شناسهٔ خبر: 49567407 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

اجلاس وزیران خارجه، دفاع پیمان امنیت جمعی (سستو) در دوشنبه برگزار شد

وزیران امور خارجه، دفاع و کمیته دبیران شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی (سستو) امروز چهارشنبه در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان نشست مشترکی را برگزار کردند تا برای موضوعات مختلف از جمله امنیت کشورهای عضو این پیمان بعد از تحولات داخلی در افغانستان تصمیم بگیرند.

صاحب‌خبر -

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری آکی پرس قرقیزستان، در این نشست که یک روز قبل از برگزاری اجلاس سران این پیمان و سازمان همکاری های شانگهای در این شهر برگزار شد و همچنان ادامه دارد، «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان وضعیت نظامی و سیاسی منطقه بعد از تحولات داخلی افغانستان را حساس عنوان کرد و گفت که نشست وزیران باید تصمیمات لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.
وی در نطق افتتاحیه این نشست از اقدامات کشورش به عنوان رئیس دوره ای این پیمان طی یکسال گذشته گفت و تاکید کرد که همین امروز تصمیمات باید نهایی شود تا در نشست فردای سران این پیمان مورد تایید قرار گیرند.

«استانیسلاف زاس» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی (سستو) نیز برنامه این نشست را معرفی کرد و گفت: ۲۳ سند جهت امضا معرفی شده و همچنین موضوع بررسی وضعیت نظامی و سیاسی در منطقه تحت مسئولیت سازمان و نتیجه گیری از فعالیت سازمان طی دوره ریاست جمهوری تاجیکستان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: برنامه‌ای در مورد روند آمادگی جهت اجرای یک پروژه توسط سازمان برای تقویت مرز تاجیکستان با افغانستان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر موارد فوق همچنین قرار است در مورد سند مربوط به تقویت اعتماد بین کشورهای عضو بر سر خطوط مرزی بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

در این نشست که همچنان ادامه دارد ۲۳ سند همکاری مورد تصویب قرار گرفته و سپس دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی برای خبرنگاران داخلی و خارجی نشست مطبوعاتی برگزار خواهد کرد.

پنجشنبه گذشته سرهنگ "آناتولی سیدوروف" رئیس ستاد کل نیروهای واکنش سریع سازمان پیمان امنیت جمعی پس از پایان مانور نظامی "خطوط مرزی-۲۰۲۱" در خاک قرقیزستان اعلام کرده بود که کشورهای عضو این سازمان باید خود را برای هر نوع روند اوضاعی در افغانستان و تهدیدات احتمالی از جانب این کشور آماده کنند.

این مقام بلندپایه نظامی که به تازگی از خطوط مرزی جمهوری تاجیکستان و افغانستان نیز بازدید کرده است، تأکید کرد: «بسیار اهمیت دارد که سازمان پیمان امنیت جمعی برای هر روند اوضاعی آمادگی داشته باشد و مانورهای کنونی هم دقیقاً به همین منظور برگزار شدند.»

گروه طالبان ۱۵ اوت (۲۳ مرداد) اعلام کرد که کنترل خود را بر تمام خاک افغانستان به جز پنجشیر برقرار کرده است.

پایگاه خبری « بلتا » بلاروس نیز امروز با اعلام خبر ورود هیاتی از نیروهای نظامی بلاروس به رهبری « ژنرال ویکتور خرنین » وزیر دفاع این کشور به دوشنبه، نوشت که شرکت کنندگان این نشست به تبادل دیدگاه های خود درباره شرایط سیاسی و نظامی در منطقه امنیت جمعی این سازمان پرداختند. به علاوه قرار است نتایج کار این سازمان در دوره نشست های سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ جمع بندی شود.

برپایه این گزارش وزیر امور خارجه ارمنستان گزارشی درباره اولویت های کارها برای ریاست دوره ای ارمنستان در سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۲۰۲۲ ارائه خواهد داد.

بدین ترتیب برنامه این نشست ها بر محور گفت و گو بر روی ۴۰ موضوع در مسائل نظامی، فناوری های نظامی، علوم نظامی صورت گرفته و تا فردا در نشست سران این پیمان ادامه خواهد یافت. تصمیم گیری های نهایی به توسعه ترکیب نظامی سازمان منجر خواهد شد.

سازمان پیمان امنیت جمعی ( CSTO ) یکی از سازمان‌های فعال نظامی و چندمنظوره در حوزهٔ آسیای میانه و قفقاز است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه کاهش یافت. روسیه به هدف بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه‌ گذاری کرد.

از دیگر اهداف عمدهٔ سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی، محدود کردن زمینهٔ گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نفوذ آمریکا در حوزهٔ کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ آن است. دولت روسیه می‌خواست با ایجاد ساختارهای تازه سیاسی، اقتصادی و نظامی بازیگرِ اصلی در منطقهٔ آسیای میانه و قفقاز باشد.
اعضای کنونی این سازمان عبارتند از : ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان. افغانستان و صربستان نیز از سال ۲۰۱۳ اعضای ناظر این سازمان می باشند.

به گزارش ایرنا، اعضای این سازمان برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در جلسه ای در تاشکند ازبکستان برگزار کردند، اما عضویت ازبکستان از سال ۱۹۹۹ به حالت تعلیق در آمد، ولی پس از آن در سال ۲۰۰۶ به عضویت مجدد درآمد. با این وجود در سال ۲۰۱۲ این کشور با اعلام اینکه دیدگاه هایش از سوی سازمان نادیده گرفته می شود، به عضویت خود پایان داد.

نظر شما