شناسهٔ خبر: 49580515 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با امضای توافقنامه همکاری با انگلیس و آمریکا؛

استرالیا قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را فسخ می کند

دولت استرالیا اعلام کرد که در پی امضای توافقنامه همکاری سه جانبه با دولتهای انگلیس و ایالات متحده، تصمیم گرفته است قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری ساخت زیردریایی با یک شرکت فرانسوی را فسخ کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سران سه کشور ایالات متحده، انگلیس و استرالیا شامگاه چهارشنبه با امضای یک توافقنامه همکاری سه جانبه (AUKUS)، اعلام کردند که برنامه ساخت زیردریایی با سوخت هسته ای برای استرالیا نخستین پروژه مهم این ائتلاف جدیدالتأسیس خواهد بود.

در پی امضای این توافقنامه، دولت استرالیا تصمیم گرفت که قرارداد خود با یک شرکت فرانسوی جهت ساخت زیردریایی را فسخ کند؛ قراردادی که ارزش آن بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار است.

در همین ارتباط، شماری از وزرای کابینه استرالیا از جمله «اسکات موریسون» نخست وزیر این کشور روز پنج شنبه در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که «پیگیری فناوری زیردریایی با سوخت هسته ای به معنای آن است که استرالیا دیگر به برنامه ساخت زیردریایی متعارف از رده تهاجمی با شرکت گروه نیروی دریایی [فرانسه] ادامه نخواهد داد».

طبق این بیانیه، «تغییرات سریع در حوزه امنیت منطقه ای، زیردریایی های متعارف را برای رفع نیازهای عملیاتی استرالیا در دهه های پیش رو نامناسب می سازد».

دولت استرالیا در بخشی دیگر از این بیانیه ابراز امیدواری کرد که همکاری نزدیک و مثبت با فرانسه ادامه یابد.

در مقابل، وزارت خارجه فرانسه نیز فسخ قرارداد مزبور از سوی دولت استرالیا را اقدامی تأسف بار خواند که با روح همکاری دوجانبه فرانسه- استرالیا همخوانی ندارد.

به گزارش مهر، روز چهارشنبه سران سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا در یک نشست مجازی توافقنامه همکاری سه جانبه در حوزه هند و اقیانوس آرام را امضا کردند.

محورهای این توافقنامه سه جانبه که به امضای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا رسید، حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی و مرتبط با سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با امضای این توافق گفت: «مشارکت دفاعی با بریتانیا و استرالیا، سرمایه‌گذاری در اتحادها و نوسازی آنها برای مقابله با تهدیدها است و به حفظ توانایی‌های نظامی کمک می‌کند. ما به دنبال حفظ امنیت و ثبات در اقیانوس آرام و هند هستیم. مشارکت جدید با بریتانیا و استرالیا ظرفیت مشترک برای مشارکت در قرن بیست و یکم را تقویت می‌کند».

در این نشست همچنین، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در سخنانی گفت که «زیردریایی‌ها در آدلاید با همکاری نزدیک با آمریکا و انگلیس ساخته می‌شوند».

نخست وزیر استرالیا در عین حال افزود که کشورش از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.

نظر شما