شناسهٔ خبر: 49583514 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

طرز تهیه چوربای ترکیه مرجمیک چورباسه

در مطلب زیر طرز تهیه چوربای ترکیه مرجمیک چورباسه را برای شما عزیزان تدارک دیده ایم.

صاحب‌خبر -

مدت زمان آماده سازی: ۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۵ دقیقه

میزان انرژی (در ۱۰۰ گرم): ۱۷۲ کالری

مواد لازم برای ۴ نفر

عدس قرمز یا دال عدس: ۱ لیوان (یا ۱۵۰ گرم)

پیاز: ۱ عدد بزرگ

سیب زمینی: ۱ عدد بزرگ

گوجه فرنگی: ۱ عدد بزرگ

نمک، زیره و فلفل: به میزان لازم

روغن یا کره: به میزان لازم

لیموی تازه : ۱ عدد

نعنا خشک: ½ قاشق چای خوری

فلفل قرمز: به میزان دلخواه (برای تزیین)

طرز تهیه

در ابتدا سیب زمینی را بشویید. سپس پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. پوست پیاز را بگیرید و آن را هم نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. عدس را بشویید و آب آن را دور بریزید. گوجه فرنگی را هم بشویید و رنده یا خیلی ریز خرد کنید.

در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد از داغ شدن، سیب زمینی های نگینی شده را در آن سرخ کنید. سیب زمینی ها را بعد از سرخ شدن از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید. پیاز های نگینی شده را در تابه بریزید و تفت دهید. پیاز ها باید طلایی و سبک شوند. فلفل قرمز  و زیره را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خام آن ها گرفته شود.

در این مرحله از طرز تهیه چوربای ترکیه، عدس قرمز را به همراه سیب زمینی که از قبل سرخ کرده و کنار گذاشته بودید، به تابه اضافه کنید. پوره یا گوجه فرنگی های خرد شده را به مواد داخل تابه اضافه کنید و حرارت را روی ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید گوجه فرنگی ها طعم خام خود را از دست بدهند. سپس به اندازه ۲ لیوان آب جوش (آب مرغ یا آب گوشت) به تابه اضافه کنید. بعد از این که موا داخل تابه، شروع به جوشیدن کرد، در ظرف را روی آن قرار دهید.

اجازه دهید مواد داخل تابه به مدت ۳۰ دقیقه به آرامی روی حرارت بجوشند و جا بیفتند. حرارت را خاموش کنید و صبر کنید تا چوربا دمای خود را از دست بدهد. سپس آن را داخل مخلوط کن بریزید و کاملا له و پوره کنید. اگر مخلوط کن در دسترس ندارید، مواد را با گوشتکوب بکوبید. سپس لیمو را از وسط نصف کنید. نصف آبلیمو را روی چوربا ترکیه بچکانید. نصف دیگر لیمو را حلقه حلقه کنید. سوپ یا چوربا ترکیه را در ظرف مناسب سرو کنید. روی چوربا را نعنا خشک و فلفل قرمز بریزید. حلقه های برش خورده لیمو را روی چوربا یا کنار ظرف قرار دهید و آن را به شیوه دلخواه تزیین کنید.

فوت و فن های طرز تهیه چوربای ترکیه

 

فوت و فن های طرز تهیه چوربای ترکیه

 

چوربا ترکیه باید کمی غلیظ تر از سوپ باشد ولی اگر زیادی غلیظ شد، می توانید با آب جوش یا استاک مرغ یا سبزیجات آن را رقیق تر کنید.

 

برای طعم بیشتر و غلظت چوربا، از مغز یا آب قلم به جای آب جوش استفاده کنید.

 

استفاده از مواد دیگر مثل هویج، فلفل دلمه ای و … نیز در طرز تهیه چوربای ترکیه متداول است.

 

برای رنگ و طعم بیشتر چوربا، در طرز تهیه چوربا ترکیه از ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی استفاده کنید. در این صورت حتما رب گوجه را با قبل از افزودن آب یا استاک، اضافه کنید تا رنگ باز کند و مزه خامی ندهد.

 

چاشنی مورد استفاده در طرز تهیه چوربای ترکیه، اختیاری و وابسته به ذائقه است. اما در ترکیه بسیار متداول است که به این نوع از سوپ عدس قرمز، لیمو، نعناع و فلفل قرمز اضافهشود.

 

در طرز تهیه چوربای ترکیه با ماست و مرغ یا سوپ شهریه، حتما از ماست چکیده استفاده کنید. در ضمن ماست و تخم مرغ را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا موقع اضافه کردن به چوربا، ماست نبُرد.

 

برای این که ماست بریده نشود، بعد از اضافه کردن به چوربا، به صورت مداوم آن را به هم بزنید.

 

اگر به رشته ارزو دسترسی نداشتید، آن را با برنج، بلغور گندم، ماکارونی فرمی یا رشته سوپ جایگزین کنید.

 

چوربای ترکیه ای را می توانید هم به صورت گرم و هم به صورت سرد سرو کنید. ترکیه ای ها چوربا را بیشتر به عنوان وعده سحر و افطار ماه مبارک رمضان میل می کنند. اما درست کردن و سرو چوربا همیشه در ترکیه یکی از وعده ها و میان وعده های خوشمزه غذایی به خصوص در رستوران ها است.

نظر شما