شناسهٔ خبر: 49563743 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کارشناس مسائل منطقه:

حضور در اجلاس شانگهاي، آغازي بر توازن سياست خارجي و تقويت رويکرد نگاه به شرق است

صاحب‌خبر -
حضور در اجلاس شانگهاي، آغازي بر توازن سياست خارجي و تقويت رويکرد نگاه به شرق است
خبرگزاری آریا- کارشناس مسائل منطقه سفر آقای رئیسی به دوشنبه برای حضور در اجلاس سازمان همکاری شانگهای را سبب توازن در سیاست خارجی و تقویت رویکرد نگاه به شرق دانست.
به گزارش خبرگزاری آریا، محسن پاک آئین سفر رئیس جمهور به تاجیکستان را از دو جنبه بسیار مهم دانست و گفت: جنبه نخست در حوزه ارتباطات دوجانبه با تاجیکستان و دیگر اعضای پیمان شانگهای است.
وی تاجیکستان را یکی از کشور‌های فارسی زبان و با عقبه فرهنگی مشترک و از کشور‌های دوست ایران دانست و افزود: ایران از نخستین کشور‌هایی بود که استقلال این کشور را پس از فروپاشی شوروی به رسمیت شناخت و ما در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی و فرهنگی همکاری‌های خوبی با این کشور آغاز کردیم و به آن ادامه می‌دهیم.
آقای پاک آئین گفت: نقطه عطف این روابط مربوط به زمان درگیری‌های دولت تاجیکستان با نهضت اسلامی این کشور بود که در آن مقطع ایران و روسیه میانجیگری کردند و در نتیجه، میان دولت و این نهضت تاجیک تفاهم و ثبات و آرامش حاکم شد.
کارشناس مسائل سیاسی افزود: اکنون نیز خوشبختانه روابط دو کشور مسیر مطلوبی را طی می‌کند و آینده روابط تهران- دوشنبه، روشن است و سفر آقای رئیسی به تاجیکستان سبب تقویت روابط دوجانبه خواهد شد.
وی گفت: ارتباط دو جانبه با سران برخی کشور‌های عضو پیمان شانگهای مانند چین که از اعضای اصلی و دائمی شورای امنیت است بسیار اهمیت دارد، زیرا ما با این کشور و روسیه ارتباطات راهبردی داریم و هر سه کشور مصمم هستیم که ارتباطاتمان را در حوزه‌های مختلف گسترش دهیم.
آقای پاک آئین همکاری‌های اقتصادی و امنیتی مانند مبارزه با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر، مبارزه با یکجانبه گرایی امریکا و تلاش برای ایجاد ائتلافی از کشور‌های چند جانبه گرا را از عرصه‌های مهم همکاری میان ایران، چین و روسیه برشمرد.
کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: پیمان شانگهای، پیمان بسیار مهمی است که گرچه ماهیت اصلی اش امنیتی و هدف اعضای آن تامین ثبات و امنیت در منطقه از مسیر مبارزه با ترورویسم، قاچاق مواد مخدر و پولشویی است در عین حال به علت این که سرمایه، معمولا به جایی می‌رود که امنیت وجود داشته باشد ارتباط این پیمان با همکاری‌های اقتصادی هم مشخص می‌شود.
وی گفت: پیمان شانگهای زمینه‌ای برای ادامه و تقویت همکاری‌های اقتصادی در بستری امن و با ثبات است.
آقای پاک آئین افزود: ایران به عنوان کشوری دارای سابقه مبارزه جدی با تروریسم که در این مسیر، شهدایی مانند سردار حاج قاسم سلیمانی را تقدیم کرده است، جایگاه بسیار مهمی در منطقه دارد و از این باب، کشور‌های عضو پیمان شانگهای به ویژه چین و روسیه به این نقش ثبات ساز کشورمان بسیار توجه دارند و وجود ایران را در منطقه، امنیت ساز می‌دانند.
وی گفت: به این علت از ایران دعوت شده است که در این پیمان حضور داشته باشد و به احتمال قوی، عضویت دائمی کشورمان در این پیمان در همین اجلاس قطعی و اعلام شود که رویدادی بسیار مهم است، زیرا از این پس خواهیم توانست در ترتیبات امنیتی منطقه، نقش مهمی ایفا کنیم.
کارشناس مسائل سیاسی افزود: همچنین از این باب که با عضویت دائم در این پیمان به برخی کشور‌های حوزه اوراسیا متصل می‌شویم می‌توانیم همکاری‌های اقتصادی را تقویت کنیم.
آقای پاک آئین گفت: حوزه اوراسیا با وجود 65 درصد منابع انسانی و طبیعی جهان، یکی از مناطق بسیار مهم است به نحوی که بسیاری کارشناسان؛ به این منطقه، قاره اوراسیا می‌گویند و معتقدند که در آینده، اقتصاد جهان در این منطقه، برجسته خواهد شد.
وی افزود: بنابر این عضویت ایران در این پیمان به عنوان کشوری با ثبات و دارای منابع غنی و نیز به عنوان پل ارتباطی شمال - جنوب در کنار کشور‌هایی مانند چین و روسیه می‌تواند برای منطقه اوراسیا از نظر اقتصادی هم بسیار مهم باشد.
آقای پایک آئین گفت: ما با کشور‌های اوراسیا می‌توانیم در عرصه‌هایی مانند تجارت، حمل و نقل و انرژی، همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشیم؛ از این منظر حضور ایران در اجلاس شانگهای بسیار مهم تلقی می‌شود.
کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: ناظران سیاسی معتقدند که نخستین سفر آقای رئیسی به این منطقه؛ آغاز بسیار خوبی برای ایجاد توازن در سیاست خارجی کشورمان است که در آینده می‌تواند دستاورد‌های بسیار مفیدی داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، اجلاس شانگهای فردا با حضور رئیس جمهور کشورمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود.

نظر شما