شناسهٔ خبر: 49580438 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

لشکری خبر داد؛

مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ در میاندشت خراسان شمالی

صاحب‌خبر - حبیب لشکری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یک کشاورز که مشغول آبیاری زمین خود بود، یوزپلنگ مادر را به همراه ۲ توله مشاهده کرده است و روز گذشته هم یکی از محیط بان یک قلاده یوزپلنگ را مشاهده کرده که احتمال می‌رود یوز نر باشد.
او افزود: یکی از محیط بانان، یوزپلنگ را در محور سنخواست به جاجرم مشاهده کرده است و یوزماده و توله‌ها هم در ضلع غربی پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم مشاهده شده است.
لشکری خاطرنشان کرد: پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو یکی از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در ایران و قاره آسیاست که با وجود منطقه دشتی و تپه ماهور‌ها و وجود طعمه فراوان محلی امن و مناسب برای زیست این گونه ارزشمند است.
او گفت: افزایش شمار مشاهدات یوزپلنگ در میاندشت جاجرم و نیز سایر نقاط استان، نشان از بهبود وضعیت زیست این حیوان ارزشمند دارد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: برآورد می‌شود دست کم پنج قلاده از این گونه ارزشمند و زیبا در استان زیست می‌کند.
منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن‌ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.
این منطقه پوشیده از دشت‌های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی‌ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.
پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی‌ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می‌رود. میاندشت دارای یکی از غنی‌ترین و متراکم‌ترین گونه‌های جانوری در بین زیستگاه‌های استپی کشور است.
پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

نظر شما