شناسهٔ خبر: 49579015 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نکات طلایی برای داشتن ازدواج موفق و پایدار

یک روانشناس خانواده گفت: یادگیری مهارت های زندگی، کنترل خشم و تبادل پیام توسط زوجین پیش از آغاز زندگی مشترک بسیار ضروری است.

صاحب‌خبر -

 زمانی که دو نفر پیمان ازدواج می‌بندند به یکدیگر متعهد می‌شوند که در طول زندگی در کنار یکدیگر بمانند. در مسیر زندگی ممکن است آن عشق آتشین روز‌های اول و دوم کمرنگ شود و رابطه‌ زن و شوهر به سردی برود و سردی به جایی برسد که طرفین به جدایی فکر کنند، لذا حفظ زندگی زناشویی نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد.

مهرنوش دارینی روانشناس خانواده در مورد ازدواج و پیوند زناشویی گفت: ازدواج، متصل شدن دو فرد متفاوت است و ممکن است مشابهت‌هایی نیز با یکدیگر داشته باشند. هدف ازدواج این است که افراد بتوانند در مجاورت یکدیگر رابطه پایداری داشته باشند.

وی بیان کرد: لزوما نمی‌توان گفت نظریه‌هایی که در ازدواج وجود دارد فقط به همسان همسری مرتبط می‌شود. گاهی هم ناهمسان همسری به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی است، به این معنا که فردی که درون گرا است، جذب فرد برون گرا می‌شود و بالعکس و باعث تکامل یکدیگر می‌شوند. درواقع آن فرد احساس می‌کند، قسمتی که در وجودش ندارد در طرف مقابل می‌بیند و از آن لذت می‌برد. این افراد مانع یکدیگر نیستند و به سمت رشد حرکت می‌کنند.

دارینی مطرح کرد: افراد ممکن است بیشتر به دنبال همسویی و همسانی حرکت کنند. برخی مواقع، افراد در دوران آشنایی ممکن است دچار خطا‌هایی شوند و آن‌ها را نادیده گیرند. نادیده گرفتن ها، در گذر زمان مشکلاتی را به همراه می‌آورد.

وی افزود: افراد در زندگی چندین انتخاب محدود مانند رشته تحصیلی، شغل، ازدواج و... دارند و بعضی انتخابات دست خود فرد نیست. افراد چهره و ملیت خود را انتخاب نکرده اند و در نتیجه این موارد انتخاب‌های آن ها نیست و کسی هم اجازه ندارد آن چیزی که انتخاب نکرده را مورد قضاوت قرار دهد. ولی زمانی که فرد دست به تصمیم بسیار خوبی مانند زندگی مشترک می‌زند باید مواردی را لحاظ کند و در زمینه‌های متفاوت برای تصمیم گیری آمادگی داشته باشد.

این روانشناس ادامه داد: مشاوره پیش از ازدواج زمانی اتفاق میفتد که فرد انتخاب قطعی خود را نگرفته است و باید از مشاور کمک بگیرد که اگر طرفین همسو نیستند و یا ضریب پیش بینی موفقیت این ازدواج بالا نیست، از آن صرف نظر شود. البته مشاوره‌های پس از انتخاب قطعی می‌توانند میزان آسیب را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد هستند انتخاب قطعی خود را گرفته اند، ولی برای تاییدیه نهایی به مشاور مراجعه می‌کنند. یکی از خطا‌هایی که فرد در حالت تصمیم گیری قاطعانه نادیده می گیرد این است که نکاتی را که مشاور نسبت به آن ها به او هشدار داده بود را در فرد مقابل می بیند اما به آن ها توجهی نمی کند..

دارینی بیان کرد: اینکه افراد در چه زمانی به مشاور خانواده مراجعه کنند، بسیار‌ مهم است. بعضی از افراد بسیار کمال طلب هستند و رویا پردازی می‌کنند و شرایط را سخت می‌گیرند و می‌خواهند در شرایط ایده آل ازدواج صورت گیرد و این باعث می‌شود که زمان را از دست بدهند.

وی تصریح کرد: گام دوم خودشناسی است. این مهارتی است که به فرد کمک می‌کند به درستی در آمادگی قرار گیرد. اولین سوالی که مشاور از افراد می‌پرسد این است که چرا می‌خواهی ازدواج کنی؟ آیا در خودت آمادگی تشکیل زندگی مشترک را می‌بینی و با مسئولیت‌های آن آشنا هستی؟

این روانشناس خانواده در ادامه آمادگی و مسئولیت پذیری را امری مهم برای آغاز زندگی مشترک دانست و گفت: لازمه موفق بودن ازدواج، این است که خودمان را بشناسیم و بدانیم چه انتظاراتی از زندگی مشترک داریم و وظایفمان در مقابل شریک زندگی چیست.

وی افزود: بسیار مهم است که افراد، دوران آشنایی را به درستی طی کنند و انتخاب‌های شتاب زده و عجولانه معمولا یکی از خطا‌های رایج است. یعنی اصطلاحا گفته می‌شود که آن آتش پر هیجان ممکن است در ابتدای یک رابطه وجود داشته باشد و خیلی زود هم فروکش کند. دوست داشتن که ناشی از شناخت باشد به مراتب پایدارتر از یک عشق هیجانی و پرشور است.

دارینی تصریح کرد: اگر طرفین شرایطی برای ازدواج دارند، همان روز اول به اشتراک بگذارند نه اینکه دلبستگی اتفاق بیفتد و بعد شرایط گفته شود. تمام معیارات مادی و معنوی باید به صورت شفاف با یکدیگر گفته شود. طرفین نقطه‌ هشدار‌ها را می‌بینند، ولی نادیده می‌گیرند و یا با خانواده‌ها صادق نیستند. به عنوان مثال طرفین بین خودشان یک قول و شرط و شروطی می‌گذارند و به خانواده‌ها نمی‌گویند.

نکات طلایی برای داشتن ازدواج موفق و پایدار

این روانشناس بیان کرد: افرادی می‌توانند ازدواج موفق داشته باشند که در شخصیتشان انعطاف پذیری و توافق داشته باشند. کسانی که در برخی از ویژگی‌های شخصیتی مانند انعطاف پذیری نمره بالایی نمی‌گیرند معمولا با افرادی می‌توانند سازگار شوند که شخصیت تابعی داشته باشند.

دارینی درباره پایداری و تعهد در زندگی مشترک گفت: کسب مهارت های زندگی، کنترل خشم و تبادل پیام بسیار به زوجین پیش از آغاز زندگی زناشویی توصیه می‌شوند. لذا پیش از انتخاب همسر و تشکیل خانواده، باید خود را بشناسید، نقاط ضعف و قوتتان را شناسایی کنید و توانایی تان در تبدیل ضعف‌ها به قوت‌ها را بسنجید. این موضوع می‌تواند کمک کند تا در روند انتخاب همسر و آماده شدن برای زندگی مشترک موفق‌تر باشید.

این روانشناس خانواده گفت: رابطه‌ عاشقانه، هیجان انگیز و لذت بخش است و دیدن بهترین ویژگی‌ها در شریک زندگی، سبب حفظ عشق و صمیمیت می‌شود. شما می‌خواهید سالیان سال در کنار هم زندگی کنید، پس باید بتوانید از بعضی عیب‌های هم بگذرید و آن‌ها را نادیده بگیرید.

 

نظر شما