شناسهٔ خبر: 49587071 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیانیه اجلاس وزیران خارجه، دفاع پیمان امنیت جمعی در مورد افغانستان

تهران- ایرنا - وزیران امور خارجه، دفاع و کمیته دبیران شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی (سستو) روز پنجشنبه در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان بیانیه مشترکی را در مورد وضعیت افغانستان تصویب کردند."

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری آسیا پلاس تاجیکستان، «ولادیمیر زاینتدینوف» سخنگوی سستو گفت این بیانیه از جامعه بین المللی خواست کمک های بشردوستانه به افغانستان را افزایش دهد و در عین حال از همه گروه های قومی و مذهبی افغانستان نیز خواست تا از درگیری مسلحانه خودداری کنند و اقداماتی را با هدف حفاظت از جان غیرنظامیان و برقراری صلح، رونق اقتصادی، برچیدن تروریسم و جنایات مرتبط با مواد مخدر در آن کشور انجام دهند.
علاوه بر این، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی خواستار سرکوب هرگونه تهدید امنیتی از خاک افغانستان هستند وتلاش می کنند تا از امکانات سازمان برای تأمین امنیت کشورهای همسایه استفاده کنند.

در این بیانیه تاکید شده است که کشورهای عضو سازمان همچنین آماده مشارکت در تلاشهای بین المللی برای ثبات و توسعه افغانستان با نقش هماهنگ کننده مرکزی سازمان ملل متحد هستند.

خبرگزاری آکی پرس قرقیزستان نیز گزارش داد که در این نشست که یک روز قبل از برگزاری اجلاس سران این پیمان و سازمان همکاری های شانگهای در این شهر برگزار شد و همچنان ادامه دارد، «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان وضعیت نظامی و سیاسی منطقه بعد از تحولات داخلی افغانستان را حساس عنوان کرد و گفت که نشست وزیران باید تصمیمات لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.

وی در نطق افتتاحیه این نشست از اقدامات کشورش به عنوان رئیس دوره ای این پیمان طی یکسال گذشته گفت و تاکید کرد که همین امروز تصمیمات باید نهایی شود تا در نشست فردای سران این پیمان مورد تایید قرار گیرند.
نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) شامل شش کشور ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان ساعتی پیش در شهر دوشنبه آغاز شد.

تغییرات در افغانستان یکی از موضوعات کلیدی در نشست امروز سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO ) در دوشنبه اعلام شده است.
روز گذشته نیز اجلاس وزرای خارجه، دفاع و مشاورین امنیتی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در شهر دوشنبه برگزار شد و آمادگی خود را برای ارائه هرگونه کمک به تاجیکستان در صورت "تشدید وضعیت امنیتی در مرز افغانستان" و "تهدید مرزهای جنوبی این سازمان" اعلام کردند.

طالبان بعد از ۲۰ سال دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. اگرچه نمایندگان آن گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای حمله به همسایگان خود ندارند، اما کشورهای سازمان پیمام امنیت جمعی که مرز تاجیکستان با افغانستان مرزهای جنوبی آنها محسوب می‌شود، در این مورد نگرانی‌هایی دارند.
سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شد.

ریاست دوره ای سستو در نشست امروز به جمهوری ارمنستان واگذار شد.

نظر شما