شناسهٔ خبر: 49595633 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد خبری ایرنا مطرح شد؛

تسهیلات ۹۲ هزار مسکن مهر البرز از منابع ملی تامین شد

کرج – ایرنا – پروژه مسکن مهر استان البرز از سال ۱۳۸۷ همزمان با سراسر کشور در این استان کلید خورد اما مسیری طولانی در پیچ و خم و فراز و نشیب ها پیمود و بنا به گفته متولیان امور بانکی ، تسهیلات حدود ۹۲ هزار مسکن مهر این استان از منابع ملی تامین شده است.

صاحب‌خبر -

آغاز پروژه مسکن مهر در دولت دهم تجربه جدیدی در ورود مستقیم دولت به ساخت وساز مسکن  برای اقشار محروم در کشور به شمار می رود، اقدامی که هدف غایی آن تامین مسکن برای  افراد فاقد سرپناه بود.

در این مسیر بسیاری از خانوارهای بی سرپناه در کشور و استان البرز صاحت خانه شدند اما بخشی از پروژه ها نیز به دلیل تامین نشدن زیر ساخت ها هنوز در کش و قوس پاره ای مشکلات قرار دارند.

با نگاهی به اهداف و چشم انداز ترسیم شده برای مسکن مهر در استان البرز به این نتیجه می رسیم که اگر چه حدود ۱۱۳ هزار واحد مسکونی در قالب این پروژه برای مناطق مختلف استان پیش بینی شده بود اما متناسب با درخواست متقاضیان و استقبال  مردم اعتبارات مورد نیاز حدود ۹۲ هزار واحد آنها تامین و این واحدها ساخته شده است.

پراکندگی مسکن مهر در البرز

تسهیلات  ۹۲ هزار مسکن مهر البرز از منابع ملی تامین شد

طبق بررسی های آماری مسکن مهر استان البرز مناطق شهری و روستایی با محوریت شهرجدید هشتگرد در دست ساخت قرار گرفت که شهرستان های اشتهارد ، ساوجبلاغ و نظرآباد بیشترین فراوانی جانمایی مسکن مهر را در سطح استان به خود اختصاص داده اند.

بر این اساس شهر جدید هشتگرد استان البرز با داشتن حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر بیشترین آمار واحدهای مسکونی را در این بخش به خود اختصاص داده است ، شهری که هرچند به لحاظ زیر ساخت ها مانندآب ، برق ، گاز ، تلفن و سایر نیازها نوپا به شمار می رود اما به عنوان یک منطقه مسکونی برای  اسکان جمعیت سرریز تهران و کرج هدفگذاری شده است.    

با این وجود شهرجدید ابریشم با حدود ۱۵ هزار واحد مسکونی در شهرستان چهارباغ استان البرز را باید شهری تازه متولد شده و فرزند مسکن مهر دانست که اکنون خدمات رسانی  عمومی به آن توسط شهرداری چهارباغ   انجام می شود.

همچنین مسکن مهر شهر ماهدشت با حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی و پروژه مسکن مهر اشتهارد با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد به عنوان پروژه های شاخص این نوع مسکن در البرز شناخته شده است.

سایر واحدهای مسکونی مهر البرز در طالقان ، کرج و فردیس ساخته شده که در مجموع بخشی از مسکن مهر استان به صورت خودمالکانی اما با تسهیلات مهر احداث شده است.

فراز و نشیب های مسکن مهر البرز

تسهیلات  ۹۲ هزار مسکن مهر البرز از منابع ملی تامین شد

پروژه های مسکن مهر استان البرز پس از اجرایی شدن با فرازو نشیب های فراوانی همراه شد، به طوریکه زمان ساخت بخشی از این پروژه ها به نسبت طولانی شده است.

در بیان مشکلات کلی مسکن مهر البرز باید به این نکات  توجه شود که بنا به گفته برخی کارشناسان در سال های نخست نام نویسی و ساخت وساز این واحدها به درستی جامعه هدف مشخص نشد و تعدادی از افراد دارای مسکن و حتی خوش نشینان در زمره متقاضیان قرار گرفتند که بعضی از سر سودخواهی و برخی برای تفرج و سرگرمی منطقه خوش آب وهوای مسکن مهر را انتخاب کردند.     

سوی دیگر قضایا قرار گرفتن پروژه های مسکن مهر در محدوده های خارج از شهر و  فاقد زیر ساخت ها و امکانات بود که می توان گفت که هزینه هنگفتی روی دست دولت و مردم گذاشته است ضمن آنکه اگر چه بخش عمده مشکلات مرتفع شده اما هنوز بسیاری از کاستی ها به ویژه در شهرجدید هشتگرد به قوت خود باقی است.

به بیان ساده می توان گفت که مسکن مهر شهر جدید هشتگرد برای جمعیتی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر پیش بینی شده بود و انتظار می رفت این جمعیت تا نیمه اول دهه ۹۰ اسکان یابند اما هنوز کل جمعیت این شهر به حدود ۸۶ هزار نفر نمی رسد.

با این وجود تلاش های دستگاه های اجرایی  استان البرز در سال های گذشته تاکنون برای تکمیل مسکن مهر و تامین نیازهای آن ارزشمند بوده که در این میان حمایت جدی بانک مسکن استان از پروژه ها به گواه آمار موجب شد تا البرز در این بخش کارنامه قابل قبولی ارائه دهد هر چند که باید تا پایان امسال نیازهای مسکن مهراستان تامین شود.

برای واکاوی وضعیت و میزان اعتبارات اختصاصی این مسکن ، ایرنا مرکز استان البرز نشستی با حضور مدیر شعب بانک مسکن و کارشناسان آن در استان برگزار کرد ، که اظهارات  به شرح زیر می خوانید.

تسهیلاتی که برای مسکن مهر البرز به میدان آورده شد

تسهیلات  ۹۲ هزار مسکن مهر البرز از منابع ملی تامین شد

مهدی بلوچی   مدیر شعب بانک مسکن البرز  در نشست  خبری  ایرنا در خصوص حمایت های تسهیلاتی از ساخت مسکن مهر ، طرح اقدام ملی و در استان البرز بیان داشت: با عملیاتی شدن طرح مسکن مهر از اواخر دهه ۸۰ ، تامین تسهیلات این واحدها به بانک مسکن سپرده شد.
وی با بیان اینکه اکنون حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده تاکنون تسهیلات خود را به صورت کامل دریافت ننموده اند. افزود: باتامین منابع اعتباری مسکن مهر و یا تبدیل برخی از پروژه ها به طرح اقدام ملی مسکن و یا جایگزینی سازندگان جدید که دارای صلاحیت فنی و اعتباری لازم باشند سایر واحدهای مسکونی باقیمانده  نیز تکمیل و  قابل‌بهره برداری خواهدشد.
مدیر شعب بانک مسکن استان البرز در تشریح فعالیت این بانک ادامه داد: به لحاظ تعداد پرداخت تسهیلات مسکن در تمام مراکز بانک های استان البرز برتری داریم؛ اکنون  مانده ناخالص تسهیلات بانک مسکن استان از بانک ملی نیز بیشتر می‌باشد علی رغم اینکه تعداد شعب و پرسنل ما به نسبت سایر بانک ها کمتر است.
وی با تاکید براینکه بانک مسکن به عنوان یک بانک دولتی و تخصصی مهمترین رسالت آن تامین مالی برای مسکن محرومان و نیازمندان است ، گفت : طبق بررسی های آماری حدود یک سوم خانه های کشور  از وام مسکن استفاده کرده اند که این عدد قابل توجهی است .
بلوچی ادامه داد: اگر چه تعداد شعب بانک مسکن استان البرز با ۳۳ شعبه به مراتب کمتر از استانهای بزرگتر از البرز است اما البرز در بخش تامین تسهیلات مسکن در سطح کشور ممتاز است.
مدیر شعب بانک مسکن استان البرز یادآور شد که برای احداث واحدهای مسکونی مهر از ابتدای شروع این طرح تا پایان مرداد ماه امسال ۲.۷۴۵ میلیاردتومان قراردادمشارکت مدنی مسکن مهر منعقد گردیده  و سهم الشرکه پرداختی تا مقطع موصوف  ۲.۴۲۸میلیارد تومان بوده است.
وی بیان داشت : مشکلات ما در استان البرز پروژه های نیمه تمام طرح مسکن مهر است که برخی ازپروژه‌هابه دنبال تغییر ازوضعیت‌مسکن‌مهربه طرح اقدام ملی بودند که‌ در حال انجام مراحل اداری میباشند 
مدیر شعب بانک مسکن استان گفت: بازپرداخت اقساط مسکن مهر در کشور در اوایل طرح (اواخر دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰) ماهانه ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان بودکه اکنون به علت طولانی شدن دوره مشارکت به حدود ۶۰۰ هزار تومان با نرخ سود چهار درصد تغییر کرده است.
 
وی با بیان اینکه اکنون در کشور ۹۶ درصد تسهیلات مسکن توسط  بانک مسکن و مابقی توسط سایر بانک ها تامین می شود ، بیان داشت: امسال در  قانون جهش تولید سایر بانک هانیز  مکلف شده اند تا ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند 

 وی اظهار داشت : یکی از ایرادات مسکن مهر عدم توجه کافی و وافی به بازسازی بافت های فرسوده بود 

این مسوول بیان داشت : از ابتدای امسال تاکنون  ۲۲ واحد مسکونی جهت‌بهرمندی‌ازتسهیلات‌بافت‌فرسوده‌ به بانک مسکن معرفی شده است.
آخرین وضعیت  فروس مسکن مهر البرز
مدیر شعب بانک مسکن البرز گفت : از مجموع ۹۱ هزارو۴۳۵ واحد مسکن مهرمعادل ۷۱ درصد آنها در استان به‌تعداد۶۵ هزارو ۳۴۶ فروش اقساطی شده و ۲۶ هزارو۸۹ واحد آنها باقی مانده است .
وی با بیان اینکه ۲۹ درصد واحدهای مسکونی مهر باقیمانده‌استان بنا به‌دلایل‌اشاره‌شده هنوز فروش اقساطی نشده اند، گفت : از مجموع ۲۶ هزارو۸۹ واحد تقسیط نشده استان ، ۱۹ هزارو۹۷۶ واحد مربوط به شرکت عمران  شهر جدید هشتگرد ، پنج هزارو ‌۵۵۷ واحد مربوط به اداره کل راه وشهرسازی و ۵۵۶ واحد دیگرمربوط به بنیاد مسکن استان  هستند.
مدیر شعب بانک مسکن البرز در خصوص طرح اقدام ملی مسکن در استان گفت :  از مجموع هشت هزارو۸۶۴ متقاضی  معرفی شده به بانک مسکن تاکنون ۶ هزارو۸۶۹ نفر آنان مبلغ ۱۹۶ میلیارد تومان آورده به بانک واریز کرده اند.
وی اظهار داشت:  ساخت طرح اقدام ملی مسکن در قالب ۱۷ پروژه  در شهر جدید هشتگرد و سایر مناطق استان آغاز شده است.
وی تاکید کرد که اگر دولت با قیمت مناسب مسکن به مردم واگذار کند ، متقاضی فراوان می‌باشد ضمن آنکه  استان البرز ازنظرجغرافیایی منطقه‌ای‌مناسب‌برای جانمایی مسکن اقشار محروم وفاقد مسکن می‌باشد .
بلوچی گفت : واگذاری مسکن به محرومان باید با پیوست عدالت  همراه باشد تا مردم بتوانند طعم خوش خدمت را بچشند.
وی به سایر فعالیت های این بانک در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: امسال  یک هزارو۶۴۵ مورد خرید مسکن به مبلغ ۱۳۵میلیارد تومان به متقاضیان در استان پرداخت شده است

آخرین وضعیت مسکن مهر البرز

تسهیلات  ۹۲ هزار مسکن مهر البرز از منابع ملی تامین شد

طبق گزارش های رسمی  پرونده مسکن مهر البرز در چند ماه آینده با تامین زیر ساخت ها مانند آب ، برق ، گاز ، تلفن و امثال آن بسته می شود.

  با این وجود هنوز برخی پروژه های مسکن مهر در شهرجدید هشتگرد تعیین تکلیف نشده و شرکت های پیمانکاری نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند.

بخشی از متقاضیان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد منتظر تعیین تکلیف واحدهای مسکونی خود هستند.

به گفته مسعود حق لطفی مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید هشتگرد ، از مجموع ۵۰ هزار واحد مسکن مهر شهر جدید هشتگرد ۱۵ هزارواحد به صورت خودمالکی و ۳۵ هزار واحد توسط شرکت عمران ساخته شده است.

وی بیان داشت :  از کل ۳۵ هزار واحد مسکونی ساخته شده توسط شرکت عمران ، حدود ۳۴ هزارو ۵۰۰ واحد آنها تکمیل شده و ۵۰۰ واحد دیگر در مرحله پایانی تکمیل قرار دارند.

حق لطفی گفت : دستگاه های اجرایی در حال تامین زیرساخت های مسکن مهر هستند ضمن آنکه حدود پنح هزار و احد مسکن مهر به رغم تکمیل بودن هنوز با مشکل واگذاری مواجه هستند.

وی مشکل این واحدها را عدم پرداخت سهم متقاضیان به شرکت عمران شهر جدید هشتگرد دانست و افزود: انتظار می رود با پرداخت سهم متقاضیان تکلیف این واحدها هم مشخص شود.

اکنون شهرجدید هشتگرد از طریق مترو به کرج و تهران متصل شده و زمینه برای ایاب و ذهاب ساکنان آن فراهم شده است.

با این وجود طی روزهای آینده طرح توسعه متروی شهر جدید هشتگرد افتتاح می شود  و هر ۱۰ دقیقه یک قطار در این مسیرتردد خواهد کرد.

در مجموع طبق گزارش ها از مجموع ۹۱ هزار و۴۳۵  واحد مسکونی مهر در مناطق مختلف این بیش از ۷۰ درصد آنها به مردم واگذار شده  و مابقی نیز آماده واگذاری به متقاضیان است هر چند که تعدادی از واحدهای مسکن مهر شهر جدید هشتگرد فاقد متقاضی هستند.

اکنون صاحبان مسکن مهر در شهر جدید ابریشم ، ماهدشت ، نظرآباد ، فردیس ، طالقان ،  اطراف کرج  و بخشی از واحدهای مسکن مهر شهرجدید هشتگرد در خانه های خود اسکان یافته اند.  

نظر شما