شناسهٔ خبر: 49556091 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مطالبات اقتصادی از استاندار اصفهان؛

حیدری: استاندار جدید از توان علم و فناوری استان استفاده کند

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: می‌تواند رهبر حوزه علم و فناوری کشور باشد، اما مسائل کنونی موجود درخور مردم اصفهان نیست که لازم است استاندار پاکدست و با تیم قوی و باورمند به ارزش‌های انقلاب، مردم و جوانان بر سر کار آمده و بتواند سخت افزار و نرم افزار اقتصادی برای استان را فراهم کند.

صاحب‌خبر -

محمدرضا حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: استان اصفهان چهار دوره به واسطه مرکزیت و داشتن مرز مشترک با هشت استان، پایتخت ایران بوده است، این استان موقعیت ترانزیتی ویژه و بزرگترین شبکه آزادراهی کشور را در اختیار دارد همچنین پیشینه‌های گسترده‌ای در حوزه تاریخ و تمدن داشته که ظرفیت فرهنگی، هنری و گردشگری ویژه برای آن ایجاد کرده است.

وی افزود: علاوه بر این، اصفهان استانی است که به بلوغ علمی و فناوری رسیده و اولین استان صنعتی کشور است که بعد از انتزاع البرز از تهران با دارا بودن بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ واحد و ۷۸ شهرک و ناحیه صنعتی، همچنین وجود نهادهایی همچون شهرک علمی و تحقیقاتی که بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در آن جای گرفته، ظرفیت صنعتی بالایی دارد.

از ظرفیت‌های موجود در اصفهان به درستی بهره‌برداری نشده است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: شتاب دهنده‌هایی نیز در اکوسیستم فناوری ایجاد شده مستقر شده اما از ظرفیت آن‌ها به درستی استفاده نشده است. علاوه بر این استان اصفهان مزیت‌های گسترده‌ای در حوزه فولاد، سنگ، اجر، معادن، مصالح ساختمانی، قطعه سازی، کشاورزی و صنعت طلا دارد که می‌تواند زنجیره تأمین، عرضه و ارزش را کامل کرده و این ظرفیت‌ها را به محصولات با ارزش افزوده بالای صادراتی تبدیل کنند.

رتبه پایین اصفهان در بیشتر شاخص‌های اقتصادی

حیدری اضافه کرد: به واسطه کاستی‌هایی که تا کنون وجود داشته از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده و به همین دلیل، رتبه امنیت سرمایه گذاری استان اصفهان در برخی از فصول بین ۳۱ استان، ۲۸ بوده است، همچنین رتبه سرمایه اجتماعی استان اصفهان در بین سه استان آخر بوده که نشان می‌دهد اعتماد عمومی در استان اصفهان کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: رتبه فضای کسب و کار نیز در برخی از فصول به ۱۵ رسیده و متأسفانه رتبه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در بین ۳۱ استان کشور، ۳۰ بوده، رتبه شرکت شهرک‌های صنعتی در ۶۷ دستگاه، ۶۳ بوده و استان اصفهان به همراه سمنان در شاخص شادکامی در رده دو استان آخر قرار گرفته است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: نرخ بیکاری استان اصفهان در برخی از فصول بیش از ۲۰ درصد نسبت به میانگین نرخ بیکاری سایر استان‌ها بیشتر بوده است، بنابراین بی مهری‌های گسترده‌ای در طول زمان به اصفهان شده است.

دولت جدید اصفهان را به عنوان لوکوموتیو بخش‌های مختلف ببیند

حیدری با اشاره به اینکه نماد این مشکلات زاینده رود، قطار سریع‌السیر اصفهان تهران و افزایش حاشیه نشینی در شهر اصفهان است، اضافه کرد: در واقع اصفهان از استان‌هایی همچون یزد و قم محروم‌تر است اما اصفهان این ظرفیت را دارد که به صورت لوکوموتیو و پیشران در همه زمینه‌ها عمل کند اما این ظرفیت‌ها قفل و بلوکه شده که استانداران مختلف در این زمینه پاسخگو نبوده‌اند و لازم است که دولت جدید اصفهان را به عنوان لوکوموتیو در بخش‌های مختلف ببیند و یکی از اولین مأموریت‌های خود را حل مسئله زاینده رود، حاشیه نشینی و شکوفا کردن ظرفیت جوانان نخبه استان در عرصه علم و فناوری قرار دهد.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های استان باید در خدمت حل مسائل شهر و استان قرار بگیرد، اصفهان به جز تهران، تنها استانی است که دو دانشگاه برتر در آن قرار گرفته اما این دانشگاه‌ها به دلایل مختلف از جمله انفعال و فرسودگی ستاد مدیریتی سیاسی، اقتصادی و علمی، نتوانسته‌اند مسائل مختلف شهر و استان را حل کنند.

رئیس جمهور برای حل مشکل زاینده‌رود چاره اندیشی کند

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با تزریق روح و امید به جامعه در دولت جدید می‌توان برای گره گشایی در برخی مسائل از جمله مقابله با کرونا اقدام کرد، لازم است رئیس جمهور سفر به استان اصفهان را نیز در برنامه سفرهای خود به استان‌های محروم قرار داده و برای حل مسئله زاینده رود چاره اندیشی شود و ظرفیت جوانان نخبه اصفهان فعال شود.

استاندار جدید از توان علم و فناوری استان استفاده کند

حیدری خاطرنشان کرد: اصفهان می‌تواند رهبر حوزه علم و فناوری کشور باشد، اما مسائل کنونی موجود درخور مردم اصفهان نیست که لازم است استاندار امیدوار، توانمند، پاکدست و با تیم قوی و باورمند به ارزش‌های انقلاب، مردم و جوانان بر سر کار آمده و پیش از بسته شدن پنجره جمعیتی و پیر شدن آن، بتوان سخت افزار و نرم افزارهای پیشرفت اقتصادی استان را فراهم کرد.

نظر شما