شناسهٔ خبر: 49593976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رد ادعاهای فرانسه از سوی کاخ سفید درباره توافق فروش زیردریایی هسته ای به استرالیا

یک مقام کاخ سفید اعلام کرد آمریکا پیش از توافق با انگلیس و استرالیا درباره همکاری های هسته ای، با فرانسه مذاکره کرده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از یک مقام کاخ سفید اعلام کرد آمریکا پیش از حصول توافق با انگلیس و استرالیا بر سر فروش زیردریایی هسته‌ای به کانبرا، با فرانسه در این باره مذاکراتی داشته است.

این مقام کاخ سفید گفت: «مقام‌های آمریکایی بار‌ها با همتایان فرانسوی خود درباره این تسلیحات هسته‌ای در تماس بودند، و این حتی پیش از اعلام رسمی حصول توافق نیز اتفاق افتاده است. این معاهده زمانی انجام شد که فرانسه در‌های مذاکرات خود را به روی استرالیا بست.»

معاهده همکاری جدید در حوزه هند و اقیانوس آرام، توسط «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا، به امضا رسید.

سران کشور‌های آمریکا، انگلیس و استرالیا شب گذشته در نشستی سه‌جانبه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، توافقنامه همکاری در زمینه دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند.

«ژانو ایو لودریان» وزیرخارجه فرانسه، به کنارگذاشته شدن فرانسه در یکی از پردآمدترین قرارداد‌های دفاعی جهان با استرالیا واکنش نشان داد و دولت جدید آمریکا را نیز مانند دولت پیشین این کشور دورو و ریاکار دانست.

پس از آن مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که این سازمان در واکنش به پیمان دفاعی آمریکا، انگلیس و استرالیا گفته است این سه کشور در تلاشی سه‌جانبه به مدت ۱۸ ماه برای حصول ارتشی متعارف از سوی کانبرا و افزایش توانمندی زیردریایی هسته‌ای این کشور اهتمام ورزیدند.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت: «صادرات فناوری زیردریایی از سوی آمریکا و انگلیس به استرالیا بار دیگر اثبات می‌کند که آن‌ها از صادرات هسته‌ای به عنوان ابزاری برای بازی‌های ژئوپولیتیک خود و همچنین اتخاذ استاندارد‌هایی دوگانه استفاده می‌کنند. این رفتار به شدت غیرمسئولانه است.»

انتهای پیام/

نظر شما