شناسهٔ خبر: 49604683 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امام جمعه بخش مرکزی یزد:

مرد و زن از نظر جنسیت برتر از دیگری نیستند

فاطمه رهبر يزدي / فاطمه رهبر يزدي فاطمه رهبر يزدي

امام جمعه بخش مرکزی یزد به سوره نسا اشاره کرد و گفت: زن و مرد از نظر آفرینش وحدت دارند و هیچکدام از نظر جنسیت برتر از دیگری نیستند.

صاحب‌خبر -

آیت الله "سید محمدکاظم مدرسی" در خطبه‌های نماز جمعه این هفته 26 شهریورماه که در روستای احمدآباد ملاباشی
برگزار شد، با اشاره به آیه اول سوره مبارکه نسا که سوره خانواده است، گفت: این سوره و آیه اول با موضوع تقوا شروع می شود یعنی بنیان خانواده باید بر اساس تقوا باشد.
وی افزود: خلقت و تربیت انسان‌ها به دست خداست و این انسان‌ها هستند که باید ابزار تربیت را فراهم کنند، اما اجازه تربیت از سوی پروردگار است و ما وظیفه داریم انواع و اقسام ابزارهای تربیتی را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه نکته سوم قابل بهره برداری از این آیه مبارکه یک نوع بودن همه انسان‌هاست، تصریح کرد: هر نوع تبعیض نژادی، زبانی و اقلیمی ممنوع است و نکته دیگر اینکه زن و مرد از نظر آفرینش وحدت دارند و هیچکدام از نظر جنسیت برتر از دیگری نیستند.
وی افزود: البته گرچه ممکن است از نظر تکالیف متفاوت باشند اما تفاوت در تکلیف به معنای برتری جنسیت نیست.
این مسیول نکته دیگر را رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان و لازمه تقوا عنوان کرد و گفت: اگر ما بخواهیم شمایی از سوره مبارکه نسا را که سوره خانواده است بیان کنیم لازم به توجه است که این سوره مبارکه مطالب و نکات ارزشمندی در رابطه با خانواده از جمله قانون ارث، قوانین مربوط به ازدواج، کنترل ، نگهداری و بهسازی نخستین واحد اجتماع یعنی محیط خانواده را در وجود خود دارد.
وی خاطرنشان کرد: به حقوق و وظایف متقابل افراد جامعه در مقابل یکدیگر نیز در این سوره مبارکه اشاره می‌شود و حمایت از کسانی که نیازمند هستند از افراد خانواده و غیرخانواده را دارد که این سوره مدنی به سوره خانواده معروف شده است.
این مسئول در بخش دیگری، خطاب به اموزش و پرورش تبریک گفت و تصریح کرد: خوشحال و خرسندیم و عرض تبریک داریم به آموزش و پرورش، معلمان و مدیران این عرصه که به هر حال بعد از چهار سال جریان سند 2030 لغو شد.
وی در مورد این سند تصربح کرد: سندی که از فرق سر تا کف پا می‌خواست جامعه را غربی نشان دهد و به تعبیر رهبرمعظم انقلاب تقی زاده‌های جدید پشت سر آن بودند و نکات منفی زیادی به همراه داشت که متاسفانه رئیس جمهور پیشین با وجود نظرات کارشناسی و مصوبه‌های لغو آن چهار سال مقاومت کرد و لغو آن را به آموزش و پرورش ابلاغ نکرد.
وی به از اهتمام رییس جمهور برای لغو این مقوله یاد کرد و گفت: با توجه به حساسیتی که نسبت به دین و ارزش‌های انقلاب اسلامی، رهبری و مراجع معظم تقلید دارد این موضوع لغو شد که جای قدردانی دارد.
مدرسی با بیان اینکه گاهی بعضی از افراد دوست دارند انقلاب را اسیر دست اشرار ببینند، گفت: این در حالیکه است که انقلاب اگر آزاد باشد می‌تواند کار کند شاید این اصطلاح برای بعضی سنگین باشد امیرالمومنین علی (ع) هم بیان می فرمایند که وقتی دین و انقلاب اسیر باشد هواهای نفسانی دنیا و مادیات بر آن حاکم است و معمولا اگر در جامعه ای انسان‌ها فاسد شوند یک مسیر اصلاحی هنوز وجود دارد اما وقتیکه زمام داران و حاکمان و جلوداران جامعه فاسد شوند اینجاست که دین و انقلاب اسیر دست آنها خواهد شد.
وی در بخش دیگری به هفته دفاع مقدس و تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد و تصریح کرد: در زمان جنگ هم ما تحریم بودیم اما همه اتحاد و اتفاق نظر داشتند و به فکر اتحاد با محوریت ولایت بودند.
وی افزود: به نیروهای داخلی تکیه شده و نه امیدی به شرق و نه امیدی به غرب بود. در کنار تجهیزات و مسائل مادی کاملا به مسائل فرهنگی نیز توجه می‌شد و بن بستی در کارها وجود نداشت به طوریکه رزمندگان در آن دوران مسئولیت پذیر بودند و با کار و تلاش شبانه روزی و مستمر و هدفمند پیش می‌رفتند.
وی با بیان اینکه اتکا به روحیه خودباوری بود، گفت: اصلا احساس شکست در وجودشان نبود و جلوداری در آن دوران یعنی دفاع مقدس با جلوداری دین داران بود و همچنین شجاعت اصل اولیه در همه امور بود، براساس اگر این ویژگی‌ها در هر جایی وجود داشته باشد قطعا در آن زمینه موفقیت حاصل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر در دفاع مقدس موفق بودیم به خاطر این پارامترها و شاخصه‌ها بود و در حال حاضر نیز به این مولفه ها برای حل مشکلات و حرکت به سمت پیشرفت روز افزون نیاز داریم.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما