شناسهٔ خبر: 49580253 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

گفتگو با برگزیدگان طرح «مأموریت کتابخانه من»/ ۲۳

کتابداران در طرح «مأموریت کتابخانه من» به جای سخت کار کردن هوشمندانه کار می کنند

مسئول کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی آموزش سواد رسانه ای را خدمت جدید کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی معرفی کرد و گفت: ما به دنبال پرورش مخاطب آگاه هستیم، مخاطبی که توانایی تحلیل داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به دنبال تعیین مقاصد آرمانی کتابخانه‌های عمومی کشور (شامل مأموریت، چشم‌انداز و ارزش) و ابلاغ آن، مسیر برنامه‌ریزی راهبردی برای کتابخانه‌های عمومی ایجاد شد و در این مسیر، طرح «مأموریت کتابخانۀ من» به عنوان نخستین گام برای تحقق عملیاتی آن در گستره ملی اجرا شد. کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی شهر بیضا استان فارس، با مسئولیت کبری زارع یکی از کتابخانه های داوطلب شرکت در این طرح، این مأموریت را با موفقیت به انجام رساند.

کبری زارع، مسئول کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی که مدت ۱۴ سال است در کسوت کتابدار خدمت می کند، کارشناس رشته کتابداری و کارشناس ارشد رشته ادبیات کودک و نوجوان است. وی با اعتقاد به اینکه نهادینه کردن امر مطالعه از دوران کودکی آغاز می شود، تمرکز خود را عمدتا بر کار با کودک و نوجوان معطوف کرده است.

وی در توصیف منطقه کتابخانه محل خدمت خود، گفت: شهر بیضا در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد. بیشتر مردم منطقه به کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی اشتغال دارند. کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی در سال ۱۳۷۳ تأسیس شد و از آنجایی که منطقه از امکانات فرهنگی مطلوبی برخوردار نیست، این مرکز می تواند نقش برجسته ای ایفا کند.

زارع ادامه داد: طی سال های خدمت به عنوان یک کتابدار به تجربه یافته ام، فضای مجازی یکی از دلایلی است که مانع مراجعه نوجوانان و خانواده ها به کتابخانه شده است. این معضل در شهرهای کوچک که مردم از امکانات چندانی برخوردار نیستند، جدی تر می شود و فضای مجازی قدرت غرق کردن افراد در خود را پیدا می کند. در واقع به جای اینکه رسانه در خدمت مردم باشد، مردم در خدمت رسانه هستند.

وی کودکان، نوجوانان و بانوان را بیشترین گروه مراجعه کننده به کتابخانه دانست و گفت: بسیاری از والدین با مراجعه به کتابخانه و در خلال گفتگوها، از ضعف فرزندان خود در تمرکز، درک مطلب، استفاده از واژگان، قدرت تخیل و ... گلایه می کنند. این اختلالات در نتیجه استفاده بیش از حد از فضای مجازی اتفاق می افتد. علاوه بر این، افراد معمولا جنبه های مثبت زندگی خود را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند واز آنجاکه در محیط های کوچک مردم از امکانات زیادی برخوردار نیستند، بازنمایی ها در فضای مجازی برایشان برجسته تر می شود و گاه احساس سرخوردگی می کنند؛ در حالی که هر فرد مشکلات خاص خود را دارد اما رسانه باعث پررنگ شدن تنها بخشی از بازنمایی ها می شود. استفاده بیش از حد و غرق شدن در فضای مجازی، همچنین بین خانواده ها و فرزندان شکاف عاطفی ایجاد می کند. تهدیدهایی که برای مقابله با آن ها تصمیم گرفتیم در طراحی خدمت جدید کتابخانه، به تنظیم سبک مصرف کاربران اقدام کنیم. در واقع در خدمت جدید به دنبال آموزش مستقیم سواد رسانه ای به والدین و آموزش غیرمستقیم آن به کودکان و نوجوانان هستیم؛ به این ترتیب به جای غرق شدن در فضای مجازی، راه های جایگزین همچون کتاب، طبیعت و تعامل انسانی را امتحان می کنیم. کارهایی که توجه ما را به داشته هایمان جلب می کند و علاوه بر آن مهارت تمرکز، درک مطلب، استفاده از واژگان، گفتگو، برقراری ارتباط و ... را در ما تقویت می کند.

زارع تصریح کرد: ما به دنبال پرورش مخاطب آگاه هستیم؛ مخاطبی که توانایی تحلیل داشته باشد. این کار را با یک مربی آغاز می کنیم و طی وبینارهای آموزشی والدین را به الزامات والدگری در استفاده از رسانه، هم به عنوان فرد و هم به عنوان والد، مجهز خواهیم کرد.

مسئول کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی اجرای طرح «مأموریت کتابخانه من» را اقدامی سودمند در جهت ارتقای کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی دانست و گفت: در تمامی کتابخانه ها، فعالیت های متنوعی در حال انجام است اما من در این طرح آموختم که چگونه فعالیت هایی هدفمند و منطبق با نیازهای محلی کاربران کتابخانه ام، انجام دهم؛ ما کتابداران، عموما به اثبات جایگاه خود به جامعه توجه می کنیم، حالا به اعتقاد من به جای سخت کار کردن، باید هوشمندانه کار کنیم؛ رفع نیاز کاربران کتابخانه و اثرگذاری در زندگی آن ها، به طور ناخودآگاه جایگاه کتابدار و کتابخانه را نیز ارتقا می دهد. درخواست من این است که تعاملاتی که به واسطه طرح «مأموریت کتابخانه من» شکل گرفت، استمرار یابد، چراکه این آموزه ها در ذهن شرکت کنندگان این دوره جوانه ای است که نیاز به رسیدگی دارد. همچنین حمایت نهاد، ادارات کل، انجمن های کتابخانه ها و تمامی همکاران، ما را در انجام موفقیت آمیز این طرح یاری خواهد کرد.

نظر شما