شناسهٔ خبر: 49566788 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

گفتگو با برگزیدگان طرح «مأموریت کتابخانه من»/ ۲۱

«ارتقاء سطح سواد سلامت» ماموریت ویژه کتابخانه مرکزی همدان است

طاهره فضلعلی، مسئول کتابخانه مرکزی همدان درباره مشارکت در طرح «ماموریت کتابخانه من» گفت: تجربیات کسب شده در این مسیر نگاه و رویکرد ما را به عنوان کتابدار تحت تاثیر قرار داد و ظرفیت‌های جدید از فعالیت‌های کتابخانه‌ای و ارائه خدمات را برای ما نمایان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح «مأموریت کتابخانۀ من» که به منظور ایجاد تاثیر واقعی در زندگی مردم، به طراحی خدمات و برنامه‌های متناسب هر کتابخانه بر اساس جامعۀ خدمت‌گیر خود می‌پردازد، در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گرفت که دوره اول این طرح در سال ۱۳۹۹ با مشارکت ۲۵ کتابخانه عمومی برگزار شد که با نتایج موفقی همراه بود.

طاهره فضلعلی، مسئول کتابخانه مرکزی همدان که به عنوان یکی از اعضای فعال در این طرح مشارکت داشت، در گفتگویی اظهار کرد: پس از دریافت و مطالعه فراخوان طرح «ماموریت کتابخانه من» تصمیم گرفتم که در این طرح شرکت کنم، به خصوص اینکه همواره احساس می‌کنم ما به عنوان کتابداران فعال در یک کتابخانه مرکزی همواره باید مشتاق و آماده مشارکت در طرح‌های پژوهشی باشیم. خوشبختانه پس از تکمیل فرم اولیه و ارسال آن، به عنوان یکی از ۲۵ کتابخانه عمومی مشارکت کننده در این طرح انتخاب و معرفی شدیم.

وی افزود: یکی از واقعیت‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی این است که علی رغم تغییرات مطرح شده در خدمات کتابخانه‌ها، به خصوص کتابخانه‌های مرکزی در سال‌های اخیر، همچنان ذهنیت و رویکرد غالب در تمام کتابخانه های ما، بر اساس نگاه سنتی قالب گرفته و عمدتاً حول محور ارائه خدمات امانت کتاب برنامه ریزی می شود. اما پس از شرکت در این دوره و حضور در کارگاه ها و کلاس های مختلف، با مباحثی همچون شناخت ذینفعان و جامعه خدمت گیر بیش از پیش آشنا شدیم و به دنبال شناسایی آنها و نیازهای آنها و طراحی خدمت بر اساس دغدغه‌های آنها رفتیم.  بر این اساس یکی از موضوعاتی که در این دوره برای من بسیار مهم بود نگاه متفاوتی بود که این طرح در ذهن ما نسبت به کتابخانه‌های خودمان ایجاد کرد.

فضلعلی با اشاره به ویژگی‌های جامعه خدمت‌گیر در کتابخانه مرکزی همدان گفت: جامعه خدمت‌گیر در کتابخانه‌های مختلف متفاوت هستند و با توجه به گستره فعالیت کتابخانه‌های مرکزی و اینکه کتابخانه مرکزی همدان به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی منطقه غرب کشور محسوب می‌شود، دایره جامعه خدمت‌گیر و مخاطبین ما از گستره و تنوع بیشتری برخوردار بودند. همچنین شناسایی ظرفیت‌ها و نیازهای این جامعه خدمت‌گیر موضوع بسیار مهمی دیگری بود که در این روند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و اطلاعات مناسبی در این زمینه جمع‌آوری شد.

مسئول کتابخانه مرکزی همدان درباره ماموریت اختصاصی کتابخانه خود نیز توضیح داد: اما مهمترین موضوعی که دغدغه و نیاز جامعه خدمت گیر کتابخانه مرکزی همدان بود، حول موضوع «سلامت» قرار داشت؛ در واقع جامعه خدمت گیر ما در این حوزه مشکلات و سوالات بسیاری در داشتند، به خصوص در حوزه سلامت خانواده و برخورد با نوجوانان؛ بر این اساس موضوع مأموریت اصلی کتابخانه خودمان را «ارتقاء سطح سواد سلامت» قرار دادیم هم در حوزه روان و هم در حوزه جسم.

وی درباره برخی اقدامات پیش‌بینی شده برای اجرایی کردن خدمات طراحی شده برای ماموریت اختصاصی کتابخانه مرکزی همدان گفت: خرید منابع جدید در حوزه سلامت با توجه به اختیارات و بودجه‌ای که کتابخانه دارد، برگزاری نشست های مجازی با محوریت ارتقاء سواد سلامت، برگزاری جلسات مشاوره خانواده در حوزه سلامت و استفاده از ظرفیت اعضای فعال در حوزه سلامت برای انتقال اطلاعات به سایر اعضا از جمله اقدامات مورد نظر ما برای اجرا در این طرح بوده که متاسفانه به دلیل پاندمی کرونا اجرای این برنامه ها و سایر دوره های پیش بینی شده برای این ماموریت، به تعویق افتاد.

فضلعلی طراحی و اجرای طرح «ماموریت کتابخانه من» را بسیار مثبت و پربار ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه هم ما و هم سایر همکاران مشارکت کننده در این طرح بازخوردهای بسیار خوبی از فعالیت‌های خود در کتابخانه دریافت کردند و حضور ما و سایر همکاران در دور دوم این طرح، نشان از اشتیاق ما برای ادامه حرکت در این مسیر دارد. تجربیات کسب شده در این مسیر نگاه و رویکرد ما را به عنوان کتابدار تحت تاثیر قرار داد و ظرفیت‌های جدید از فعالیت‌های کتابخانه‌ای و ارائه خدمات را برای ما نمایان کرد.

مسئول کتابخانه مرکزی همدان گفت: امیدوارم این طرح که باعث ایجاد شور و شوق در میان کتابداران خواهد شد، ادامه پیدا کند و همه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بتوانند از ثمرات آن بهره‌مند شوند.

نظر شما