شناسهٔ خبر: 49598611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیام‌های ارسال سوخت ایران به لبنان چه بود؟ / تصاویر و فیلم‌های استقبال مردم لبنان

روز گذشته، منابع لبنانی گزارش دادند تانکر‌های حامل سوخت ایران که از سمت بندر بانیاس سوریه به لبنان حرکت کرده بودند، وارد این کشور شدند. رسیدن سوخت ایران، علاه بر اینکه شادمانی مردم لبنان و به ویژه حامیان حزب الله را به همراه داشت، به گفته تحلیلگران، پیام‌های سیاسی و منطقه‌ای نیز داشته است.

صاحب‌خبر -

پیام های ارسال سوخت ایران به لبنان چه بود؟

بین الملل تابناک: روز گذشته، منابع لبنانی گزارش دادند تانکر‌های حامل سوخت ایران که از سمت بندر بانیاس سوریه به لبنان حرکت کرده بودند، وارد این کشور شدند. رسیدن سوخت ایران، علاه بر اینکه شادمانی مردم لبنان و به ویژه حامیان حزب الله را به همراه داشت، به گفته تحلیلگران، پیام‌های سیاسی و منطقه‌ای نیز داشته است.

پس از ورود تانکرهای سوخت ایران به لبنان، شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و گفت: «تهران، ممنونیم؛ برای شجاعت در زمان شکست، کمک در زمان محاصره، وفاداری در زمان خیانت، بخشش در زمان ممنوعیت [تحریم]. از مقاومت نیز به خاطر ورود به بزرگترین نبرد اقتصادی و کمک به همه لبنان ـ صرف‌نظر از طوایف و استان‌های مختلف به دور از بازار سیاسی ـ تشکر می‌کنیم. تاریخ مقاومت و کمک‌رسانی آن همواره این گونه بوده است.»

پیام های ارسال سوخت ایران به لبنان چه بود؟

پیام ارسال سوخت به لبنان

در همین باره، روزنامه «الاخبار» در مطلبی نوشت: این اقدام حزب‌الله در موارد زیر تأکید می‌کند؛

اول؛ اثبات معادله بازدارندگی در مقابل دشمن صهیونیستی. رژیم صهیونیستی جرأت نکرد جلوی ورود کشتی‌های ایرانی به سواحل سوریه را بگیرد؛ همانطور که جرأت نکرد جلوی ورود تانکرهای حامل سوخت ایران از سوریه به لبنان را بگیرد. اثر معادله بازدارندگی با یادآوری این گفته «مایک پامپئو» وزیر خارجه پیشین آمریکا در ژوئن ۲۰۲۰ بیشتر می‌شود «آنچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم ایران قادر به ادامه فروش نفت خام در هیچ جایی از جمله فروش نفت به حزب‌الله نخواهد بود.» پامپئو در واقع با این اظهارات بر تلاش واشنگتن برای جلوگیری از کاهش نتایج فروپاشی در لبنان جز به واسطه اقدامات آمریکا در مقابل امتیازات سیاسی تأکید کرد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1419908" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.tabnak.ir/fa/news/play/embed/1076734/1419908?width=400&height=300"></script></div>

دوم؛ این اقدام حزب‌الله علیرغم اینکه به بعد اقتصادی محدود می‌شود اما درها را به روی امکان همکاری با سوریه و ایران و دیگر کشورها باز کرد.

سوم؛ پس از آنکه نصرالله حدود یک ماه پیش، خبر این کشتی‌های حامل سوخت را رسانه‌ای کرد، سفیر آمریکا در لبنان «دوروتی شیا» فورا اعلام کرد، لبنان اجازه واردات گاز و برق از مصر و اردن از طریق سوریه را داد. پس از آن خانم سفیر به هیأت لبنانی اجازه سفر به دمشق به همین منظور را داد. چیزی که در آن زمان در گفته‌های وی به آن توجه نشد، این بود که شیا گفت، کشتی‌های حامل سوخت در سواحل لبنان حضور دارند. این گفته وی نشان می‌داد که لبنان از بحرانی واقعی رنج نمی‌برد.

لبنان در ماه‌های گذشته به‌شدت با کمبود سوخت روبه‌رو بود و نهادهای مختلف داخلی و بین‌المللی نسبت به بروز فاجعه در این کشور هشدار می‌دادند. تقریبا تمام نیروگاه‌های لبنان گازوئیلی هستند و قحطی سوخت، باعث قطع گسترده برق شهری و همچنین ژنراتورهای شخصی و بیمارستانی شده بود. در هفته‌های گذشته، برخی از شهروند-خبرنگاران با انتشار پیام‌هایی از قطع ارتباط قریب‌الوقوع خود با جهان خارج به‌علت بی‌برقی خبر داده بودند.

در حالی‌که کابینه جدید لبنان هفته گذشته و پس از بیش از یک سال «بی‌دولتی» تشکیل شد، حزب‌الله و حزب ملی آزاد، به رهبری میشل عون با انتقال سوخت ایران به این کشور، دست‌کم محبوبیت خود را در میان پایگاه اجتماعی خود دوچندان کرده اند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1419909" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.tabnak.ir/fa/news/play/embed/1076734/1419909?width=400&height=300"></script></div>

به‌ نظر می‌رسد، ورود ارتش سوریه به درعا در هفته گذشته با بحران انرژی لبنان و تلاش سوریه برای انتقال نفت و گاز به این کشور بی‌ارتباط نبوده است.

نظر شما