شناسهٔ خبر: 49567834 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی کرد؛

سرنوشت مبهم اسرای «تونل آزادی»/«نبرد بزرگ»در زندان‌ها آغاز میشود؟

رامین حسین آبادیان

سرنوشت ۴ اسیر «تونل آزادی» که به تازگی بازداشت شده اند در حالی مبهم است که مقامات رژیم صهیونیستی خود به خوبی می‌دانند که هر لحظه ممکن است انتفاضه بزرگ اسرا در زندان‌ها آغاز شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: علیرغم گذشت قریب به ۱۰ روز از فرار اسرای «تونل آزادی» از زندان «جلبوع» رژیم صهیونیستی، نظامیان این رژیم همچنان از یافتن دو اسیر باقی‌مانده و بازداشت نشده عاجز مانده‌اند. آخرین گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که ۴ اسیر دیگر که چندی پیش بازداشت شدند، در زندان‌های رژیم صهیونیستی تحت بازجویی‌های بی‌رحمانه و شکنجه‌های شدید قرار گرفتند.

در همین ارتباط، «خالد محاجنه» وکیل کمیته امور اسرای فلسطین پس از دیدار با «محمد العارضه» یکی از اسرای بازداشت شده گفت: «العارضه مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است. از زمان بازداشت تاکنون تنها اجازه ۱۰ ساعت خواب به العارضه داده شده است. او همچنین از غذا محروم است. افزون بر این، صهیونیست‌ها در طول روزهای گذشته حتی اجازه نوشیدن یک قطره آب را هم به العارضه و زکریا الزبیدی نداده‌اند».

مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی به شدت نگران راه افتادن انتفاضه اسرای فلسطینی در زندان‌های خود هستند. این تنها بخشی از شکنجه‌هایی است که رژیم صهیونیستی علیه اسرای «تونل آزادی» که آنها را بازداشت کرده است، اعمال می‌کند. هدف اصلی و اساسی صهیونیست‌ها از اعمال این شکنجه‌ها، سست کردن اراده اسرا و ممانعت از شکل گیری یک انتفاضه بزرگ در زندان‌های خود است؛ انتفاضه‌ای که بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی آن را قریب الوقوع می‌دانند.

مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی و فرماندهان نظامی این رژیم خود نسبت به تبعات و پیامدهای شکل گیری این انتفاضه آگاهی دارند. این در حالی است که روز گذشته جنبش فلسطینی «الأسیره» با صدور بیانیه‌ای از آخرین هشدار خود به مسئولان زندان‌های رژیم صهیونیستی خبر داد. این جنبش فلسطینی در بیانیه خود آورده است: ما یک طرح استراتژیک آماده کرده‌ایم که آن را در قالب هشدار برای مسئولان زندان‌های رژیم صهیونیستی ارسال خواهیم کرد.

سرنوشت مبهم اسرای «تونل آزادی»/«نبرد بزرگ»در زندان‌ها آغاز میشود؟

این جنبش فلسطینی در ادامه بیانیه خود آورده است: این آخرین هشدار ما به رژیم صهیونیستی خواهد بود و پس از آن، نبرد بزرگ در زندان‌های این رژیم آغاز خواهد شد. اسامی و هویت‌های افسران زندان‌های رژیم صهیونیستی برای اسرا محرز است و آنها به صورت مستقیم توسط اسرا هدف قرار گرفته خواهند شد.

صهیونیست‌ها نیک می‌دانند که در صورت وقوع هرگونه اتفاق ناگوار برای اسرای «تونل آزادی»، «نبرد بزرگ» در زندان‌ها کلید خواهد خورد در حال حاضر، سرنوشت ۴ اسیر بازداشت شده توسط رژیم صهیونیستی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. علیرغم درخواست‌های متعدد گروه‌های فلسطینی از نهادهای بین المللی و حقوق بشری، این نهادها هیچ اقدامی را برای روشن شدن سرنوشت اسرای بازداشت شده صورت نداده‌اند. همین مسأله نگرانی‌ها در خصوص شرایط اسرای بازداشت شده «تونل آزادی» را بیش از پیش افزایش داده است.

با تمامی اینها، مقامات رژیم صهیونیستی خود نیک می‌دانند که در صورت وقوع هرگونه اتفاق ناگوار برای اسرای بازداشت شده، «نبرد بزرگ» در تمامی زندان‌های واقع در اراضی اشغالی آغاز خواهد شد و شعله‌های انتفاضه اسرا زبانه خواهد کشید؛ به ویژه اینکه فلسطینیان نیز به صورت روزانه در حمایت و پشتیبانی از اسرا دست به برگزاری سلسله تظاهرات گسترده می‌زنند. به عنوان نمونه شب گذشته و در جریان تظاهراتی که در شهر نابلس برگزار شد، درگیری‌های شدیدی میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها درگرفت.

سرنوشت مبهم اسرای «تونل آزادی»/«نبرد بزرگ»در زندان‌ها آغاز میشود؟

واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی از رهگذر اتخاذ تدابیر سختگیرانه علیه اسرای فلسطینی به ویژه اسرای تونل آزادی که به تازگی بازداشت شدند، قادر نخواهد بود بر شکاف امنیتی و اطلاعاتی ناشی از فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان جلبوع سرپوش بگذارد. مقامات رژیم صهیونیستی هم اکنون به هر حربه‌ای متوسل می‌شوند تا وجود چنین شکاف بزرگی در ساختار امنیتی خود را کتمان کنند.

فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان «جلبوع» علاوه بر خدشه دار کردن مجدد آبرو و اعتبار تل آویو، عزم و اراده جدیدی را در میان اسرای فلسطینی در سراسر اراضی اشغالی ایجاد کرد این در حالی است که حتی فرماندهان و افسران پیشین رژیم صهیونیستی در طول روزهای گذشته بر روی وجود شکاف بزرگ در ساختار امنیتی رژیم صهیونیستی صحه گذاشتند. علت این مسأله هم آن است که زندان جلبوع به دلیل شرایط پیچیده امنیتی در آنجا به «گاوصندوق» تشبیه شده بود؛ گاوصندوقی که اسرای فلسطینی موفق شدند آن را رمزگشایی کرده و اعتبار امنیتی و اطلاعاتی تل آویو را یک بار دیگر زیر سوال ببرند.

درحال حاضر، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که بازداشت و یا عدم بازداشت ۲ اسیر دیگر «تونل آزادی» هیچ چیز را برای صهیونیست‌ها تغییر نخواهد داد. فرار ۶ اسیر فلسطینی علاوه بر اینکه بار دیگر آبرو و اعتبار امنیتی و اطلاعاتی تل آویو را خدشه دار کرد، موجب شد تا عزم و اراده جدیدی در میان تمامی اسرای فلسطینی در سراسر اراضی اشغالی برای تحقق آزادی‌شان ایجاد شود.

بدون شک معادله نبرد با رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در مرحله ما بعد از فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان جلبوع، مشابه مرحله پیش از آن نخواهد بود. اکنون مسیر جدیدی برای رویارویی با رژیم صهیونیستی آغاز شده است؛ مسیری که اسرا در سرتاسر اراضی اشغالی در پیمودن آن نقش محوری خواهند داشت.

نظر شما