شناسهٔ خبر: 49603522 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

با ماهی های غیر واقعی کسب درآمد کنید/ معرفی رشته نقاشی سه بعدی با رزین

در این گزارش رشته نقاشی سه بعدی با رزین یکی از زیر شاخه های رشته صنایع دستی به صورت تکمیلی معرفی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهارت از جمله نیاز‌های حیاتی و گسترده جامعه‌ی امروز ایران است، عدم فراگیری مهارت توسط هر فرد از جمله جوانان سبب شده تا کشور ما بیشتر از گذشته درگیر معضلی همانند بزرگ بیکاری شود، مهارت نداشتن جوانان در دنیای حاضر آنان را به مرحله‌ی وابستگی به مدرک تحصیلی نزدیک‌تر خواهد کرد، متاسفانه مدرک گرایی محض، بر جامعه‌ی امروزی ایرانی مسلط شده است و در این شرایط وظیفه‌ی مهم ارگان‌های دولتی فراهم کردن شرایطی است تا جوانان و نوجوانان در کنار تحصیلات خود به فراگیری مهارت بپردازند.

جوانان ما باید بدانند برای ارتقای خود در هر ارگان  یا سازمانی و با هر جنسیت و سنی باید به مفهوم و لزوم مهارت برسند و تلاش کنند تا مهارتی را با علاقه و پشتکار دنبال کنند.

ضرورت فراگیری مهارت، توانایی انجام کاری به بهترین شیوه، محدود به سنین خاصی نخواهد شد و ابتدای مسیر آموزش مهارت از همان دوران کودکی خواهد بود، باید خانواده‌ها در محیط خانه و معلمان در مدارس با تشخیص درست و به موقع استعداد کودکان، آن‌ها در مسیر رشد استعداد و توانایی هایشان راهنمایی کنند.

کودکان همانند خاک حاصل خیزی هستند که آموزش صحیح در راستای استعدادشان موجب رشد و بالندگی آن‌ها شده و کمک شایانی به دستیابی آن‌ها به مهارت و نیز موفقیتشان در بزرگسالی خواهد کرد.

همچنین با شیوع کرونا و کسادی اغلب مشاغل بزرگ و افت مسائل اقتصادی نیز فراگیری مهارت برای جبران نیاز مالی افراد مختلف و کسب درآمد در شرایط فعلی لازم و جدی خواهد بود.

مهارت هنگامی موثر و عملی خواهد بود که فرد قبل از انتخاب رشته و تصمیم به کسب مهارت آموزی در آن نسبت به اینکه این رشته آیا مناسب نیاز بازار و یا جامعه است یا خیر؟ موسسه‌ای که در آن آموزش می‌بیند معتبر است یا خیر؟ و اینکه مربیان آن آیا به روز و آموزش دیده اند یا خیر؟ آگاهی یابد.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اهداف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر، آموزش جویندگان کار فاقد مهارت و ارتقا مهارت نیروی شاغل اقدام به آموزش مهارتی گروه‌های هدف خود از جمله کارجویان، شاغلینِ (بنگاه‌های اقتصادی- اتحادیه‌ها و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه‌های غیر رسمی، گروه‌های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­ هایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشور‌ها می‌کند.

از میان ۶۶ رشته‌ای که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به افراد آموزش می‌دهد صنایع دستی (چوب، فلز، سفال، چاپ، سنگ، شیشه، چرم) با زیر شاخه‌ی، نقاشی سه بعدی با رزین، رشته‌ای است که در این گزارش به آن پرداخته خواهد شد.

آمنه رفعت خواه مربی رشته نقاشی سه بعدی با رزین سازمان فنی و حرفه‌ای در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: حرفه نقاشی سه بعدی با رزین در سایرکشور‌ها همانند  ترکیه به دلیل استفاده از این ماده و کاربردی بودن آن فراگیری بالایی دارد، همچنین این رشته در کشور‌های آسیای شرقی همانند چین، کره، ژاپن نیز با اقبال  مواجه شده است.

وی افزود: نقاشی سه بعدی با رزین به جهت تعدد ظریف کاری و دقت بالا برای انجام این کار در لایه‌های رنگ گذاری مخاطبان خاص خود را دارد، همچنین این رشته جزو رشته‌های نو ظهور و تازه محسوب خواهد شد و به این دلیل است که مواد مصرفی مورد استفاده جدید است.

رفعت خواه گفت: رزین جزو محصولات پتروشیمی است که قدمت زیادی ندارد و بعد از اینکه این ماده به وجود آمد و در صنعت مورد استفاده قرار گرفت در هنر هم نیز کاربرد دارد.

وی بیان کرد: رشته‌های هنری اگر رشته‌های صنعتی باشند می‌توانیم با صنایع، خودرو سازی‌ها و با شرکت‌های صنعتی همکاری داشته باشیم، اما در رشته‌های هنری همانند هنر‌های تجسمی و صنایع دستی باید کارآموزان کارگاه‌های خود اشتغالی راه بیاندازند، هنرجویان بعد از دریافت گواهینامه‌ی مهارت شروع به تدریس و راه انداری کارگاه و سفارش کار می‌کنند.

رفعت خواه ادامه داد: تبادل اطلاعات هنری با تمام سازمان‌های آموزشی و فرهنگی برقرار است و درصورت برپایی نمایشگاه‌های هریک از این سازمان‌ها از هنرجویان فنی و حرفه‌ای دعوت خواهد شد.

///

وی گفت: نمایشگاه‌هایی که با همکاری سازمان صنایع دستی یا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در مناسبت هایی، مانند هفته‌ی مهارت، دهه فجر، ایام نوروز، برگزار می‌شود از نمونه‌ی دیگر خروجی برای این رشته است، همچنین هنرجویان می‌توانند محصولات تولیدی خود را در هر دوره از این نمایشگاه‌ها برای قیمت گذاری و فروش نمایش قرار دهند.

رفعت خواه اظهار کرد: بعد از پایان دوره و اتمام آزمون‌های میان دوره‌ای و حین کار که توسط مربیان از هنرجویان گرفته خواهد شد، با پایان دوره هنرجویان باید یک آزمون تئوری دهند که در کل کشور یکسان و هماهنگ است.

وی ادامه داد: این آزمون تئوری، امتحان داخلی محسوب نخواهد شد، در واقع سئوالاتی است که برای کل کشور فرستاده و استفاده خواهد شد، پس از اتمام آزمون کتبی و عملی و نیز در صورت اطمینان از تایید هنرجو و سطح کارش به فرد گواهینامه مهارت داده خواهد شد، همچنین افرادی که از گواهینامه مهارت برخوردار هستند حتما واجد دریافت شغلی خوب و مناسب، راه اندازی کسب و کار خانگی است.

///

رفعت خواه گفت: افراد برای یادگیری این حرفه نیاز به توانایی ابتدایی نقاشی، آگاهی از رنگ گذاری و رنگ شناسی دارند که البته تمامی این سرفصل‌ها در کتاب استاندارد موجود است و هنرجویان نیاز به اطلاعات زمینه‌ای قبل از این ندارند، با اطلاعات استاندارد و آموزش‌هایی که در کارگاه خواهند دید می‌توانند به صورت کامل این حرفه را آموزش ببینند.

رفعت خواه بیان کرد: میزان استقبال کارآموزان از رشته نقاشی سه بعدی با رزین که در زیر مجموعه‌ی هنر‌های تجسمی و صنایع دستی قرار می‌گیرند به دلیل اینکه این حرفه در بازه‌ی زمانی کوتاهی نتیجه می‌دهد بالا است و بسیاری از افراد علاقه دارند دارنده‌ی ظروفی که در آن نقاشی کار شده یا تابلویی که طرحی سه بعدی دارد باشند.

وی افزود: رشته نقاشی سه بعدی با رزین به دلیل اینکه جزو جدیدترین رشته‌های هنری است، برای اولین بار کارگاه‌های این حرفه در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران برگزار می‌شود.

///

رفعت خواه در خصوص میزان هزینه برای راه اندازی کسب و کار این حرفه گفت: این رشته نیاز به برخورداری از  فضا و یا کارگاه‌های بزرگ ندارد، کارگاهی با تهویه‌ای مناسب به جهت جلوگیری از فاسد شدن مواد اولیه و سالم ماندن آن‌ها جزو نیازمندی‌های اولیه این حرفه است.

وی بیان کرد: این رشته بر خلاف سایر رشته‌های هنری به هزینه مالی زیادی نیاز ندارد و صرفا فرد می‌تواند با مهارت آموزی در این رشته مسیر هنری خود را شروع و به پایان برساند.

رفعت خواه اظهار کرد: مواد اولیه این حرفه به خوبی بین مردم شناخته شده نیست، اما جزو مواد اولیه‌های گران قیمت قرار ندارد و با درنظر گرفتن وجود کارگاه فرد نیازی به داشتن سرمایه اولیه ندارد، اما در صورت نبود کارگاه فرد می‌تواند با مبلغی بین ۴ تا ۵ میلیون تومان کسب و کار اولیه خود را راه بیاندازد.

وی ادامه داد: از آنجایی که کرونا بر روی تمامی جنبه زندگی فردی، اجتماعی و سبک زندگی انسان‌ها تاثیر گذاشته است و مسئله‌ای جهانی محسوب می‌شود آموزش و کسب و کار این رشته هم از این قائده مستثنی نبوده و روش کار و روش تدریس این حرفه با مشکلات ناشی از این بیماری مواجه شده است.

///

رفعت خواه ادامه داد: سعی بر این است که کیفیت آموزش همانند گذشته باشد، اما به جهت مراقبت از کارآموزان و مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تعداد کارآموزان کاهش یافته و از فضای مجازی برای آموزش همانند اسکای روم، واتساپ استفاده کرده ایم و بدین صورت با هنرجویان در تبادل نظر هستیم، همچنین در شرایطی که نیاز به حضور هنرجویان باشد با ظرفیت یک یا دو نفره جلسه رفع اشکال برگزار می‌شود.

رفعت خواه گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای، سازمان آموزشی است که تمام تلاش این سازمان ارائه آموزش با کیفیت رایگان برای کارآموزان در هر قشر است، این مسئله امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود، زیرا اگر فرد قصد آموزش چنین رشته‌هایی را در آموزشگاه‌های خصوصی و آزاد داشته باشد باید هزینه‌ی زیادی را برای شهریه‌ی هر دوره پرداخت کند.

وی افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای با افتخار آموزش رایگان، با کیفیت و به روز، استاتید مجرب برای هنرجویان و کارآموزان را برقرار کرده است و می‌تواند پشتوانه‌ای برای کارآموزانی باشد که قصد ورود به محیط کار و کسب درآمد را دارند.

رفعت خواه اظهار کرد: برای راه اندازی کارگاه‌های خود اشتغالی در بعضی از رشته‌ها صندوق‌های حمایتی وجود دارد که کارآموزان می‌توانند به صورت وام و کمک‌های مالی استفاده و بهره خود را ببرند.

رفعت خواه ضمن اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یک سازمان بین المللی است گفت: استاندارد‌های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فارغ از نوع رشته و مهارت و مدت زمان دوره همه‌ی سرفصل‌های آموزشی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دارای یک کد استاندارد بین المللی هستند که به راحتی برای سایر کشور‌های عضو این سازمان، معتبر و قابل ترجمه اند.

وی افزود: برای سایر کشور‌های خارجی عضو سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کد استاندارد تعریف شده است و زمانی که کد استاندارد جدیدی به وجود می‌آید تمام کشور‌ها می‌توانند از این سرفصل‌ها استفاده کنند و نیز برای آن‌ها قابل قبول است.

بیشتر بخوانید:

 

 

نظر شما