شناسهٔ خبر: 49595339 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آخرین اخبار از بلیت پروازهای اربعین ۱۴۰۰

در پی توافق صورت گرفته بین سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌های داخلی قیمت بلیت پروازهای اربعین پنج تا شش میلیون تومان اعلام شد، بلیت این پروازها حتی از سوی آژانس مسافرتی زیر نظر سازمان حج و زیارت هم گرانتر از نرخ مصوب فروخته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز چهارشنبه _ ۲۴ شهریور ۱۴۰۰_ محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی، درباره آخرین وضعیت پروازهای اربعین، اظهار کرد: در پی توافق صورت گرفته با شرکت‌های هواپیمایی، قیمت بلیت پروازهای اربعین اعلام شد. بر این اساس قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز به مقصد نجف پنج میلیون تومان به صورت دو طرفه و سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت یکطرفه است. همچنین بلیت پروازهای مشهد به مقصد نجف شش میلیون تومان به صورت دو طرفه و حداکثر چهار میلیون تومان به صورت یکطرفه باید عرضه شود.

وی با بیان اینکه همه ایرلاین‌ها از پنجشنبه (۲۵ شهریور ماه) تا ۱۰ مهر ماه باید نسبت به ارائه این بلیت با نرخ‌های توافقی اقدام کنند افزود: چنانچه هر یک از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی از مبلغ مورد توافق سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی تخطی کرده و نسبت به گران فروشی بلیت پروازهای اربعین اقدام کند، مسافران می‌توانند از طریق سایت سازمان هواپیمایی و سامانه شکایات مردم اقدام کرده و قطعاً به سرعت به آن رسیدگی می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح شد که زائران برای ثبت نام در سامانه سماح باید به ازای هر نفر ۶۵ هزار تومان پرداخت کنند و پس از آن به آژانس مسافرتی معرفی می‌شوند که این آژانس‌ها نیز عمدتاً زیرمجموعه سازمان حج و زیارت بوده و متأسفانه قیمت بلیت پروازهای اربعین را بالاتر از نرخ توافقی می‌فروشد. به عنوان مثال قیمت بلیت یکی از این پروازها به شرح زیر است:

آخرین اخبار از بلیت پروازهای اربعین ۱۴۰۰

سهمیه‌بندی، بهانه گران فروشی بلیت پروازهای اربعین!

یکی از اپراتورهای این آژانس مسافرتی در پاسخ به یکی از زائران که قصد سفر به عتبات عالیات را داشت، اینگونه توضیح داد که قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین از حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به صورت یکطرفه است و قیمت دو طرفه آن نیز به همین منوال فروخته می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بین قیمت بلیت پروازهای شما با نرخ‌های توافقی اعلام شده تفاوت فاحش وجود دارد؟ گفت: هر سال همین طور است و برخی از پروازهای اربعین به صورت سازمانی به فروش می‌رود که هنوز از طرف سازمان هواپیمایی سهمیه پروازهای دولتی اربعین اعلام نشده اما در حال حاضر این پروازها با نرخ آزاد محاسبه می‌شود. البته تا ۶ مهر ماه هم پروازها پر شده‌اند.

این اپراتور آژانس مسافرتی مورد نظر ادامه داد: اگر بلیت پروازهای اربعین هم اعلام شود تعداد محدودی است و متقاضیان باید به سرعت آن را خریداری کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در اخبار منتشر شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بین دستگاه‌های متولی موضوعی تحت عنوان پروازهای دولتی یا آزاد اربعین و سهمیه بندی آن مطرح نشده است. از سوی دیگر زائران باید برای ثبت نام در سامانه سماح ۶۵ هزار تومان پرداخت کنند که این عدد برای ۶۰ هزار زائر ایرانی که از سوی دولت عراق مورد پذیرش قرار گرفته‌اند به حدود چهار میلیارد تومان می‌رسد. در این میان دستگاه‌های نظارتی باید به این مسئله ورود کنند و با متخلفان و گران فروشان برخورد کرده تا تکلیف زائران اربعین امسال مشخص شود.

پروازهای اربعین ایرلاین عراقی لغو شد

سازمان هواپیمایی در اخطاری مقرراتی پروازهای شرکت هواپیمایی العراقی را به دلیل رعایت نکردن مقررات در زمینه دریافت ویزای رسمی از زائران ایرانی لغو کرد.

حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری روز (پنجشنبه ۲۵ شهریور ماه) طی نامه‌ای به نمایندگی شرکت هواپیمایی العراقی در ایران با موضوع اخطار مقرراتی و اعلام ابطال پروازهای آن شرکت نوشت:

«با احترام نظر به اعلام رسمی دولت عراق مبنی بر لزوم ورود افراد به خاک آن کشور با دریافت ویزای رسمی از طریق سفارت آن کشور در ایران و اخطارهای مکرر این سازمان به آن شرکت به منظور رعایت مقررات مربوطه، که پیامدهای بسیاری برای زائران گرامی به هنگام ورود به کشور عراق در فرودگاه‌های آن کشور از طریق مبادی مختلف گزارش شده است، بدین وسیله ضمن اخطار به آن شرکت هواپیمایی اعلام می‌گردد، کلیه مجوزهای پروازی آن شرکت از تاریخ ۲۶ شهریور ماه جاری ابطال می‌گردد.

بدیهی است آن شرکت موظف به رعایت شأن و کرامت مسافرین گرامی و ایفای تعهدات لازم برای بازگرداندن کلیه وجوه دریافتی بابت بلیت پرواز و سایر هزینه‌های مرتبط، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مسافرین است.»

ویزای اربعین در فرودگاه امام صادر نمی‌شود

روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اعلام کرد که ویزای عراق برای اربعین امسال رایگان است اما زائران باید بدانند که امکان صدور آن در فرودگاه امام خمینی (ره) یا فرودگاه‌های عراق میسر نیست.

رایزنی با ایرلاین‌ها برای کاهش قیمت پروازهای اربعین

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مردم برای خرید بلیت سفر به عراق چند روزی صبر کنند و عجله‌ای برای این موضوع نداشته باشند.

محمد حسن ذیبخش با بیان اینکه از بیست و هشتم شهریور ماه تا دهم مهرماه فروش ویژه بلیت برای شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در ابتدا قرار بود که ۳۰ هزار نفر از زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند ولی بعد از سفر نخست وزیر عراق به تهران این سهمیه به دوبرابر افزایش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: قبل از افزایش سهمیه، بلیت هواپیما برای رفت و برگشت از شش فرودگاه کشور در شهرهای تهران، اهواز، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد حدود پنج میلیون در نظر گرفته شده بود و اکنون با توجه به افزایش سهمیه صورت گرفته تعداد ناوگان ما نیز برای جا به جایی مسافران باید افزایش پیدا کند و برنامه‌ریزی‌های قبلی که در مورد جا به جایی زائران داشتیم تا حدودی تغییر کرده است و در همین ارتباط در حال رایزنی با خطوط هواپیمایی هستیم تا به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که هزینه کمتری به زائران تحمیل شود.

ذیبخش با بیان اینکه هزینه خدمات فرودگاهی در عراق از جمله نجف بسیار بالا است، اعلام کرد: اکنون با توجه به افزایش سهمیه و اینکه ما باید ناوگان بیشتری را به کار ببریم هزینه خدمات فرودگاهی نیز افزایش پیدا کرده است اما ما همچنان تلاش داریم که با هماهنگی با ایرلاین‌ها این هزینه را کاهش دهیم و امیدواریم طی دو الی سه روز آینده خبرهای خوبی در این زمینه داشته باشیم.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: زائران برای خرید بلیت هواپیما عجله نداشته باشند یکی دو روز آینده را صبر کنند و بعد اقدام به خرید کنند. همان‌طور که پیش از این نیز اعلام شد فروش ویژه اربعین ما از بیست و هشتم شهریور ماه آغاز می‌شود.

نظر شما