شناسهٔ خبر: 49570166 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آزمایش موشکی کره شمالی و جنوبی/ تنش ها در آسیای دور افزایش می‌یابد

به عقیده کارشناسان آزمایش‌های موشکی کره شمالی و جنوبی به تنش‌ها در منطقه آسیای دور و شبه جزیره کره دامن می زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، کره شمالی و جنوبی موشک‌های بالستیک خود را امروز (چهارشنبه) آزمایش کردند.

«پیونگ‌یانگ» امروز ساعت ۱۲:۳۸ و ۱۲:۴۳ دقیقه به وقت محلی، دو موشک خود را از ساحل شرقی شبه جزیره کره پرتاب کرده است.
کم‌تراز سه ساعت بعد، طبق اعلام وزارت دفاع کره جنوبی، این کشور یک موشک بالستیک از زیردریایی سه‌هزار و ۷۰۰ تنی خود با نام «راکس دوسان آن چانگو» پرتاب کرده است. این وزارت بدون اعلام جزئیات بیشتر تنها به ذکر این نکته که «موشک درست به هدف خود برخورد کرده» بسنده کرد.

گفتنی است «مون جائه-این»، رئیس جمهور کره جنوبی حین پرتاب موشک در محل حاضر بوده است.

توسعه تسلیحاتی کره جنوبی، از جمله توان موشکی آن اخیرا با توجه به تصمیم مقامات این کشور مبنی بر استقلال از آمریکا و رعایت جوانب احتیاط نسبت به کره شمالی سرعت بیشتری پیدا کرده است.

ماه مه سال جاری میلادی، مون و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر سر به پایان رساندن توافق دو طرفه چهل ساله بین کره جنوبی و آمریکا توافق کردند. این توافق دامنه و ظرفیت موشکی کره جنوبی را محدود می‌کرد.

در واکنش به پایان این قرارداد، کره شمالی در بیانیه‌ای اتمام محدودیت‌های کره جنوبی را عملی «عمدی و خصمانه» از سوی واشنگتن دانست و سوگند خورد که با آمریکا «بر اساس اصل قدرت در برابر قدرت مقابله کند».

طبق اعلام وزارت دفاع کره جنوبی، با این آزمایش موشکی، اکنون کره جنوبی هفتمین کشوری است دارای فناوری پرتاب موشک از زیردریایی است.

وزارت دفاع ژاپن در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی اعلام کرده است پرتابه‌های کره شمالی در آب‌های فرا سرزمینی ژاپن فرود آمده اند. اما در عین حال «یوشیهیده سوگا»، نخست‌وزیر ژاپن ضمن انتقاد از رفتار پیونگ یانگ، آن را تهدیدی برای ثبات و امنیت کشور و منطقه توصیف کرد.

گفتنی است پرتاب‌های موشکی کره جنوبی کمی بعد از دیدار رئیس جمهور کره جنوبی و «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین رخ می‌دهد.

چین نفوذ قابل توجهی روی کره شمالی داشته و در طول این دیدار «مون» از بی‌توجهی پیونگ‌یانگ نسبت به تلاش‌های کره جنوبی برای گفتگو انتقاد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما