شناسهٔ خبر: 49579271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دانستنی‌های حقوقی؛

استفاده سارقان از اسلحه چه حکمی دارد؟

استفاده از اسلحه گرم منوط به دریافت مجوز از سازمان‌هایی مانند محیط زیست و نیروی انتظامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسلحه‌‎ سلاحی خطرناک است که  استفاده از آن بصورت آزاد و غیر مجاز موجبات سلب آرامش عمومی می‌شود.

استفاده از اسلحه گرم یا همان تفنگ‌های شکاری و نظامی در برخی کشور‌ها مانند ایالات متحده آمریکا برای عموم آزاد است و این موضوع در ایران ممنوع اعلام شده و شرایط استفاده از اسلحه گرم منوط به دریافت مجوز از سازمان‌هایی مانند محیط زیست است.

معرفی نامه جهت اخذ مجوز حمل سلاح چگونه است؟

طبق آیین نامه قانون مربوط به حمل سلاح، برخی نهاد‌ها طبق تفاهم نامه‌ای که با پلیس و نیروی انتظامی دارند معرفی نامه‌ای جهت اخذ مجوز به پلیس ارائه می‌دهند و به این ترتیب شخص می‌تواند طبق ضوابط از سلاح سرد یا گرم استفاده کند.

استفاده از سلاح به صورت آزاد ضرر‌های اجتماعی زیادی را رقم می‌زند و بر اساس گزارشات منتشر شده استفاده از  سلاح گرم جز جریحه‌دار شدن و خشونت چیزی دیگری به همراه نداشته است.

تفکیک سلاح‌‎های گرم و سرد از نظر قانون

سلاح‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام در دسته‌بندی مخصوصی جای می‌گیرند؛ اسلحه سرد از قبیل قمه، شمشیر، کارد، چاقو و پنجه بوکس است و انواع سلاح‌های گرم شکاری شامل تفنگ‌های مخصوص بیهوش کردن جانداران، تفنگ‌های شکاری برای حیوانات آبزی و تفنگ‌های ساچمه‌ای هستند.

مجازات مقرر برای خرید، نگهداری و استفاده از سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا جزای نقدی از ۱۵ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال است.

سلاح سرد شامل چه ادواتی می‌شود؟

طبق آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، سلاح سرد شامل وسایل، آلات و ادواتی است که برخلاف اسلحه‌های گرم در اثر استفاده واکنش صدا، شعله و حرارت ایجاد نمی‌کند و اصابت آن‌ها به بدن منجر به ایجاد پارگی، خونریزی، از کار افتادن موقت یا دائم اعضا و در نهایت آسیب جسمی یا فوت می‌شود.

حکم محارب در چه صورتی صادر می‌شود؟

یکی از مواردی که با وجود ممنوع بودن استفاده از سلاح، در اکثر نقاطع جهان پیش می‌آید، استفاده سارقان و راهزنان از سلاح برای امر ناپسند و مجرمانه است؛ بر اساس ماده ۲۸۱ قانون مجازات اسلامی، راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه‌ها شوند محارب هستند.

بر اساس ماده فوق، این موضوع شامل همه افرادی است که به صورت مشترک در باند‌های تبهکارانه، راهزنی، سرقت و قاچاق مسلحانه حضور و فعالیت دارند؛ منظور از سلاح در ماده ۲۸۱، سلاح واقعی است و سلاح تقلبی، جعلی و بدلی را شامل نمی‌شود، اما گرم، سرد، پُر و خالی بودن سلاح تفاوتی ندارد.

همچنین در ماده ۶۵۳ قانون مجازات اسلامی آمده است هر کس در راه‌ها و شوارع به نحوی از انحاء مرتکب راهزنی شود در صورتی که عنوان محارب بر او صادق نباشد به سه تا پانزده سال‌حبس و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود.

بیشتر بخوانید

نظر شما