شناسهٔ خبر: 49598115 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آتش‌سوزی در باغات مثمر الموت‌شرقی/ کشاورزان برای دریافت خسارت باید محصولات خود را بیمه می‌کردند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: 10 الی 12 هکتار از باغات مثمر گردو و گیلاس در روستای آتان واقع در الموت‌شرقی دچار حریق شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: روز گذشته در منطقهٔ الموت در ۳ نقطه آتش‌سوزی رخ داد که بزرگ‌ترین آن در باغات روستای آتان در الموت‌شرقی بود، آتش‌سوزی در ۲ نقطهٔ دیگر به‌دلیل این‌که نزدیک جاده بود به‌سرعت اطفا شده و گسترده نشد، اما در روستای آتان چون دارای شیب بیش از 30 الی 40 درجه بود، اطفای حریق به‌دلیل عدم امکان حضور ماشین‌های آتش‌نشانی در منطقه آسان نبود.

وی ادامه داد: علت اصلی این آتش‌سوزی‌ها معمولاً بی احتیاطی کشاورزان و بی‌احتیاطی افرادی است که به دامن طبیعت می‌روند، زیرا عامل بیش از 95 درصد آتش‌سوزی‌هایی که در طبیعت رخ می‌دهد، انسانی است.

مهدیخانی خاطرنشان کرد: روز گذشته حدود 10 الی 12 هکتار از باغات مثمر گردو و گیلاس در روستای آتان در حریق سوخت و متأسفانه هر ساله هم شاهد این قبیل اتفاقات هستیم و علی‌رغم این‌که اطلاع‌رسانی‌های لازم از طریق شوراها، دهیاران  و بخشداری‌ها انجام می‌شود اما باز هم شاهد این بی‌احتیاطی‌ها و آتش‌سوزی‌ها هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین عنوان کرد: آتش‌سوزی در روستای آتان از حوالی ظهر آغاز شده و ساعت 17 کاملاً اطفا شد و باغات این روستا حدود 5 ساعت در آتش سوختند.

این مسؤول تصریح کرد: در روستای آتان به موقعیت قرارگیری روستا و شیب‌دار بودن زمین‌ها، امکان حضور ماشین‌های آتش‌نشانی وجود نداشت و برای اطفای حریق از ظرفیت نیروهای انسانی در هلال احمر، منابع طبیعی، آتش‌نشانی قزوین و سپاه و هم‌چنین اهالی روستا بهره‌گیری شد.

مهدیخانی بیان کرد: آتش‌سوزی جزو حوادث غیرمترقبه محسوب نمی‌شود، زیرا بعضاً کشاورزانی که در این‌گونه حوادث دچار خسارات شده‌اند، پیگیری خسارت می‌کنند، در این‌گونه موارد کشاورزان حتماً باید محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده باشند و اگر کشاورزان بحث بیمه را جدی بگیرند در این‌گونه موارد برای آن‌ها کاربرد خواهد داشت.

وی اظهار کرد: متأسفانه کشاورزانی که در این موارد محصولات کشاورزی خود را بیمه نکرده‌اند به آن‌ها خسارتی پرداخت نخواهد شد، زیرا سیاست دولت در بحث پرداخت خسارت در حوزهٔ حوادث غیرمترقبه از مسیر بیمه است و از محل اعتبارات مدیریت بحران سالیانه بیش از 3 هزار میلیارد تومان در اختیار صندوق بیمهٔ محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد که کشاورزان از این طریق بتوانند از آن استفاده کنند.

مهدیخانی عنوان کرد: تقاضای ما این است که کشاورزان بحث بیمهٔ محصولات خود را جدی بگیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در پایان تأکید کرد: میزان خسارات وارد شده به کشاورزان آتانی توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی بررسی خواهد شد و در صورت بیمه بودن با توجه به تعداد درختانی که آسیب دیده‌اند لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما