شناسهٔ خبر: 49598000 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر امور خارجه هلند استعفا کرد

وزیر امور خارجه هلند شب گذشته به دلیل خروج نابسامان شهروندان هلند از افغانستان و جاماندن صد‌ها تن از آنان، از سمت خود استعفا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، سیگرید کاگ، وزیر امور خارجه هلند شب گذشته پس از آنکه اکثریت پارلمان هلند روش اداره امور مربوط به تخلیه افغانستان توسط او را نامناسب ارزیابی کردند، از سمت خود استعفا کرد.

ده‌ها هزار شهروند غیرافغان و افغان که برای سازمان‌های بین‌المللی کار می‌کردند، ماه گذشته از افغانستان خارج شدند؛ اما به خاطر خروج بی‌نظم و نابسامان، بسیاری از افراد همچنان در این کشور مانده و نتوانستند خارج شوند. چنین وضعیتی انتقادات شدیدی را به قدرت‌های غربی به خاطر عدم توانایی پشتیبانی از نیرو‌های تحت حمایت خود در پی داشته است.

روز چهارشنبه، در پالمان هلند جلسه‌ای در خصوص بحران افغانستان و فرآیند خروج از این کشور تشکیل شد. در این جلسه پیش‌نویس طرحی تهیه شد که مدیریت ضعیف دولت را محکوم می‌کرد.

گفتنی است که چنین طرح‌هایی مقامات را ملزم به استعفا نمی‌کند.

در بیانیه کاگ آمده است: پارلمان عملکرد دولت [در خصوص خروج از افغانستان] را غیرمسئولانه دانسته است. با این همه من از تلاش‌های‌مان دفاع می‌کنم؛ چنانچه مسئولیت نهایی [این اتفاقات] بر دوش وزارت امور خارجه است، کاری از دست من برنمی‌آید مگر پذیرش آنچه پارلمان می‌گوید.

او در ادامه افزود: تلاش‌های ما در افغانستان بدون من هم ادامه دارد. وزارت امور خارجه و دپارتمان دفاع ما کار خود را در افغانستان ادامه خواهند داد.

به گزارش رویترز، ماه آگوست امسال، هواپیما‌های هلند حدود دو هزار و ۱۰۰ نفر را در طول دو هفته از افغانستان خارج کرده و به کشور‌های همسایه بردند. در این میان مقصد نهایی هزار و ۷۰۰ تن از این افراد هلند بوده است.

در عین حال، صد‌ها شهروند هلند که بسیاری از آن‌ها اصالتا افغان هستند نتوانستند این کشور را ترک کنند. این امر انتقادات زیادی را در هلند برانگیخته است.

انتهای پیام/

نظر شما