شناسهٔ خبر: 49595588 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکا: فرانسه شریک راهبردی ماست

آنتونی بلینکن در راستای دلجویی از فرانسه، پاریس را شریک حیاتی واشنگتن معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، فرانسه را شریک حیاتی در منطقه هند و اقیانوس آرام توصیف کرد.

بر این اساس، بلینکن گفت: آمریکا از ایفای نقش توسط کشور‌های اروپایی در منطقه هند و اقیانوس آرام استقبال می‌کند و بخصوص فرانسه را شریک حیاتی در این منطقه می‌داند.

وی این اظهارات را در کنفرانسی خبری بعد از نشست میان وزرای خارجه و دفاع آمریکا و استرالیا در واشنگتن و یک روز بعد از آن عنوان کرد که آمریکا و انگلیس اعلام کردند فناوری و قابلیت استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای را به استرالیا منتقل می‌کنند.

این اظهارات به منزله برهم زدن توافق میان فرانسه و استرالیا در زمینه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای بود. بلینکن گفت: آمریکا چشم به راه همکاری با ناتو و اتحادیه اروپا در منطقه هند و اقیانوس آرام است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته در تماس با همتایان فرانسوی خود بوده است. آمریکا برای روابط با فرانسه ارزشی اساسی قائل است.

وی در ادامه در تلاش برای دلجویی از مقامات پاریس که از فسخ قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری خود با استرالیا برای ساخت زیردریایی به خشم آمده‌اند، مدعی شد «در میان کشور‌های اروپایی، فرانسه بطور ویژه یک شریک حیاتی بشمار می‌رود».

روز چهارشنبه انگلیس، آمریکا و استرالیا در تلاش برای مقابله با قدرت فزاینده چین از امضای قراردادی ویژه برای به اشتراک گذاشتن فناوری‌های پیشرفته دفاعی خبر دادند. این شراکت تحت عنوان آکوس (AUKUS) به استرالیا امکان می‌دهد برای اولین بار زیر دریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای بسازد. چین و فرانسه از این اقدام بسیار ناراحت هستند. مقامات فرانسوی احساس می‌کنند از این بازی کنار گذاشته اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما