شناسهٔ خبر: 49604279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

تشدید اختلاف سیاسی در سومالی بر سر پرونده مفقود شدن یک جاسوس زن

این جاسوس ۲۵ ساله به نام "اکران تحلیل"، آخرین بار پایان ماه ژوئن به هنگام ترک خانه‌اش در یک خودروی رسمی دیده شده است. دولت سومالی گفته اکران تحلیل توسط الشباب ربوده و کشته شده است.

صاحب‌خبر -

رئیس جمهور سومالی برخی اختیارات نخست وزیر این کشور را به دنبال بالا گرفتن اختلاف بین آنها بر سر مناقشه مفقود شدن یک جاسوس کاهش داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از بی.بی.سی، محمد عبداللهی فارماجو، رئیس جمهور سومالی، محمد حسین روبله، نخست وزیر این کشور را به اتخاذ "گامهای بی ملاحظه که می‌توانند به بحران سیاسی و امنیتی منجر شوند" متهم کرده است.

روبله گفته که از نظر او این دستور رئیس جمهور سومالی مغایر با قانون اساسی است و او از آن تبعیت نخواهد کرد.

مناقشه بین آنها به دنبال ناپدید شدن اسرار آمیز یک جاسوس زن بالا گرفته است؛ مناقشه‌ای که نگرانی‌ها درخصوص بروز درگیری مسلحانه در خیابانهای پایتخت سومالی بین نیروهای رقیب را افزایش داده است.

این جاسوس ۲۵ ساله به نام "اکران تحلیل"، آخرین بار پایان ماه ژوئن به هنگام ترک خانه‌اش در یک خودروی رسمی دیده شده است.

دولت سومالی گفته اکران تحلیل توسط الشباب ربوده و کشته شده است.

با این حال گروه شبه نظامی الشباب این اتهام را رد کرده است. این گروه معمولا زمانی که ماموران دولتی را بکشد، آن را اعلام می‌کند.

نخست وزیر سومالی متعاقبا رئیس آژانس اطلاعاتی این کشور، فهد یاسین، را از کار معلق کرده و او را متهم به سرپیچی از دستور او برای گزارش کردن در عرض ۴۸ ساعد درباره آنچه برای این جاسوس اتفاق افتاده، کرد.

اما رئیس جمهور سومالی مداخله کرده و گفت که نخست وزیر اختیاری برای اخراج کردن یاسین نداشته و او را در منصبش حفظ کرد. رئیس جمهور سومالی همچنین تصمیم نخست وزیر این کشور برای اخراج وزیر امنیت را نیز رد کرد.

رئیس جمهور سومالی یک کمیسیون تحقیقات برای بررسی ناپدید شدن تحلیل تشکیل داده اما مادر این جاسوس، قالی محمود، با رد این اقدام خواستار آن شده که یک دادگاه نظامی در این زمینه تحقیق کند. دفتر رئیس جمهور سومالی در بیانیه‌ای گفت اختیارات نخست وزیر به ویژه در زمینه عزل و نصب مقامات تا زمان برگزاری انتخابات در سومالی لغو شده‌اند. قرار است این کشور در بازه اول اکتبر و ۲۵ نوامبر شاهد انتخابات پارلمانی باشد.

روبله این تصمیم رئیس جمهور را "غیرقانونی" خوانده و با آن مخالفت کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما