / کاهش فروش طلاهای خانگی!

نایب رئیس طلا می‌گوید: علت کاهش انس جهانی طلا در بازارهای جهانی به سیاست‌گذاری پولی آمریکا ارتباط دارد. قیمت طلا قابل پیش‌بینی نیست!

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌‌نیوز، قیمت انس جهانی طلا روز گذشته در کانال یک هزار و ۷۵۴ دلار معامله شد. تحلیلگران وال استریت می‌گویند پس از گزارش تورم آمریکا وضعیت آینده سیاست‌گذاری‌های پولی آمریکا نامشخص است. حال آیا ریزش انس جهانی طلا ادامه‌دار است و بر بازار طلای ایران هم اثر می‌گذارد؟

سایت اتحادیه طلا در پاسخ به این پرسش نوشته است: « قیمت جهانی طلا در معاملات دیشب هم افت اندکی را به ثبت رسانده بود. این نوسان‌های کوچک نشان‌دهنده وجود عدم قطعیت و آینده‌ای نامشخص در بازار است.»

حال با روند نزولی قیمت دلار فروشندگان طلا این روزها به ارزان شدن طلا و سکه خوشبین هستند. آنها معتقدند با ساماندهی کابینه دولت سیزدهم روند بازار آرام شده است. به همین خاطر به نظر می‌رسد قیمت دلار و طلا در روزهای پایانی تابستان نوسان زیادی نداشته باشد.

بازار طلا بی‌رمق شد

نایب رئیس دوم اتحادیه طلا هم به تجارت‌نیوز گفت: بازار طلا تحت تاثیر انس جهانی طلا قابل پیش‌بینی نیست. با نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی، طلا در بازار ایران نیز افت و خیزهایی دارد.

محمد کشتی‌آرای با اشاره به وضعیت بازار طلای ایران توضیح داد: در گذشته با نوسان قیمت طلا تعداد فروشندگان یا خریداران در بازار زیاد می‌شد اما این روزها بازار طلا بی‌رمق است. حتی فروشندگان طلاهای خانگی هم در بازار کم شده است.

ارزانی ۶۰ هزار تومانی قیمت سکه

در شش روز اخیر، کاهش قیمت دلار در روند کاهش قیمت سکه و طلا اثرگذار بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد با کاهش قیمت دلار سکه طرح جدید در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه ارزان شد. به طوری که هر قطعه سکه با ۶۰ هزار تومان کاهش به قیمت ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسید.

آیا کاهش قیمت طلا و سکه در بازار ایران ادامه‌دار است؟ نایب رئیس دوم اتحادیه طلا پاسخ داد: البته بازار طلا تحت تاثیر بازار ارز است. هر چند که معمولا در ایام صفر خرید و فروش طلا نسبت به دیگر ماه‎‌‌های سال کمتر می‌شود. همین کاهش عرضه سکه را در بازار ارزان کرد.

پیش از این اما مسعود ضرابی، رئیس اتحادیه طلای کرج گفته بود: احتمالا در روزهای پایانی تابستان ممکن است سفرهای خارجی افرایش یابد و افزایش تقاضا، بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. از این‌رو احتمالا روند افزایشی قیمت‌ها ادامه‌دار باشد.

در مقابل اما کارشناسان بازار طلا و سکه گفته بودند با وجود کاهش قیمت دلار در کنار افت انس جهانی، از دست دادن کانال ۱۲ میلیون تومانی برای سکه قابل پیش‌بینی و طبیعی بوده است.

نظر شما