شناسهٔ خبر: 49590916 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نماینده مردم قزوین در مجلس: کمبود شدید آب شرب و کشاورزی مشکل اصلی روستاهای قزوین است

گروه استان‌ها- نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: در بازدیدهای مختلف از مناطق حوزه انتخابیه متوجه شدیم که موضوع کمبود شدید آب شرب و کشاورزی مشکل اصلی اغلب روستاهای استان قزوین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین ، فاطمه محمدبیگی عصر امروز در بازدید از طرح‌‌ ایجاد کانال آب کشاورزی در دست احداث روستای کیخنان در بخش کوهین شهرستان قزوین اظهار داشت: در بازدیدهای مختلف از مناطق حوزه انتخابیه متوجه شدیم که موضوع کمبود شدید آب شرب و کشاورزی مشکل اصلی اغلب روستاهای استان قزوین است.

وی اضافه کرد: متأسفانه در روستاهای بخش کوهین برخی از چشمه‌های آب خشک شده، لایروبی رودخانه‌ها کامل انجام نشده و قنات‌ها نیاز به تعمیر و بازسازی دارد. بنابر این باید در اولین فرصت اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت و به مرور طرح‌های بلندمدت و زیرساختی همچنین مطالعات و اجرای طرح‌های آبخیزداری برای نگهداشتن منابع آبی در این مناطق در اولویت مسئولان استان قرار بگیرد.

محمدبیگی ادامه داد: افزایش حجم مخازن با توجه به جمعیت روستاها، احداث سدها و سیل بندها، احداث کانال‌ها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی، افزایش حجم آبیاری قطره‌ای، تغییر الگوی کشت و نحوه آبیاری هم از جمله راهکارهایی است که برای افزایش میزان آب در این روستاها باید انجام شود.

لزوم حمایت عملی مسئولان اجرایی از بسیج سازندگی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بسیج سازندگی را ظرفیتی بزرگ برای پیشبرد پروژه‌های مختلف استان قزوین توصیف کرد و گفت: قطعاً باید مسئولان اجرایی و دولتی استان با حمایت عملی از بسیج سازندگی زمینه تسریع در پروژه‌های عمرانی استان را به ویژه مناطق کم‌برخوردار ایجاد کنند.

محمدبیگی افزود: مسئولان اجرایی استان باید به معضل مناطق محروم بیشتر از نواحی برخوردار اهمیت دهند؛ چرا که فلسفه انقلاب اسلامی هم ارتقای سطح زندگی محرومان و مستضعفان است و این قشر سرمایه اصلی انقلاب محسوب می‌شوند.

شاخص محرومیت در جذب اعتبارات دستگاه‌های خدمات‌رسان لحاظ نشد

فرماندار قزوین هم در این بازدید محرومیت‌زدایی در روستاهای اطراف قزوین را رویکرد اصلی شورای برنامه‌ریزی و توسعه شهرستان قزوین دانست و گفت: در همین حوزه جلسات هفتگی ما به بررسی وضعیت اجرای طرح‌های محرومیت‌زدا در روستاها می‌گذرد و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و یا معاونان آنها در این جلسات به ما گزارش می‌دهند که البته این گزارش‌ها کافی نیستند.

محمد شفیعی اضافه کرد: متأسفانه لحاظ نشدن شاخص محرومیت در جذب اعتبارات و بودجه دستگاه‌های خدمات‌رسان به ویژه شرکت سهامی آب منطقه‌ای و شرکت آب‌وفاضلاب چالش‌های زیادی را برای توسعه روستاهای حاشیه‌نشین و دورافتاده ما به وجود آورده است که این چالش‌ها در روستاهای نزدیک به مرکز شهر قزوین کمتر و در نقاط دورتر بیشتر است.

لزوم جذب بودجه‌های ملی برای اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در روستاها

دبیر شواری توسعه و برنامه‌ریزی شهرستان قزوین هم در این بازدید گفت: برای توسعه عملیات عمرانی در روستاهای پیرامون قزوین به ویژه در حوزه راهسازی به هیچ‌وجه بودجه‌های شهرستانی کفایت نمی‌کند و باید از محل بودجه کل کشور ردیف‌هایی به این روستاها اختصاص داده شود که البته جذب این اعتبارات ملی همت استاندار و نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد.

نوری چگینی با اشاره به عملیات محرومیت‌زدایی سپاه در روستاهای بخش طارم سفلی تصریح کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی و عمرانی ما هم از رویکرد سپاه در اجرای سریع طرح‌های عمرانی پیروی کنند، ظرف 4 سال آینده بخش عمده‌ای از محدودیت‌های زیرساختی روستاها برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: با این حال در جلسات بیشتر بحث تکراری کمبود یا نبود بودجه مطرح است که در این زمینه برخی مدیران نسبت به استفاده از ظرفیت خیران و بخش خصوصی بی‌توجه هستند.

انتهای پیام/ح

نظر شما