شناسهٔ خبر: 49604494 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

القاعده و داعش، دو بازوی کشور‌های متجاوز علیه یمن

خبرگزاری صداوسیما

طی شش سال جنگ علیه یمن، گروه‌های تروریستی القاعده و داعش به عنوان دو بازوی کشور‌های متجاوز از جمله آمریکا عمل کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش عبدالله یوسفی خبرنگار سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما از صنعا؛ طی شش سال جنگ علیه یمن، گروه‌های تروریستی القاعده و داعش به عنوان دو بازوی کشور‌های متجاوز از جمله آمریکا عمل کرده‌اند.در اوایل سال ۲۰۱۵، هنگامی که واشنگتن وارد جنگِ یمن شد، القاعده نیز بر شهر حضرموت در شرق تسلط یافت و سرکرده این گروه با حضور در رسانه‌ها از همراهی با ائتلاف متجاوز به سرکردگی سعودی‌ها در ۱۱ جبهه خبر داد.

<div id="video-display-embed-code_6994021"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3223245/6994021?width=350&height=250"></script></div>

در سال بعد یعنی ۲۰۱۶، این سازمان اعلام کرد کنترل اَبیَن در جنوب یمن را به دست گرفته است. این در حالی بود که اعضای القاعده در صفوف نیرو‌های متجاوز می‌جنگیدند تا خشم افکار عمومی برانگیخته نشود ضمن آنکه سازمان القاعده برای خودش جبهه‌ها و محافلی مستقل در البیضا، تعز و مأرب داشت.

در مقاطع گوناگونی از جنگ ثابت شد که کشور‌های متجاوز از القاعده و داعش سود برده و آن‌ها را در قالب یک طرح آمریکایی به تحرک واداشته اند بنا به گزارش خبرگزاری آمریکایی اسوشیتدپرس وضعیتی که میان کشور‌های ائتلاف و القاعده و داعش وجود داشت بر اساس رعایت منافع متقابل بود. در اوایل سال ۲۰۱۶ تروریست‌های القاعده و داعش از شهر اَلمُکلا در حضرموت در قبال دریافت صد میلیون دلار عقب نشینی کردند مشروط بر اینکه این عقب نشینی با شکلی ایمن و با همراه داشتن سلاحهایشان صورت گیرد و هیچ آسیبی از جانب پهپاد‌های آمریکایی به آن‌ها نرسد.

در شهر ابین در جنوب یمن نیز توافقنامه‌ای بین عناصر القاعده و امارات امضا شد که بر اساس آن عناصر القاعده در قالب تشکیلاتی به نام «کمربند امنیتی» فعالیت کنند و در مقابل عناصر این سازمان به شکلی صوری از این استان خارج شوند. در سال ۲۰۱۸ نیز افراد مسلح القاعده به همراه تسلیحات خود از استان شبوه خارج شدند در حالیکه برای این عقب نشینی مبالغ هنگفتی از عربستان سعودی دریافت کردند.

حمایت آمریکا از القاعده و داعش در یمن با ارسال سلاح‌های گوناگون صورت گرفت. بنا به گزارش مراکز تحقیقاتی آمریکا، القاعده و داعش در یمن در زمره گروه‌هایی هستند که در کشور‌های متخاصم با سیاست‌های آمریکا، به واشنگتن خدمات می‌دهند.

تجاوز به یمن این امکان را برای القاعده و داعش فراهم ساخت تا زنده بمانند و بتوانند در مواقع مورد نیاز بجنگند، همانطور که به تازگی از آن‌ها در البیضا استفاده شد، اما ارتش یمن به انجام ضد حمله‌ای مبادرت کرد که به آزادی کامل مناطق محل حضور عناصر این سازمان منجر شد در حالیکه این سازمان طبق اطلاعات سرویس امنیتی و اطلاعاتی در صنعا، اکنون مأرب را به عنوان مرکز فعالیت‌های خود انتخاب کرده است.

نظر شما