شناسهٔ خبر: 49591971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بین الملل

واکنش‌ها به معاهده تسلیحاتی آمریکا انگلیس و استرالیا/ فرانسه: بایدن هم مانند ترامپ از پشت خنجر می‌زند

وزیرخارجه فرانسه به قرارداد جدید میان آمریکا، انگلیس و استرالیا واکنش داد و دولت بایدن را نیز مانند دولت ترامپ ریاکار دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، «ژانو ایو لودریان» وزیرخارجه فرانسه، به کنارگذاشته شدن فرانسه در یکی از پردآمدترین قرارداد‌های دفاعی جهان با استرالیا واکنش نشان داد و دولت جدید آمریکا را نیز مانند دولت پیشین این کشور دورو و ریاکار دانست.

لودریان با اشاره به قراردادی که به تازگی میان آمریکا انگلیس و استرالیا امضا شد گفت: «دولت کنونی آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن نیز مانند دولت ترامپ از پشت خنجر می‌زند.»

او که با شبکه رادیویی فرانس اینفو مصاحبه می‌کرد گفت: «این تصمیم وحشیانه، یک‌جانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد کار‌های ترامپ انداخت. این ضربه‌ای بر اعتماد میان ماست و من بسیار عصبانی هستم.»

سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) استرالیا یک کارخانه زیردریایی از فرانسه با نام Naval Group را برای ساخت ناوگان زیردریایی جدید خود به ارزش ۴۰ میلیارد دلار انتخاب کرد تا زیردریایی‌های خود را که بیش از ۲ دهه قدمت داشتند، جایگزین کند.

حدود ۲ هفته پیش نیز مقامات دفاعی استرالیا توافق با همتایان فرانسوی خود را تجدید کردند.

رویترز همچنین نوشت: «احتمالا به دلیل پیش‌بینی بایدن از واکنش فرانسه به این توافق، رئیس جمهور آمریکا فرانسه را شریک اصلی خود در منطقه هندوآسیا نامید.»

این در حالیست که ساعاتی پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به پیمان دفاعی آمریکا، انگلیس و استرالیا، از تلاش سه جانبه میان این سه کشور سخن گفت.

معاهده همکاری جدید در حوزه هند و اقیانوس آرام، توسط «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا، به امضا رسید.

سران کشور‌های آمریکا، انگلیس و استرالیا شب گذشته در نشستی سه‌جانبه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، توافقنامه همکاری در زمینه دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند.

***

واکنش آژانس بین المللی انرژی اتمی به پیمان دفاعی آمریکا، انگلیس و استرالیا

منابع خبری به نقل از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که این سازمان در واکنش به پیمان دفاعی آمریکا، انگلیس و استرالیا گفته است این سه کشور در تلاشی سه‌جانبه به مدت ۱۸ ماه برای حصول ارتشی متعارف از سوی کانبرا و افزایش توانمندی زیردریایی هسته‌ای این کشور اهتمام ورزیدند.

واکنش‌ها به معاهده تسلیحاتی آمریکا انگلیس و استرالیا,واکنش فرانسه به معاهده تسلیحاتی

پیش از این اعلام شده بود که سران کشور‌های آمریکا، انگلیس و استرالیا در نشستی سه‌جانبه که بصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، توافقنامه همکاری در زمینه دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند.

معاهده همکاری جدید در حوزه هند و اقیانوس آرام، توسط «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا، به امضا رسید.

بایدن در این نشست با اشاره به مشارکت دفاعی با انگلیس و استرالیا، آن را سرمایه‌گذاری در اتحاد‌ها و نوسازی آن‌ها برای مقابله با تهدید‌ها دانست.

اسکات موریسون نیز در این راستا گفت: «این زیردریایی هسته‌ای در جریان همکاری نزدیک بین سه کشور در شهر «آدلاید» تولید می‌شود.»

همچنین بوریس جانسون این توافق را یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های جهان دانست و هدف از این توافق را صرفا افزایش همکاری برای حفظ ثبات و امنیت در هند و اقیانوس آرام عنوان کرده بود.

***

واکنش روسیه به توافق نظامی آمریکا، انگلیس و استرالیا

سخنگوی کاخ کرملین ضمن ابراز تأسف از گزارش پارلمان اروپا درباره روسیه، گفت مسکو در حال بررسی توافق نظامی جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام است.

واکنش‌ها به معاهده تسلیحاتی آمریکا انگلیس و استرالیا,واکنش فرانسه به معاهده تسلیحاتی

به گزارش فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (پنجشنبه) به تشکیل معاهده نظامی جدید بین آمریکا، انگلیس و استرالیا در منطقه هند و اقیانوس آرام واکنش نشان داد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین، گفت: «مسکو در حال مطالعه اطلاعات مربوط به ایجاد اتحاد بین ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا است و لازم است اهداف آن بهتر درک شود».

سفارت چین نیز در واشنگتن در واکنش به توافقنامه سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا در منطقه هند و اقیانوس آرام، گفت این توافق نشان‌دهنده ذهنیت جنگ سرد است. 

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وی همچنین ضمن ابراز تأسف از گزارش پارلمان اروپا در مورد روسیه، تصریح کرد: «هیچ صحبتی در مورد نیاز به برقراری گفت‌وگو برای حل مشکلات و اختلافات موجود از طریق ارتباط در سطوح مختلف و کانال‌های مختلف [در تفکر اروپایی‌ها] وجود ندارد».

بروکسل امروز سندی را که توسط «آندریوس کوبیلیوس» نخست وزیر سابق لیتوانی تدوین شده بود، تصویب کرده و خواستار تشدید سیاست‌های سختگیرانه اتحادیه اروپا در قبال مسکو شد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی کرملین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع قرنطینه شدن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پرداخته و خبر داد که چند دیگر از اطرافیان پوتین در محل کار به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و او حداقل یک هفته در قرنطینه خواهد ماند.

***

بوریس جانسون: معاهده با آمریکا و استرالیا علیه دیگر قدرت‌ها نیست

بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه در جلسه پارلمان با انتقاد قانون‌گذاران از معاهده نظامی این کشور با آمریکا و استرالیا مواجه شد.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، نمایندگان مجلس عوام انگلیس با اشاره به اعتراض فرانسه به این معاهده، درخصوص تیره‌تر شدن روابط لندن و پاریس ابراز نگرانی کردند.

جانسون در پاسخ به آن‌ها گفت: «روابط ما با فرانسه، روابط نظامی ما با فرانسه، مانند کوه محکم است. ما شانه به شانه فرانسه ایستاده‌ایم خواه در منطقه ساحل باشد یا مبارزه با تروریست‌ها در مالی یا در استونی که بزرگ‌ترین عملیات ناتو را داریم».

در ادامه «کِر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس پرسید، دولت چگونه تضمین می‌دهد که این معاهده به تیره‌تر شدن روابط لندن و پکن منجر نشود؟

نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ مدعی شد:‌ «فکر می‌کنم مهم است که مجلس این را درک کند که این معاهده قصد تخاصم‌آمیزی در قبال دیگر قدرت‌ها نیست، بلکه بازتاب دهنده روابط نزدیکی است که با ایالات متحده و استرالیا داریم».

بامداد امروز (پنجشنبه) سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را اعلام کردند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در این مراسم، گفت:‌ «مشارکت دفاعی با بریتانیا و استرالیا، سرمایه‌گذاری در اتحادها و نوسازی آنها برای مقابله با تهدیدها است و به حفظ توانایی‌های نظامی کمک می‌کند».

وی بدون توجه به افتضاح به‌بار آمده در پی فرار عجولانه نظامیان آمریکایی از افغانستان و فروریختن هیمنه ادعاهای سپر دفاعی ایالات متحده برای کشورهای متحدش، مدعی شد: «ما به دنبال حفظ امنیت و ثبات در اقیانوس آرام و هند هستیم. مشارکت جدید با بریتانیا و استرالیا ظرفیت مشترک برای مشارکت در قرن بیست و یکم را تقویت می‌کند».

جانسون نیز این توافق به عنوان «یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های جهان» یاد کرده و گفت:‌ «هدف این توافق برای همکاری جهت حفظ ثبات و امنیت در هند و اقیانوس آرام است».

اسکات موریسون نیز طی اظهاراتی گفت، زیردریایی هسته‌ای در جریان همکاری نزدیک بین سه کشور در شهر «آدلاید» تولید خواهند شد.

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

«لی پِنگیو» سخنگوی سفارتخانه چین در واشنگتن، بامداد پنجشنبه در پاسخ به سوالی برای اظهار نظر درباره این توافق گفت، اینگونه معاهده‌ها نشان می‌دهد که ذهنیت جنگ سرد هنوز پابرجاست.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز امروز (پنجشنبه) در واکنشی گفت: «مسکو در حال مطالعه اطلاعات مربوط به ایجاد اتحاد بین ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا است و لازم است اهداف آن بهتر درک شود».

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی بشدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

پس از کنار گذاشته شدن پاریس از یکی از پردرآمدترین معاملات دفاعی جهان که با استرالیا برای زیردریایی‌های اتمی امضا کرده بود، فرانسوی‌ها بایدن را متهم کرد که از پشت خنجر زده و مانند دونالد ترامپ سلف خود عمل کرده است.

***

چین: به راه انداختن دار و دسته‌های انحصاری راه به جایی نخواهد برد

وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه به معاهده نظامی میان آمریکا، انگلیس و استرالیا در زمینه همکاری در منطقه هند و اقیانوس آرام واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه چین، «ژائو لیجیان» سخنگوی این وزارتخانه گفت: «همکاری میان ایالات متحده، انگلیس و استرالیا در زمینه زیردریایی‌های اتمی، به طور جدی صلح و ثبات منطقه را تضعیف، رقابت تسلیحاتی را تشدید و تلاش‌های بین‌المللی در زمینه عدم گسترش سلاح‌های اتمی را تضعیف کرد».

این مقام چینی افزود: «صادرات فناوری به‌شدت حساس زیردریایی‌های اتمی به استرالیا توسط ایالات متحده و انگلیس یک‌بار دیگر ثابت می‌کند که آن‌ها از صادرات اتمی خود به‌عنوان ابزاری برای بازی‌های ژئوپولتیک و اتخاذ استانداردهای دوگانه استفاده می‌کنند».

لیجیان متذکر شد: «این اقدامات به‌شدت غیرمسئولانه هستند. استرالیا به‌عنوان یک کشور فاقد سلاح اتمی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و عضو معاهده منطقه عاری از سلاح اتمی در جنوب اقیانوس آرام، اکنون فناوری زیردریایی‌های اتمی دارای ارزش راهبردی و نظامی را وارد می‌کند».

این دیپلمات چینی در ادامه گفت: «جامعه جهانی از جمله کشورهای همسایه استرالیا کاملاً این حق را دارند این سوال را مطرح کنند که آیا استرالیا در عمل به تعهدات خود در زمینه عدم گسترش سلاح‌های اتمی پایبند است؟ چین توجه دقیقی به تحولات مربوطه خواهد داشت».

لیجیان گفت: «چین همواره باور دارد که هر مکانیسمی در منطقه باید منطبق با روند صلح و توسعه و مشارکت در ارتقای اعتماد مشترک و همکاری در میان کشورهای منطقه باشد و هرگز نباید هدفی علیه طرف ثالث یا تضعیف‌کننده منافع آن کشور باشد. به راه انداختن دار و دسته‌های انحصاری و بسته مغایر روند دوران کنونی و خواست کشورهای بوده و در نهایت هیچ حمایتی کسب نکرده و راه به جایی نخواهد برد».

این مقام چینی خطاب به طرف‌های این معاهده گفت: «کشورهای مربوطه باید ذهنیت مجموع صفر مربوط به دوران جنگ سرد و ادراک کوته‌فکرانه ژئوپولتیک خود را رها کنند، به اراده مردم کشورهای منطقه احترام بگذارند و تلاش بیشتری برای سهیم بودن در صلح و ثبات و توسعه منطقه داشته باشند. در غیر این صورت، کارشان به شلیک به پای خودشان ختم می‌شود».

نظر شما