شناسهٔ خبر: 49580023 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

تاجیکستان میزبان دو نشست مهم امنیتی و منطقه‌ای

سران دو سازمان همکاری شانگهای (SCO) و پیمان امنیت جمعی (CSTO) در نشست مشترکی برای اولین بار در دوشنبه پایتخت تاجیکستان دیدار خواهند کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، وزارت امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد، این نشست که با شرکت سران ۱۲ کشور منطقه به صورت حضوری و آنلاین روز ۱۷ سپتامبر ( ۲۶ شهریور) برگزار می‌شود، بر وضعیت افغانستان تمرکز خواهد کرد.

به گفته وزارت خارجه تاجیکستان، سران سازمان پیمان امنیت جمعی در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) و سران شانگهای ۱۷ سپتامبر (‌۲۶‌شهریور) در شهر دوشنبه مذاکره می‌کنند. نشست مشترک این دو سازمان مهم امنیتی منطقه‌ای در همین روز برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان، سدیر جباروف، رئیس جمهور قرقیزستان و استانیسلاو زاس، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در این دیدار به صورت حضوری و آنلاین شرکت خواهند کرد و وضعیت افغانستان یکی از موضوعات اصلی مورد بحث خواهد بود.

سازمان پیمان امنیت جمعی یک سازمان تحت مدیریت روسیه است. از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، نگرانی فزاینده‌ای در مرزها برای اعضای پیمان امنیت جمعی به ویژه تاجیکستان، وجود داشته است.

دومین اجلاس منطقه‌ای که این هفته در دوشنبه برگزار می‌شود، اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای است. در این اجلاس علاوه بر سران تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و بلاروس، سران جمهوری اسلامی ایران؛  پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور خواهند داشت. روسای جمهوری روسیه،  چین، هند و مغولستان به صورت آنلاین در این نشست شرکت خواهند کرد.  

بر اساس اعلام رسمی مقامات تاجیک ، عمران خان نخست وزیر پاکستان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای وارد دوشنبه می شود.

این سفر وی در حالی صورت می‌گیرد که ده‌ها کاربر تاجیک شبکه های اجتماعی با سفر عمران خان به شهر دوشنبه مخالفت کردند. آنها می گویند پاکستان حملات هوایی به نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر انجام داده است و این درست نیست که عمران خان پس از آن به دوشنبه بیاید.  مقامات پاکستانی اما حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مواضع مقاومت را رد کرده‌اند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در اولین سفر خارجی خود برای شرکت در اجلاس شانگهای به تاجیکستان عزیمت می‌کند.

سازمان همکاری شانگهای ۲۰ سال پیش تأسیس شد. رهبران این گروه در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر افغانستان دیدار می‌کنند. به ویژه، چین و ازبکستان به دولت تحت رهبری طالبان علاقه نشان داده و از آن استقبال کرده‌اند. اما تاجیکستان به شدت با دولت مخالف است و می‌گوید که باید یک دولت جامع در کابل با مشارکت همه اقوام از جمله تاجیکان در افغانستان تشکیل شود.

انتهای پیام/

نظر شما