شناسهٔ خبر: 49565288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لاوروف نتیجه گیری در باره دولت موقت طالبان را زود دانست

مسکو - ایرنا - وزیر خارجه روسیه در نشست مشترک وزرای خارجه، وزرای دفاع و دبیران شوراهای امنیت ملی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت:نتیجه گیری در باره دولت طالبان زود است .

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رسانه های روسیه و تاجیکستان ، سرگئی لاوروف افزود: زمان کمی برای نتیجه گیری در مورد دولت طالبان گذشته است.

وی اظهار داشت: روسیه در مورد مسائل مربوط به رفع خطرات از همسایگان آسیای مرکزی، تماس ها با «طالبان»  را حفظ می کند.

وزیرخارجه روسیه همچنین گفت: اطلاعاتی جدی دال بر دخالت آمریکا در انتخابات روسیه به سفیر آمریکا ارائه شده و مسکو در خصوص دلایل این دخالت ها منتظر پاسخ واشنگتن است.

در نشست مشترک وزرای خارجه، وزرای دفاع و دبیران شوراهای امنیت ملی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که به ریاست سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان برگزار شد نتایج فعالیت های این سازمان که مورد تایید قرار گرفت به شورای امنیت جمعی سازمان ارائه می شود.

 شرکت کنندگان بسته ای از تصمیمات مربوط به سیاست خارجی و همچنین همکاری های نظامی و ضد تروریسم در چارچوب سازمان را بررسی کردند.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه گفت که مسائل امنیتی منطقه ای و همکاری های بین المللی در این نشست مطرح شد.

به گفته وب سایت سازمان پیمان امنیت جمعی، تعدادی از بیانیه های مهم سیاسی از جمله بیانیه مشترکی در مورد وضعیت افغانستان در این نشست تصویب شد.

 نشست سران پیمان امنیت جمعی نیز قرار است فردا پنجشنبه ۱۶ سپتامبر در شهر دوشنبه برگزار شود؛ رهبران کشورهای عضو گرد هم می آیند تا درباره امنیت بین المللی و منطقه ای بحث کنند. وضعیت افغانستان و تأثیر آن بر امنیت کشورهای عضو CSTO در دستور کار اجلاس قرار خواهد گرفت.

این اجلاس به صورت حضوری و به ریاست امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان برگزار می شود. روز گذشته ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که به دلیل تماس با افراد آلوده به ویروس کرونا  مجبور به قرنطینه می شود می‌شود. به همین دلیل، رهبر روسیه از طریق ارتباط ویدئویی در رویدادهای مهم تاجیکستان شامل جلسه شورای امنیت جمعی CSTO، اجلاس سازمان همکاری شانگهای (SCO) و اجلاس مشترک CSTO -SCO که قرار است این هفته برگزار شود شرکت خواهد کرد.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) یک سازمان بین المللی در زمینه مسائل امنیتی است که شش عضو دارد. روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان.

پیمان امنیت جمعی در تاشکند در سال ۱۹۹۲ امضا شد.

تاجیکستان ریاست CSTO را در سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بر عهده دارد.

نظر شما